Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons bristfälliga garanti

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Diskussionen i den här tråden angående inköp av 300D i USA fick mig att reagera.

Av någon för mig outgrundlig anledning så har Canon valt att exkludera digitala och videokameror från deras garantiprogram. Till skillnad från övriga kameror och tillbehör måste man skicka in den digitala kameran till inköpslandet, istället för att få den reparerad i bostadslandet om inköpslandet inte ligger i Europa.

När kamerorna kostar 10.000 kronor och ännu mer är det dåligt att inte erbjuda kunderna den servicen att garantiåttagande hanteras lokalt.

Det skulle vara mycket intressant att höra någon från Canon (Patrik tex - du läser ju här) kommentera och förklara varför man vägrar kunden den här servicen för digitala kameror.

I någon tråd för några dagar sen var det någon som påstod att canon ändrat sig med sånt.. tror man skulle få ett års garanti även på husen.
Jag har själv ingen aning, han kommer kanske skriva även i denna tråden..

Hitta den här...:
Garanti
Canon har kommit på något som kallas Goodwill som dom numera även tillämpar i sverige, vilket innebär fri service på alla canons produkter från alla länder inom ett år från inköpstillfället. Det räcker med kvitto för att se när den är inköpt..

Talade med Canon 7/1-04
Christer (juttsk)

Det sjkall inte vara några problem. Har pratat med canon i detta ärendet och det skall funka.

Tror också att det finns en Eu regel som tvingar dem att reparera dem...

Vet ett företag i webbramschen som stämde Philips då de vägrade ta garantierna för parralell import... Philips förlorade i rätten..

Oj, nu blir man ju riktigt glad..
Har min 10D inköpt i USA på reparation hos Canon i Sverige.. Ska maila i morgon och fråga om det du säger här stämmer.. Det låter ju nästan för bra för att vara sant..

Hmm, nyss sas det att det gällde över hela världen, var dom än var köpta...
Börjar bli daxs att ringa själva och dubbelkolla så de gäller även typ USA.

Jag har precis fått bekräftat att det stämmer.

--- klipp ---
Det du läste på www.fotosidan.se ang goodwill stämmer

Mvh
Anders Stenbäck
--- klipp ---

Helt perfekt, då kan jag köpa en massa goa tillbehör till kameran istället för att betala en dyr reparation..

Stämmer bra det. Fick min 10D (köpt från usa) justerad för focus fel utan kostnad. Men den blev inte bättre så jag måste in med den igen, surt!

Kan oxå säga att jag fick vänta 1mån på den. Hade jag inte ringt och tjatat lite så skulle tiden bli längre. Vi får hoppas på att kön är kortare nu.

/Steven

stevensteven skrev:
Stämmer bra det. Fick min 10D (köpt från usa) justerad för focus fel utan kostnad. Men den blev inte bättre så jag måste in med den igen, surt!

Kan oxå säga att jag fick vänta 1mån på den. Hade jag inte ringt och tjatat lite så skulle tiden bli längre. Vi får hoppas på att kön är kortare nu.

/Steven

Jag har råkat ut för samma helvete! Min Canon G2 gick i sönder omgående. Jag blev också av med kameran säkert sex veckor.....gissa om jag var förbannad! Jag fick tag i rätt person på Canon tillslut, som satte eld i baken på service verkstaden. Garanti reparationen kostade enligt verkstaden 7000kr....Nästan lika mycket som kameran kostade i inköp! Ibland kan man undra hur svenska Canon tänker.
Men i alla fall...Ge dig inte förren du¨har en felfri kamera!

Joo, det där med att det tar tid har jag också märkt.. Lite tungt är det ju att vara utan kamera. (köpte an A80 för familjebilder under Julen)

Om jag hade köpt kameran i Sverige och visste att det var garanti på den, hade jag nog lessnat på att vänta också. Men dom har visst mycket att göra på Canons IT-support, vet själv hur det är med hög arbetsbelastning, så jag försöker glömma att det gått längre tid än en månad nu..

ANNONS
Götaplatsens Foto