Annons

Canon - rött färgstick hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Upplever att Canon generellt ger lite rött stick i hudtoner. Kör i RAW men inte alltid mot ett gråkort. Konverterar med C1 LE till TIFF för att efterbehandla bilden. Ser fenomenet franförallt när jag får tillbaka papperskopior från labbet. Ibland kunde man tro att det var indianer som var fotograferade.

Har letat i forumet eftersom jag hade för mig att detta var lite av Canons "alkilleshäl" men hittar inget ikväll.

Numer drar jag ner den röda kanlen, mittendreglaget, med hjälp av Nivåer till ca 0,90 - 0,95 när bilden "är färdig". (Finns det bättre/smartare sätt?)

Vilka är Era erfarenheter?

(Har kalibrerad skärm etc men ingen profil från labbet som kör sRGB.)

//Micke

Jag ökar ofta färgmättnaden generellt i bilderna som skall kopieras på labb. Jag får ofta också ganska röda ansikten. Jag brukar istället göra en säkning av färmättnaden i den röda kanalen (efter den generella ökningen) på de bilder som innehåller hudtoner.

Blir det inte en ändring av hela färgbalansen som du gör, Michael?

Jag vet inte riktigt - därav tråden.

I porträttbilderna dominerar hud och huvudmotivet, dvs hudpartierna verkar bli korrekta. (med mitt sätt)

Jag är inte så driven i PS så att jag vet något annat sätt, så jag tar väldigt gärna emot goda råd.

Precis som du, så ökar jag färgmättnaden generellt under RAW konverteringen med ca 7%.

Jag är inte helt säker på hur du menar. Går du in via Färgbalans och drar mot mer Cyan eller via Nyans/Mättnad > Röd kanal > Drar ner mättnaden där?

Antar att du gör det sista alternativet och ingen markering?

//Micke

Minska färgmättnad

Jag brukar minska färgmättnaden för rött efter att jag lagt färgmåttnad i rätt nivå på hela bilden.
ctrl u - färgmättnad för hela bilden sedan väljer jag rött och drar ner färgmättnaden för de röda färgtonerna. Tycker jag får bra kontroll över de röda tonerna som annars blir för mättade då jag höjt färgmättnaden i hela bilden.

Bilagor

• ctrlu.jpg
    ctrlu.jpg
    50.4 KB · Visningar: 343
Känner igen problemet och löser det på samma sätt som Tony. Dessutom får jag ofta minska mättnaden i gult för att inte få sjukt skrikiga färger i löv och gräs. Kan det kanske bero på RAW-konverteringen? Kör RawShooter Essentials.

Hej.
Det är ett känt problem att Canon har problem med rött. Vissa artiklar jag läst gör nästan narr av det, hm.. :(

Även 24-105, 4L IS ger, i mitt tycke, alltför karftig rött. Konstigt att olika objektiv kan ge så olika färgresultat. Vad beror det på tror ni?

Gabbe

Jag tycker det är intressant att fler har "upptäckt" den röda färgtonen. Så länge bilden visas på skärmen så verkar den vara OK men jag har även följt tipsen som nämnts i tråden och för min del så gäller det att "lära sig" se den röda tonen.

Att färgsticket skulle bero på olika optik känner jag igen från någon annan tråd. Nu har jag "bara" L-optik så jag antar att dessa i så fall uppför sig på samma sätt med färgerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto