Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canonet 25

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som vet något om Canonet 25? Är det en mätsökare? Hur är den jämfört med andra modeller av canoneten som finns recenserade här?
Tacksam för snabbt svar.

Vad jag vet är alla Canonet mätsökarkameror. Finns med olika optik, vanligast är 2,8, men finns även med 2,5, 1,9 och 1,7 i ljusstyrka på optiken. Framgår av namnet. Antal slutartider som den kan jobba med kan variera.

Det finns också en del modeller med selenljusmätare medan andra har CdS-mätare. De senare varianterna byggdes ursprungligen för kvicksilverbatterier. (1,35volt). Se trådar som tar upp den problematiken.

Generellt brukar jag rekomendera den som söker efter en analog kamera som man vill köpa att skaffa en som går på nyare batterityper, 1,5, 3 eller 6 volt. Silveroxid, alkaliska eller litium.

Enligt Foto 5/66: Canonet 25 har optik 2,5/45 mm, mätsökare med automatisk parallaxutjämning. Närgräns 0.8 m. Cds-mätare. Automatisk bländare efter val av tid. Tider: 1/15 till 1/500s.

Tack för de svaren!
Är det alltså kvicksilverbatterier som gäller för denna kamera? Eller motsvarande hörapparatsbatterier eller likn.

Kvicksilverfria, nytillverkade batterier med rätt spänning till gamla kameror finns att köpa idag. LP-foto säljer en ersättare till PX625 1,35V bl.a. Vet ej om dessa passar Canonet?

Ja, du får kallt räkna med kvicksilver/eller ersättningsdito från apoteket/Clas olsson på en så pass gammal kamera. Om det nu inte är så att det skulle råka var en variant med selenmätare.

Det ska tydligen vara en Cds- mätare, så det innebär väl batteriletande, men det finns ju en del info om det här på forumet. Köpte iallafall kameran på tradera för 40 spänn och fick då 4 80-talskompakter på köpet, varav en offrades för att få ner paketet under 2kg...

LP-foto och Wibergs foto i stockholm har 1,35 volts zink-luft-batterier. LP tar en hundring. Om det nu är rätt sort...ersätter PX625 kvicksilver.

Herregud vilket duttande med dessa hörapparatsbatterier. Det är inte direkt raketvetenskap vi talar om. Det enklaste du kan göra är att bara köpa ett 1,5-voltsbatteri, sätta det i kameran och fotografera! Kompensera minus ett tredjedels eller ett halvt steg med hjälp av iso-ratten, kör du negativ färg är toleransen hursomhelst såpass stor att batterisorten inte med självklarhet är avgörande.

Det här med batterier bekymrar jag mig inte särskilt mycket för, det har jag läst om i andra trådar så det löser sig nog.
Jag hittar ingen manual för 25:an på nätet, hur mycket skiljer sig de olika canonetmodellerna åt? Kan man tänka sig att en manual för 28:an är ungefär samma? Ska bli intressant att se om kameran funkar när den väl kommer...

Har fått hem kameran nu. Den ser jättefin ut, men jag är lite osäker på slutaren, det klickar liksom till när jag trycker av, men den öppnar inte vad jag kan se. Är denna funktion batteriberoende eller är den helt enkelt ihopkärvad?

Tror ni att det finns en chans att laga detta till ett rimligt pris? Kameran är så fin och fräsch i övrigt att det vore synd att den inte kom till användning.

Det blir nog för dyrt om den ska skruvas isär, bättre att ragga upp en syster, som funkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto