Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canonobjektiv till Nikonkameror, några problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

SuperOsse

Aktiv medlem
Hej alla kunniga!

Jag äger en Nikon D90 och funderar på att köpa en bra tele-zoom. Har varit inne på diverse sidor som Köp/Sälj- Fotosidan, Ebay, Blocket m.fl. och det som slog mig var att Canons L-objektiv d.v.s de "Vita" objektiven går att hitta till bättre priser än Nikons egna.
Dessutom så verkar det finnas fler av Canons L-objektiv än vad det finns Nikon objektiv.

Därför har jag haft funderingar på att skaffa mig ett Canon objektiv (Canon EF 70-200mm f/4L IS USM) eller större, men min fråga är:

Är dessa objektiv kompatibla med Nikon kameror som ex. Nikon D90? Om JA, uppstår det då någon form av prestandaförlust som ex. vinjetering osv.?

Mer problem som skulle kunna dyka upp kommer jag inte på i skrivande stund, men vore oerhört tacksam ifall ni med kunskap kunde ta upp sådanna?

MVH//Osse

Jag har aldrig hört talas om någon som använder Canon gluggar på Nikon så jag är ganska övertygad om att svaret är nej. Jag tror att Canon objektiven har en större diameter i fästet än Nikon.

Canon har ett mindre registeravstånd än Nikon, dvs avståndet mellan sensorn och bajonettfästet är större hos Nikon än hos Canon. Vill man sätta ett Nikonobjektiv på en Canonkamera räcker det därför med att använda en adapter som fyller ut det utrymmet, enkelt. Men när det är tvärt om så måste objektivet längre in i huset, vilket förstås blir klurigt. Alternativet är att använda en adapter med korrigerande optik vilket blir dyrt och inverkar negativt på bildkvalitén (precis som med en teleförlängare). Ännu ett alternativ är att strunta i skillnaden i registeravstånd och korrigerande optik, då får adaptern samma funktion som en mellanring och du kan bara ta närbilder.

Edit:
Det korta svaret är: Nej, du vill inte.

R
Canon har ett mindre registeravstånd än Nikon, dvs avståndet mellan sensorn och bajonettfästet är större hos Nikon än hos Canon. Vill man sätta ett Nikonobjektiv på en Canonkamera räcker det därför med att använda en adapter som fyller ut det utrymmet, enkelt. Men när det är tvärt om så måste objektivet längre in i huset, vilket förstås blir klurigt. Alternativet är att använda en adapter med korrigerande optik vilket blir dyrt och inverkar negativt på bildkvalitén (precis som med en teleförlängare). Ännu ett alternativ är att strunta i skillnaden i registeravstånd och korrigerande optik, då får adaptern samma funktion som en mellanring och du kan bara ta närbilder.

Edit:
Det korta svaret är: Nej, du vill inte.

Tack så hemskt mkt för det utförliga svaret. Uppskattar det!

Jahop, det var ju snopet. Nu får man tålmodigt vänta på att det dyker upp ett Nikon objektiv för en schysst slant. Synd att Tamron och Sigma inte har någon VR/IS i sina objektiv.

Jomenvisst har dom system motsvarande Nikons VR men under "egna" namn, Sigma kallar det för OS (optical stabilization) och Tamron VC (vibration compensation).

Jomenvisst har dom system motsvarande Nikons VR men under "egna" namn, Sigma kallar det för OS (optical stabilization) och Tamron VC (vibration compensation).

Ojj, tusen tack för tipset. Läste förut på ett forum där de sa just att dessa märken saknade dessa funktioner. Antar att de var lika vilsna som jag!

Men nu vet jag hur det ligger till:)

Eftersom du redan insett vilka objektiv du vill åt är det vettigaste du kan göra att sälja ditt Nikonhus, köpa en liknande Canon och sen botanisera i Canons fina sortiment av tele(zoom)objektiv.

Eftersom du redan insett vilka objektiv du vill åt är det vettigaste du kan göra att sälja ditt Nikonhus, köpa en liknande Canon och sen botanisera i Canons fina sortiment av tele(zoom)objektiv.

Jag förstår ditt tänkesätt. Det var kanske jag som inte klargjorde mig riktigt.

Jag är supernöjd med min Nikon d90 och dess fina iso-egenskaper. Det som fick mig att snegla åt Canon objektiven var att det fanns ett större utbud av dem på beg.marknaden och att priset på dem var billigare än Nikon objektiven. Då hade jag alltså ingen vetskap om att "kopiorna" Tamron och Sigma hade liknande VR/IS funktioner och där av valde jag istället utesluta dessa märken.
Men nu fick jag informationen om att även de andra märkena hade samma egenskaper, därmed faller mitt val på de billigare märkena. För mig är priset väldigt avgörande då min budget inte alls är lika stor som andras. Jag är en glad amatör som vill utvecklas i mitt fotande och har än så länge inga tankar om att lägga ut jätte stora summor på min hobby.

MVH//Osse

Hej alla kunniga!

