Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon objektiv reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonX

Ny medlem
Ett lite åldrat teleobjektiv önskar sig en möjlighet att leva ett behagligt pensionärsliv i min fotoryggsäck. Men ska man lägga upp från 20- 30.000 kronor så vill man ha möjlighet till tekniskt service. Är det någon som har koll på var man kan lämna in äldre Canon objektiv på service och reparation? Canon auktoriserade serviceverkstäder är ju bara beredda att tillhandahålla kärlek och omsorg till nyare objektiv. Canons intresset för fungerande äldreomsorg på fotoutrustning upphör senast 7 år efter att produkten slutat säljas. Enligt info på Canons engelska hemsida.

Ja, det finns verkstäder som lagar äldre Canon-objektiv. Jag har hört om en i England som samlat på sig reservdelar och kan laga det mesta. Ska kolla om jag hittar igen dem.

Sen finns det ju reparatöreri Sverige också, men de kanske inte sitter på alla reservdelar.

Om man tappar objektivet täcks det av försäkringen. Och har man en bra försäkring får man ut marknadsvärdet.

Efter att Canon sjösatt systemskifte med spegellöst så kan man ju förvänta att utfasningen på EF objektiven påskyndas. Alla uppslag på serviceverkstäder välkomnas.

Så det vore mer än lovvärt om vi amatörer kan fortsätta att förvalta och använda optik som Canon vänt ryggen till.

ANNONS
Götaplatsens Foto