Ellman skrev:
Hejsan, jag har nog bestämt mig för att kliva över från Canon till Nikon (D3) men kan inte så mycket om objektiven. Får man besvära om lite bra tips på ersättare;
24-70/2,8 (såg att det är en ny på gång, är det den som kommer att gälla kanske?)
Du kan läsa en bedömning av det objketivet:
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AFS24-70FX
Björn Rörsletts sajt är över huvud taget en guldgruva om du skall kolla upp både nya och framförallt äldre Nikon-objektiv.
Här finns inget riktigt motsvarande Nikon-objektiv. Nikons 50/1,4 står sig bra jämfört med Canons 50/1,4, men ingen av de två har ju den där tokskärpan på full öppning som 50/1,2 har (eller den smärtsamma prislappen). Det närmaste Nikon har är den gamla manuella 58/1,2 Noct som nu säljs begagnad för hutlösa priser.
85/1,2 (min absoluta favorit)
Nikons 85/1,4 är ett mycket bra objektiv som du tryggt kan skaffa.
70-200/2,8 IS (är Nikons motsvarighet lika bra som Canons)
Ingen fara här, AF-S 70-200/2,8 VR är precis lika bra (VR = IS), däremot saknas en motsvarighet till Canons härliga lilla 70-200/4.
Andra mycket omtyckta Nikon-objektiv du bör ta en titt på är:
- AF-S 17-35/2,8, låter begränsat, men ojoj ...
- AF-S 200/2,0 VR, lite avigt att handhålla om du inte har stora händer, men resultatet förlåter allt, precis allt
- AF-S 200-400/4 VR, en exceptionellt bra telezoom
- AF 105/2,0 DC och AF 135/2,0 DC -- gillar du 85/1,2 kommer du sannolikt att gilla de här också ...
Sedan är vi nog alla nyfikna att se vad den nya AF-S 14-24/2,8 går för ... Är den så bra som Nikon försöker få oss att tro så kommer den bli riktigt kul på en D3.