Jag äger en Nikon D90 och funderar på att köpa en bra tele-zoom. Har varit inne på diverse sidor som Köp/Sälj- Fotosidan, Ebay, Blocket m.fl. och det som slog mig var att Canons L-objektiv d.v.s de "Vita" objektiven går att hitta till bättre priser än Nikons egna.
Dessutom så verkar det finnas fler av Canons L-objektiv än vad det finns Nikon objektiv.

Därför har jag haft funderingar på att skaffa mig ett Canon objektiv (Canon EF 70-200mm f/4L IS USM) eller större, men min fråga är:

Är dessa objektiv kompatibla med Nikon kameror som ex. Nikon D90? Om JA, uppstår det då någon form av prestandaförlust som ex. vinjetering osv.?

Mer problem som skulle kunna dyka upp kommer jag inte på i skrivande stund, men vore oerhört tacksam ifall ni med kunskap kunde ta upp sådanna?

MVH//Osse

Kort svar Nej!
Till Nikon går bara att använda objektiv avsedda för just
Nikon + (med adapter) M42-objektiv.
Vill du använda Canons objektiv så är bästa/enda sättet att också använda en Canonkamera.

Jag förstår ditt tänkesätt. Det var kanske jag som inte klargjorde mig riktigt.

Jag är supernöjd med min Nikon d90 och dess fina iso-egenskaper. Det som fick mig att snegla åt Canon objektiven var att det fanns ett större utbud av dem på beg.marknaden och att priset på dem var billigare än Nikon objektiven. Då hade jag alltså ingen vetskap om att "kopiorna" Tamron och Sigma hade liknande VR/IS funktioner och där av valde jag istället utesluta dessa märken.
Men nu fick jag informationen om att även de andra märkena hade samma egenskaper, därmed faller mitt val på de billigare märkena. För mig är priset väldigt avgörande då min budget inte alls är lika stor som andras. Jag är en glad amatör som vill utvecklas i mitt fotande och har än så länge inga tankar om att lägga ut jätte stora summor på min hobby.

MVH//Osse

Då är det ju tur att du har en D90 så att du kan använda äldre Nikon-objektiv utan inbyggd AF-motor. Det ökar ju chansen att hitta ett bra begagnat objektiv.

Nikon har en 70-300/4,5-6,3 som är riktigt bra. Dock märker man fort i situationer där man vill ha en större bländare att den halkar efter. Men för att få det blir det genast mycket dyrare oavsett märke.
(men en 70-200/4 hade kanske inte varit så dumt till nikon)

Därför har jag haft funderingar på att skaffa mig ett Canon objektiv (Canon EF 70-200mm f/4L IS USM) eller större, men min fråga är: MVH//Osse

Andra har redan svarat på det där med kompabilitet.

Men några tips om varianter som passar till din D90. Om jag utgår från Canon-objektivet du var sugen på och att du antagligen vill ha i något med likande kvalitet. Här är några varianter du kan hitta begagnade:

1) Nikon AF 80-200/2,8 - det finns ett antal varianter av de här objektiven, de såldes under väldigt många år och uppdaterades vartefter. De här objektiven finns i enorma mängder och går nästan alltid att hitta begagnade. Fördelar: Mycket bra optik helt enkelt och maxbländare 2,8 är trevligt. Nackdelar: Ingen stabilisering och de allra äldsta varianterna (de med skjutzoom istället för vridzoom) fokuserar inte så väldigt fort

2) Nikon AF-S 80-200/2,8 - Som ovan, men med fokusmotorn i objektivet. Ett kanonbra objektiv, men rätt ovanligt, utan stabilisering och kan ofta kosta en slant även begagnat.

3) Nikon AF-S 70-200/2,8 VR - Ett underbart objektiv, har stabilisering, hyfsat vanligt begagnat, men är ofta rätt dyrt. (Finns även en nyare variant, Nikon AF-S 70-200/2,8 VR II, men den finns knappt alls begagnad och är ännu dyrare.)

4) Sigma 70-200/2,8 - finns också i flera varianter, både med och utan stabilisering (som då heter "OS"). De äldre versionerna är optiskt nästan lika bra som Nikons 80-200/2,8 (skillnaden är liten), men fokuserar snabbare. De nyare versionerna är optiskt bättre, men i gengäld dyrare. Hyfsat vanlig begagnad, men då är det nästan alltid en äldre variant utan stabilsering (som tillkom relativt nyligen)

5) Tamron 70-200/2,8 VC - stabiliserad, optiskt kanonbra, men fokuserar lika långsamt som de äldsta Nikon 80-200/2,8. Ganska sällsynt begagnad.

6) Sigma 50-150/2,8 - ett trevligt litet objektiv byggt för DX-kameror (som din D90) och med ett mycket användbart zoomomfång för sportfoto inomhus och liknande, men lite i kortaste laget för djur & natur. Inte så vanligt begagnat.

7) Nikon AF-S 70-300/3,5-5,6 VR - ett mycket bra objektiv i sin prisklass, men inte lika bra som objektiven ovan och ljussvagare. Men lätt att hitta begagnad till bra pris. Prisvärt.

ANNONS
Götaplatsens Foto