Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)
Har det inte visat sig att EOS R5:s begränsningar när det gäller video stämmer ganska bra med Canons specifikationer?

Att kameran blir så överhettad när man plåtar stillbilder att man efter det inte kan filma i högre upplösningar är inget Canon tydligt
har redovisat...
Kanske det stod i det finstilta.
Man har slagit på trumman för 8K Raw
( som de flesta inte kommer att använda )
Bra 4K/60p i 10-bitar utan överhettning
hade räckt för mig
2K och 4K Raw hade varit mer användbart.
 
Angående om Canon målat en pricktavla på ryggen eller inte så tror jag de har det på sätt och vis. För de som är märkestrogna andra märken blir det ju ett tydligt mål att träffa. För de som är intresserade av Canon och en övergång från spegelreflex finns det dock ingen anledning att kasta pilarna överhuvudtaget. R5 håller hög klass om än lite högt prissatt. Synd med videobegränsningarna.

Skulle det gå att bevisa medveten strypning av videofunktionerna blir det en annan femma. Då har Canon återigen förstärkt sitt dåliga rykte gällande snikna begränsningar istället för att vända skutan och erbjuda allt de kan för tillfället.

Jag har inte hittat något som stödjer att Canons sensorteknik fortfarande är två steg efter Sonys. I videoinriktade a7siii erbjuds effektivare log samt att den sensorn såklart är optimerad för video. R5 ska ju jämföras med a7r4 och då är väl skillnaderna inte dramatiska. Eller?

Sony har agerat smart med sitt släpp av a7siii. Huruvida Canon kan eller vill konkurrera med den återstår att se. Är inte R5 en spännande hybridkamera om svaret från konkurrenterna är en videokamera med möjlighet att fotografera, samtidigt som de redan har en motsvarighet till R5 i a7r4.

A7r4+A7siii > R5. Kan bara hålla med. I övrigt inte.
 
Samt inlägget efter det, #187.

Besvikelsen breder ut sig stort i detta forum (och på andra ställen på nätet). Ni som är väldigt besvikna får ta det här som en lektion i hur man tar emot reklambudskap. Man ska inte tro att det som skrivs i reklam är hela sanningen, även om reklambudskapet inte innehållet lögner.

När Nikon Df var på gång så hajpades den kameran enormt på nätet; alltså innan den hade presenterats och allt som fanns var video-teasers. När sen kameran inte visade sig vara en digital Nikon FM så vräkte en massa folk ur sig sin besvikelse.

Själv var jag besviken på en enda sak på den kamera, nämligen att den inte hade utbytbar sökarskiva. Pga det skrev jag i en tråd att jag inte skulle köpa en Df. Senare tog jag dock mitt förnuft till fånga och köpte en (när dessutom priset hade sjunkit med cirka 30%.

Så ni som är mycket besvikna på R5: vänta ett tag och se vad ni tycker om nåt år eller så, eller leta rätt på ett bättre alternativ om ett kameraköp är av nöden nu.
 
Samt inlägget efter det, #187.

Besvikelsen breder ut sig stort i detta forum (och på andra ställen på nätet). Ni som är väldigt besvikna får ta det här som en lektion i hur man tar emot reklambudskap. Man ska inte tro att det som skrivs i reklam är hela sanningen, även om reklambudskapet inte innehållet lögner.

När Nikon Df var på gång så hajpades den kameran enormt på nätet; alltså innan den hade presenterats och allt som fanns var video-teasers. När sen kameran inte visade sig vara en digital Nikon FM så vräkte en massa folk ur sig sin besvikelse.

Själv var jag besviken på en enda sak på den kamera, nämligen att den inte hade utbytbar sökarskiva. Pga det skrev jag i en tråd att jag inte skulle köpa en Df. Senare tog jag dock mitt förnuft till fånga och köpte en (när dessutom priset hade sjunkit med cirka 30%.

Så ni som är mycket besvikna på R5: vänta ett tag och se vad ni tycker om nåt år eller så, eller leta rätt på ett bättre alternativ om ett kameraköp är av nöden nu.

