Annons

Canon R5 mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

REPPER

Aktiv medlem
Jag funderar på köpa Canon R5, men den är redan funnit på marknad ca 3 år. Vet ni om rycktet Canon R5 mark II kommer på gång i närtid ? Jag har inte sett eller hört om det.....:)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det tycks inte finnas några trovärdiga rykten om R5 Mark II, så den kommer nog inte i närtid.

Canons vd har bekräftat att Eos-1R (eller vad den ska heta) kommer nästa år. Det är logiskt då det är OS.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Canonrumors har ju örat mot spåret lite mer än vanliga dödliga och deras gissning är Q1 2024 för R5 mkII. Canon har blivit mer täta på senare år så som Magnus är inne på finns det inga riktigt trovärdiga rykten ännu. Fördelen är att vi Canonister numera blir mer överraskade än tidigare när ett släpp av nya prylar kommer. Det har varit rätt mycket olika erbjudanden på R5 under senaste halvåret så det känns som förråden behöver tömmas till förmån för R5mkII.
Lite klurigt läge förstår jag. Har du inte uppdrag som väntar i närtid och kan tänka dig betala nypris för R5 mkII så vänta.
 

REPPER

Aktiv medlem
Canonrumors har ju örat mot spåret lite mer än vanliga dödliga och deras gissning är Q1 2024 för R5 mkII. Canon har blivit mer täta på senare år så som Magnus är inne på finns det inga riktigt trovärdiga rykten ännu. Fördelen är att vi Canonister numera blir mer överraskade än tidigare när ett släpp av nya prylar kommer. Det har varit rätt mycket olika erbjudanden på R5 under senaste halvåret så det känns som förråden behöver tömmas till förmån för R5mkII.
Lite klurigt läge förstår jag. Har du inte uppdrag som väntar i närtid och kan tänka dig betala nypris för R5 mkII så vänta.
Tack för info !
 

Torda

Aktiv medlem
Vad är det Du saknar hos den R5 som finns idag? Jag har använt ganska många olika kameror och R5 tycker jag är en av dom allra bästa jag använt och kommer det en ny lär den nog bli bra mycket dyrare än vad man idag kan skaffa en R5 för.

Å andra sidan finns det ju en del grejor som man skulle kunna önska när en ny modell släpps, men på totalen så är dagens R5 en utomordentligt bra kamera.
 

REPPER

Aktiv medlem
Vad är det Du saknar hos den R5 som finns idag? Jag har använt ganska många olika kameror och R5 tycker jag är en av dom allra bästa jag använt och kommer det en ny lär den nog bli bra mycket dyrare än vad man idag kan skaffa en R5 för.

Å andra sidan finns det ju en del grejor som man skulle kunna önska när en ny modell släpps, men på totalen så är dagens R5 en utomordentligt bra kamera.
Jag vet är R5 är mycket bra kamera, så sant. Tekniska utvecklingen går rasande fort. Jag förstår att Mark II kommer bli mycket dyrare, inga problem, för jag gillar fotografering på högt nivån. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Vad innebär Leicas funktion? Canon hade tidigare formaten mRAW och sRAW i en del kameror. Nedsamplade råformat, i princip.
Om det fortfarande finns i nya Canonkameror vet jag ej.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Leicas filer blir mindre men utan förluster genom pixel binning (lossless). Canons c-raw som det heter nu och som är någon form av mraw är inte förlustfria även om det precis som tidigare är svårt att se skillnaderna, såvida man inte processar dom väldigt hårt. Så har jag förstått det iallafall.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Vad innebär Leicas funktion? Canon hade tidigare formaten mRAW och sRAW i en del kameror. Nedsamplade råformat, i princip.
Om det fortfarande finns i nya Canonkameror vet jag ej.
M11 har tre storlekar på RAW: 60Mp, 36Mp och 18Mp. Funkar som Jonas skrev. Minns nu vad du skrev om Canon. Vet ej hur de RAW-filerna kommer till. Leicas 36Mp och 18Mp lär ha stigande dynamiskt omfång sägs det men i praktiken verkar det inte märkas. Hade jag en M11 så hade jag nog bara fotat med 36Mp – vem fasen behöver 60Mp på en Leica som ändå bara bör användas för gatufoto och dokumentärt foto? 😃
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vad innebär Leicas funktion? Canon hade tidigare formaten mRAW och sRAW i en del kameror. Nedsamplade råformat, i princip.
Om det fortfarande finns i nya Canonkameror vet jag ej.
mRAW och sRAW är redan färginterpolerade. Inte vad jag skulle kalla råformat. Blåa pilar vad som förloras i en råfil när man i stället väljer mRAW.
 

Bilagor

Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Exakt vad skillnaden var i hur de hanterades vet jag inte, men sRAW tror jag att jag hade första gången i 40D. Inköpt 2007.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hade (har) också en EOS 40D, men jag tror inte att jag någonsin har använt sRAW. Redan 2007 var lagring rätt billigt.
 

REPPER

Aktiv medlem
Canonrumors har ju örat mot spåret lite mer än vanliga dödliga och deras gissning är Q1 2024 för R5 mkII. Canon har blivit mer täta på senare år så som Magnus är inne på finns det inga riktigt trovärdiga rykten ännu. Fördelen är att vi Canonister numera blir mer överraskade än tidigare när ett släpp av nya prylar kommer. Det har varit rätt mycket olika erbjudanden på R5 under senaste halvåret så det känns som förråden behöver tömmas till förmån för R5mkII.
Lite klurigt läge förstår jag. Har du inte uppdrag som väntar i närtid och kan tänka dig betala nypris för R5 mkII så vänta.
Q1 2024 för R5 mkII har inte kommit, hoppas i närtid snart, Kanske kommer med återinfört sin ögonstyrda autofokus, som väljer fokusfält efter var användaren tittar i sökaren :)
 
Senast ändrad:
ANNONS