Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Pixma iX6850

Produkter
(logga in för att koppla)

teettan

Avslutat medlemskap
Hej, Har en lite billigare Canon Pixma iX6850 A3+ som nästan alltid inte vill mata in fotopapper från andra tillverkare än Canons egna, Man blir lite för---d när man vill använda annat papper än vad Canon erbjuder. mekanismen tar inte tag i pappret vid inmatning. Har tittat, så gott de går, på gummi rullarna som skall mata in pappret, ser bra ut. Canon support ville att jag skulle skicka in skrivaren till dom, men va fan, vem har kartonger hemma och vad kostar det, så ville dom ha en stor peng för att förmodligen bara titta på den, nä-nä. Jag blev så frustrerad så jag kastade skrivaren och köpte en ny likadan, för jag hade ett stort antal bläckpatroner kvar som jag inte ville kasta. Den nya beter sig likadant? VAD ATT GÖRA.
Roppes foto.

Hej, Har en lite billigare Canon Pixma iX6850 A3+ som nästan alltid inte vill mata in fotopapper från andra tillverkare än Canons egna, Man blir lite för---d när man vill använda annat papper än vad Canon erbjuder. mekanismen tar inte tag i pappret vid inmatning. Har tittat, så gott de går, på gummi rullarna som skall mata in pappret, ser bra ut. Canon support ville att jag skulle skicka in skrivaren till dom, men va fan, vem har kartonger hemma och vad kostar det, så ville dom ha en stor peng för att förmodligen bara titta på den, nä-nä. Jag blev så frustrerad så jag kastade skrivaren och köpte en ny likadan, för jag hade ett stort antal bläckpatroner kvar som jag inte ville kasta. Den nya beter sig likadant? VAD ATT GÖRA.
Roppes foto.
Hej,
Det låter konstigt. Jag har en IX6850 och använder sällan Canons egna papper. Kör Canson Infinity Etching Rag, Ilford Galerie Prestige, Hahnemühle, alla 300-310 grams papper. Storlekar A4, A3 och A3+. Har aldrig varit med om att något papper inte matat igenom normalt under de 5 år jag haft skrivaren. Och jag kör enbart Canons originalbläck. Hoppas det löser sig för dig. Mikael

Kan det handla om handhavandet?
Det är viktigt att man väljer rätt media (papper) i skrivarinställningarna.
Papperets vikt och tjocklek kan ställa till det om man gör fel val i skrivarens inställningar.

Roppes foto.
Hmm. Jättekonstigt. Jag använder så gott som uteslutande Scandinavian Photos papper. Har aldrig haft problem heller. Ngn i tråden föreslog handhavandeproblematik. Har du koll på ditt handhavande? En analys kanske behövs

Jag har inte haft nåt problem med papper, har köpt från Netonnet och clas ohlsson. Men däremot stora problem med bläcket, blir alltid nån eller några färger som slutar fungera (blir täppt), skriver inte jätteofta, men tröttnat på det så har inte använd den på länge. Har använd bläck från 123.

Det låter jätte skumt, pappersmatning brukar annars vara Canons paradgren. Jag har har ingen erfarenhet av just din modell men har haft både dyrare och billigare Canon skrivare genom åren och aldrig haft problem med tjocka papper av andra märken än Canons egna. Har provat både "riktiga" Hahnemuhle och Canson papper likväl som riktigt billiga utan att ha sett några problem på någon skrivare.

Det enda jag kan anmärka på är när man försöker skriva ut i kanten på små 10x15 ark av billiga tunna gloss papper, där händer det att skrivare har svårt att greppa den sista biten på slutet och printen kan bli lite sned. Men aldrig att den inte matar in.

Har du samma problem med alla arkstorlekar?

Idag drabbades jag av det problem som Roger beskriver överst i detta forum. Jag hade då skrivit ut ett 20 tal bilder på s.k. "high resolution paper" där ena sidan är belagd med ett matt och extra vitt och särskilt skikt för att återge färgerna optimalt med hög upplösning. Jag erinrade mig att det i "Underhållsmenyn" till skrivaren finns en funktion som heter "Rengöring av matningsrullar". Jag körde denna rengöring och skrivaren matade då fram tre vanliga vita A4 papper och VIPS sedan fungerade det med frammatningen av papper igen, inkl. papper av typen "high resolution paper". Det löste i vart fall mina problem med att skrivaren inte ville mata fram papper. Hoppas att det fungerar för andra också.

Jag skriver för övrigt ut på 123-ink papper och med piratbläck som jag köpt från Tyskland eller Storbritannien för högst cirka 15-20 kronor patronen inkl. chip. Har använt s.k. "piratbläck" i minst 10 år utan några som helst problem med mina Canon skrivare.