Jag har väntat 7 år på att uppdatera
min Canon 5D mk3 😀
 
Nä, blev lite fel där.
Har haft mina 5Dmk3 i nästan
8 år och de är gamla och slitna nu.

Det är inte roligt att vänta och vänta och sedan när det äntligen händer bli besviken. 5dmkiv, 6dmkii och eos R gav mig de känslorna och var på väg att lämna Canon. Har filmning lika stor eller större prio än stillbild för dig så förstår jag verkligen att du är missnöjd med överhettningen. Ska du ha två R5 så är det en stor affär och då ska ju inte känslan vara att du trots det missar avgörande funktioner.
 
Samt inlägget efter det, #187.

Besvikelsen breder ut sig stort i detta forum (och på andra ställen på nätet). Ni som är väldigt besvikna får ta det här som en lektion i hur man tar emot reklambudskap. Man ska inte tro att det som skrivs i reklam är hela sanningen, även om reklambudskapet inte innehållet lögner.

När Nikon Df var på gång så hajpades den kameran enormt på nätet; alltså innan den hade presenterats och allt som fanns var video-teasers. När sen kameran inte visade sig vara en digital Nikon FM så vräkte en massa folk ur sig sin besvikelse.

Själv var jag besviken på en enda sak på den kamera, nämligen att den inte hade utbytbar sökarskiva. Pga det skrev jag i en tråd att jag inte skulle köpa en Df. Senare tog jag dock mitt förnuft till fånga och köpte en (när dessutom priset hade sjunkit med cirka 30%.

Så ni som är mycket besvikna på R5: vänta ett tag och se vad ni tycker om nåt år eller så, eller leta rätt på ett bättre alternativ om ett kameraköp är av nöden nu.

Frågan är om det finns något annat alternativ just nu som är bättre om siktet är inställt på en hybrid. Annars är det nog läge att vänta på a7r5 eller z7s och hoppas de presterar bättre på videofronten. Skulle gärna se ett prisras på R5 med 30% inom ett år och chanserna ökar lite i och med överhettningsproblemen.
 
Angående om Canon målat en pricktavla på ryggen eller inte så tror jag de har det på sätt och vis. För de som är märkestrogna andra märken blir det ju ett tydligt mål att träffa. För de som är intresserade av Canon och en övergång från spegelreflex finns det dock ingen anledning att kasta pilarna överhuvudtaget. R5 håller hög klass om än lite högt prissatt. Synd med videobegränsningarna.

Skulle det gå att bevisa medveten strypning av videofunktionerna blir det en annan femma. Då har Canon återigen förstärkt sitt dåliga rykte gällande snikna begränsningar istället för att vända skutan och erbjuda allt de kan för tillfället.

Jag har inte hittat något som stödjer att Canons sensorteknik fortfarande är två steg efter Sonys. I videoinriktade a7siii erbjuds effektivare log samt att den sensorn såklart är optimerad för video. R5 ska ju jämföras med a7r4 och då är väl skillnaderna inte dramatiska. Eller?

Sony har agerat smart med sitt släpp av a7siii. Huruvida Canon kan eller vill konkurrera med den återstår att se. Är inte R5 en spännande hybridkamera om svaret från konkurrenterna är en videokamera med möjlighet att fotografera, samtidigt som de redan har en motsvarighet till R5 i a7r4.

A7r4+A7siii > R5. Kan bara hålla med. I övrigt inte.

