corbijn
Avslutat medlemskap
Har nu läst igenom ca 100 sidor på det här forumet där det diskuterats lite om den ena respektive den andra. Men inte någon som tar ställning mellan just dessa två. Har själv besökt en del internetsajter med recensioner av dessa kameror. Kameran som oftast får högst overall-betyg är, som jag uppfattat det, A80:n. Nu har jag sammanställt lite plus/minus på kamerorna.
Canon PS-A80
+ mindre brus (noise)
+ bildkvaliteten (totalt)
+ billigare minneskort (CF)
+ svensk meny
- endast .jpeg
- mindre zoom
- 5cm närgräns istället för 3cm
- inbyggd blixt
Olympus Camedia750 UZ
+ funktion som tar bort "döda" pixlar
+ 10x zoom
+ bättre närgräns, 3cm
+ .tiff-format
+ möjlighet till extern blixt
+ bra optik
- brusigare
- inte fullt lika bra bildkvaluitet (falskt?)
- dyr minneshantering
- ej skyddad LCD
- långsam vid manuell fokus i mörker
Så, tycker ni proffs att mina iaktagelser stämmer? Jag vet inte, men jag är lite inne på att det blir A80. Fått för mig att den har bättre bildkvalitet. Vilken skulle du säga är den bättre kameran? Kompaktheten spelar ingen roll för mig, utseendet är inte heller viktig. Jag vill ha en bra bildkvalitet, vilken ska jag då välja?
Tack på förhand! =)
EDIT: Kanske ska tillägg att jag ska fota mycket naturbilder. Vatten och fiske eftersom jag fiskar en del. Men även nattetid. Närbilder.
Canon PS-A80
+ mindre brus (noise)
+ bildkvaliteten (totalt)
+ billigare minneskort (CF)
+ svensk meny
- endast .jpeg
- mindre zoom
- 5cm närgräns istället för 3cm
- inbyggd blixt
Olympus Camedia750 UZ
+ funktion som tar bort "döda" pixlar
+ 10x zoom
+ bättre närgräns, 3cm
+ .tiff-format
+ möjlighet till extern blixt
+ bra optik
- brusigare
- inte fullt lika bra bildkvaluitet (falskt?)
- dyr minneshantering
- ej skyddad LCD
- långsam vid manuell fokus i mörker
Så, tycker ni proffs att mina iaktagelser stämmer? Jag vet inte, men jag är lite inne på att det blir A80. Fått för mig att den har bättre bildkvalitet. Vilken skulle du säga är den bättre kameran? Kompaktheten spelar ingen roll för mig, utseendet är inte heller viktig. Jag vill ha en bra bildkvalitet, vilken ska jag då välja?
Tack på förhand! =)
EDIT: Kanske ska tillägg att jag ska fota mycket naturbilder. Vatten och fiske eftersom jag fiskar en del. Men även nattetid. Närbilder.
Senast ändrad: