Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon power shot s3 is

Produkter
(logga in för att koppla)

Månza

Avslutat medlemskap
Köpte en ny digitalkamera igår då den gamla gått sönder och jag kände att jag inte kan leva utan en digitalkamera... inte klokt eg...
Nå, håller på att försöka lära mej en massa funktioner som inte alls fanns på det gamla skrället... men skärpan blir jag tokig på!
Ibland (ofta) går det inte att fokusera, det allddeles suddigt och jag fattar inte varför? Jag letar o letar i handboken men hittar inget... tilläggas ska kanske om ni inte redan fattat att jag är ganska oteknisk :(
Nån som kan ge nån förklaring???

Din kamera har väl flera fokuspunkter skulle jag tro, normalt är den inställd att fokusera automatiskt på det närmaste objektet som ligger vid någon av punkterna.

Välj istället själv vilken punkt du vill använda, dvs. den punkt som ligger där du vill ha skärpan, eller välj att använda enbart den mittre punkten, fokusera sedan efter den och lås fokus genom att hålla avtryckaren nedtryckt till hälften, komponera sedan om som du vill ha bilden.

kent.

ANNONS