Att sedan utskrifterna inte håller färgerna när de är exponerade för ljus och syre är en annan sak. Bakom glas håller de i vart fall i tio år. Skulle jag vilja ha riktigt beständiga utskrifter så får man nog köra med pigmentbläck, vilket jag gjorde under några år, eller vända sig till "proffs" men jag delar mycket hellre med mig av mina utskrifter till de som önskar, till priset av cirka 2-3 kr per A4 utskrift inkl papper, än gör det mer märkvärdigt än det behöver vara. Höll på med färgprofiler, kalibrering och liknande under en tid för cirka 15 år sedan, men kom fram till att resultatet blev lika bra om jag lät skrivaren hantera färgerna med programmet "Canon Easy-Photo Print. exe" eller låta Photoshop göra det i Photoshop Elements och där sedan bara välja en av Canons standardprofiler för papperstypen ifråga.

Senast ändrad:
Roppes foto. väggklockorna

Jag fattar frustrationen, riktigt surt när skrivaren krånglar! Har du testat att mata in pappret manuellt eller prova ett annat tjockare papper?

Idag drabbades jag av det problem som Roger beskriver överst i detta forum. Jag hade då skrivit ut ett 20 tal bilder på s.k. "high resolution paper" där ena sidan är belagd med ett matt och extra vitt och särskilt skikt för att återge färgerna optimalt med hög upplösning. Jag erinrade mig att det i "Underhållsmenyn" till skrivaren finns en funktion som heter "Rengöring av matningsrullar". Jag körde denna rengöring och skrivaren matade då fram tre vanliga vita A4 papper och VIPS sedan fungerade det med frammatningen av papper igen, inkl. papper av typen "high resolution paper". Det löste i vart fall mina problem med att skrivaren inte ville mata fram papper. Hoppas att det fungerar för andra också.

Jag skriver för övrigt ut på 123-ink papper och med piratbläck som jag köpt från Tyskland eller Storbritannien för högst cirka 15-20 kronor patronen inkl. chip. Har använt s.k. "piratbläck" i minst 10 år utan några som helst problem med mina Canon skrivare.

Att sedan utskrifterna inte håller färgerna när de är exponerade för ljus och syre är en annan sak. Bakom glas håller de i vart fall i tio år. Skulle jag vilja ha riktigt beständiga utskrifter så får man nog köra med pigmentbläck, vilket jag gjorde under några år, eller vända sig till "proffs" men jag delar mycket hellre med mig av mina utskrifter till de som önskar, till priset av cirka 2-3 kr per A4 utskrift inkl papper, än gör det mer märkvärdigt än det behöver vara. Höll på med färgprofiler, kalibrering och liknande under en tid för cirka 15 år sedan, men kom fram till att resultatet blev lika bra om jag lät skrivaren hantera färgerna med programmet "Canon Easy-Photo Print. exe" eller låta Photoshop göra det i Photoshop Elements och där sedan bara välja en av Canons standardprofiler för papperstypen ifråga.
Tack Svante för informationen. Nu funkar det? men skall köra rengöring av matningsrullar, har inte tänkt på de! Jo bläcket till Canon går åt fort speciellt när jag skriver ut en massa A3 bilder på papper inköpt på Clas Ohlson till vår fotoklubbs utställning, c:a 30 st. Vill du? skicka namn, adress på de företag som du köper bläck från Tyskland England vore jag tacksam. Vad menar du med "inkl. chip" ang. bläck.
/Roger/

1. Jag går in på eBay och letar fram det förmånligaste priset inom Europa på de bläckpatroner som används av nämnda skrivare, dvs 550 och 551. Ibland köper jag 10 eller 20 av samma sort, och då är priset förstås lägre per patron. Ibland köper jag bara 4 eller 5 av samma sort. Beror på hur mycket jag planerar att skriva ut. De har hittills kommit från Tyskland resp. Storbritannien. Vad företagen heter har jag inte sparat.
2. Det sitter ju ett litet lillfingernagel-stort chip på alla patroner från Canon. För länge sedan så gjorde det inte det. Men sedan cirka 10 år tillbaka, eller kanske 15, så finns det alltid ett sådant chip på alla Canons patroner.
3. Alla patroner jag har köpt via eBay har fungerat på mina Canon-skrivare. Jag kollar bara upp att tidigare köpare har varit nöjda med de patroner de köpt. /Svante PS Gott att pappersmatningen fungerar igen.

Dom här verkar billiga. Har inte testat, men tänkte eventuellt beställa och prova. https://www.inkeurope.eu/products/2...cli-551xl-combo-pack-5-stk-blackpatron-71-ml/
Hej Kimmo. Har nu beställt en sats bläck till min Canonskrivare, får lev. till dörren med den "tidiga fågeln" = Earley Bird. Skall bli intressant att prova. En sats med 5 patroner är nästan billigare på Inkeurupe än en patron på C O. Varför? Kanske hör av mig ang. bläcket.
/Roger/

ANNONS
Götaplatsens Foto