Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon Powershot S30 och RAW i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Har tillfälligt lånat en polares Canon Powershot S30, och tagit lite RAW-bilder, men nu när jag är hemma så märker jag till min fasa att de inte går att öppna i Photoshop! Formatet är ".CRW". Adobes hemsida är ju helt vansinnigt rörig, och jag hittar inget om instick för RAW där:-(

Nån som vet hur jag öppnar eller konverterar dem till läsbart format?

Makten skrev:
Har tillfälligt lånat en polares Canon Powershot S30, och tagit lite RAW-bilder, men nu när jag är hemma så märker jag till min fasa att de inte går att öppna i Photoshop! Formatet är ".CRW". Adobes hemsida är ju helt vansinnigt rörig, och jag hittar inget om instick för RAW där:-(

Nån som vet hur jag öppnar eller konverterar dem till läsbart format?

En litt nyere CameraRaw bør kanskje ordne det? Den kan lastes ned fra http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3142

CameraRaw kom med støtte for Powershot S30 i versjon 3.1 og nå er det 3.3 som er "nyeste versjon" og den jeg linker til.

Dog: Denne er vel kun støttet i CS2 (Photoshop 9) og ikke i CS (Photoshop 8) så det er jo ikke sikkert dette er løsningen for deg.

Re: Re: Canon Powershot S30 och RAW i PS?

Kyrre skrev:
En litt nyere CameraRaw bør kanskje ordne det? Den kan lastes ned fra http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3142

CameraRaw kom med støtte for Powershot S30 i versjon 3.1 og nå er det 3.3 som er "nyeste versjon" og den jeg linker til.

Dog: Denne er vel kun støttet i CS2 (Photoshop 9) og ikke i CS (Photoshop 8) så det er jo ikke sikkert dette er løsningen for deg.
Tack Kyrre, jag insåg att jag faktiskt kunde öppna filerna trots allt. Jag har nog Camera RAW 3,1 eller 3,3 för CS2. Saken var den att man inte såg några tumnaglar trots att man valde det vid öpppnandet. Men trots det gick det alltså att öppna dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto