Annons

Canon Speedlite

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe71

Aktiv medlem
Hej,

Jag äger en EOS 400D, undrar om det är värt att lägga pengar på en extern blixt, blir bilderna mkt bättre ?
Vilken modell ? Har tittat på Canon Speedlite 430 EX...

MVH Tobias

Skulle tveklöst säga, ja, det blir bättre bilder än med den inbyggda blixten.

Dels kommer blixten längre från objektivet, vilket minskar risk för röda ögon, och att objektivet skymmer blixtens ljus. Men framför allt kan du tex vinkla blixten och slå blixten i tak eller vägg istället. Du får då ett betydligt finare mjukare ljus.

Största skillnaden med 430EX som du tittat på och dyrare Canon blixtar, är möjligheten till fjärrstyrning (kunna använda flera blixtar samtidigt) och ljusstyrkan.

Har själv 430EX och det är bara vid ett fåtal gånger när jag varit i stor lokal och vill studsa ljuset, som ljusstyrkan inte räckt till.

Jag har själv en 350D och funderade på samma sak som du för c:a ett år sedan. Jag har inte ångrat mitt inköp av en Speedlite 430EX en sekund. Den inbyggda blixten "finns inte" om man en gång tagit en bild med extern blixt.

Jag tror inte att du kommer ångra om du köper en. Lite pengar att investera, men det är klart värt det om man tänker fota inomhus eller som upplättning i solljus.

Det enda man kan tänka på är om man ska nöja sig med en 430 eller om man ska gå upp ett steg. För min del var det en ekonomisk fråga och jag valde den billigare eftersom jag inte anväder blixt så ofta.

Ha en bra dag!

Funkar Eos 400D tillsammans med en blixt från den analoga tiden? Modell Braun, utan att skada kameran?

ANNONS
Götaplatsens Foto