Annons

Canon Objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

H.J

Medlem
Hej Fotovänner!
Jag går i funderingar att köpa ett objektiv med fast brännvidd.Jag funderar på canon EF 50mm f/1,4 usm eller canon EF 85mm f/1,8 usm.Idag har jag Sigma EX 28-70/2,8.Canon 28-135 is usm.Jag skulle vilja veta hur ni hade resonerat om ni har valt mellan dessa objektiv.

Mvh Hasse

Hade själv ett Minolta 85/1.7 till min gamla "analoga" utrustning som jag tyckte oerhört mycket om. Hade också ett antal 50 som kom med kamerahusen på den tiden och som sällan användes. Jag skulle således välja 85:an. Men det finns fotografer som gillar 50. Vad tycker du själv om - båda brännvidderna "finns ju med" i 28-135-zoomen?

Hej Niklas!
Tack för ditt svar.Jag tror att 85:an skulle passa mig bättre om jag tittar på vad mina bilder är tagna med för brännvidd.Efter som jag inte har någon fast glugg så är jag intresserad av hur ni resonerar.

H.J skrev:
Jag skulle vilja veta hur ni hade resonerat om ni har valt mellan dessa objektiv.

Mvh Hasse
Det beror lite på om du har en DLSR eller inte.
Största anledningen att köpa ett är, förutom ljusstyrkan att du får ett objektiv som ger riktigt skönt, kort skärpedjup plus att de båda är riktigt,riktigt skarpa.
Min 85/1.8 är min absoluta favorit av 6 Canongluggar. Köp det först plus ev. en 50/1.8 som bara kostar en dryg tusing.

Re: Re: Canon Objektiv.

Linmajon skrev:
Det beror lite på om du har en DLSR eller inte.
Största anledningen att köpa ett är, förutom ljusstyrkan att du får ett objektiv som ger riktigt skönt, kort skärpedjup plus att de båda är riktigt,riktigt skarpa.
Min 85/1.8 är min absoluta favorit av 6 Canongluggar. Köp det först plus ev. en 50/1.8 som bara kostar en dryg tusing.
Forumet kallas "Klassisk" så jag utgick från att det var icke-dslr. Men faktum är att även på en dslr är det något angenämnt med den brännvidden. Har inte just det objektivet nu, utan ett Tamron 90 som känns bra på något svårdefinierat sätt, trots "crop factor" på 1,6x... Det här låter väl helt obegripligt?!

ANNONS
Götaplatsens Foto