Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon objektiv till nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

amnada3

Ny medlem
Hej jag har kameran Nikon D3100 och jag vet inte vilken adapter som skulle kunna funka till Canon MP-E 65mm 1-5X macro lens??

Vad jag vet går det inte att sätta Canonobjektiv (eller andra) på en Nikon. Det beror på att objektivet kommer för nära sensorn, det så kallade registeravståndet blir för kort. /Frode

Vad jag vet går det inte att sätta Canonobjektiv (eller andra) på en Nikon. Det beror på att objektivet kommer för nära sensorn, det så kallade registeravståndet blir för kort. /Frode
Men för macro fungerar det som en mellantub, även om man förlorar möjlighet att fokuser på avstånd. För makroobjektivet som det frågas om antar jag att det skulle vara en bonus. Dock så tror jag inte det finns någon adapter som kan styra Canons bländare tyvärr.

Jag instämmer. Att registeravståndet skiljer spelar ingen roll för MPE gluggen då den ändå inte når oändlighet. Bländarstyrningen är ett större problem då man behöver blända ner för att få ett vettigt skärpedjup vid extrem makro.

Då objektivet är ganska dyrt - varför inte köpa till ett billigt Canonhus begagnat - 40D (1500-2000:), 50D (3000:) eller 500D, 550D, 600D?

ANNONS