Nja.... bra skrivet med pricktavlan, passar fint med ett kåseri på instagram eller liknande, Sonys första A7R har så många pilar i kamera kroppen att man fortfarande inte har plockat bort alla, den kom under en tid när det enda som gällde då var modeller av 1DX-typ, 2014 hade Canon 58% bland yrkes fotografer, dubbelt mot största konkurrenten Nikon som ändå kommit med helt nydanande modeller av högsta klass som D3s 2010. Nikon gick in stenhårt med fina erbjudande för att locka över från Canon ägare, och visst blev det en del byten. Samtidigt sålde Canon otroligt många objektiv varje år under en tid när varje nyhetsredaktion runt hela världen hade fullt med fotografer i tjänst, höga eller låga DR har aldrig bekymrat Canonägare någonsin, fast man gjorde om redan med 80D som klev över 13 och MKIV ligger väl på 13,5, 1DXIII fick omstart på DX0 efter något datafel och har passerat 14 i DR och ligger högt med DR upp i iso-stegen. Vi vet väl inte än riktigt än hur mycket R5 fått sensormässigt från 1DX. Canon började att få en del kritik när 6D kom, det är nog bland det första allvarliga kritiken jag varit med om här på fotosidorna och då kan man bortse från gamla trätor som var vanliga förr mellan C/N-ägare.
 
Med tanke på att standard 4k inte överhettar så blir ju frågan om hur användbart det läget är viktig, och paret Northrup har kört vad som förmodligen är det största blindtestet hittills. Summa summarum är att ingen se skillnaden, såtillvida de inte tittar på stilla klipp sida vid sida. Vid normalt tittande saknar det betydelse. (Detta är inget försvar för Canon, men kanske är relevant för de som filmar mycket i 4k)
 
Nytt bränsle till konspirationsteorierna:

Efter att ha kört kameran så länge att den blev för varm, plockade en användare ut det interna batteriet (dvs inte det vanliga), varpå tidsbegränsningen återställdes. Kameran kunde sedan filma lika mycket som förut.


/ Kiwi
 
Är det verkligen så märkvärdigt om begränsningen sitter i mjukvaran istället för hårdvaran? Oavsett så lär det ju vara en säkerhetsåtgärd för att förhindra skador av interna komponenter.
 
Det konstiga är ju att temperaturen inte längre är kritisk efter ett par minuter. När du väl satt i batteriet igen borde ju kameran fortfarande vara för varm (kameran mäter kontinuerligt innetemperaturen enligt Canon) om man ser till hur lång tid det tar ifall man inte tar ut batteriet och sätter i det igen. Canon kommer säkert att fixa detta men de kommer aldrig att medge att det var en medveten cripple fix där man missat att fixen nollställdes när backup-batteriet tas ut. Det kan givetvis ju också vara en riktig mjuk- eller hårdvarumiss som kan rättas till eller allt för stora säkerhetsmarginaler. Konstigt är det i alla fall.
 
Ännu ett test, som återigen pekar på att överhettningen åtminstone till en del beror på hur mjukvaran är programmerad.

Den här gången var det inte något internt batteri som togs ut, så man kan inte säga att öppnandet av kameran gjorde att den kyldes av fortare.

I stället öppnade man (den vanliga) batteriluckan, men satte en tandpetare och lite tejp på »dörrsensorn«, så att kameran trodde att batteriluckan var stängd. På så vis kunde man ta ut batteriet utan att kameran hade en chans att avsluta på vanligt sätt.

På det viset kunde man filma tills kameran började bli överhettad, ta ur batteriet, sätta i batteriet igen – och sedan fortsätta att filma lika länge till.

Teorin är att eftersom kameran inte hinner skriva någon intern data när strömmen plötsligt försvinner, verkar den inte komma ihåg att den precis hade varnat för överhettning. I stället fick användaren lika mycket inspelningstid som om den första inspelningen aldrig gjordes.

Med tanke på att den interna temperaturen (enligt uppgift och det låter ju rimligt) mäts kontinuerligt, så känns det konstigt om man skulle kunna runda systemet på det här viset. Varför skulle mjukvaran ta hänsyn till tidigare varningar för att bedöma hur varm kameran är? Den rimligaste förklaringen är att kamerans överhettning åtminstone delvis är mjukvarubaserad, och inte enbart på hur varm kameran de facto är.


/ Kiwi
 
Nu när jag läst på lite mer, så känns mjukvarubegränsningen mer logisk, och de uppgifter som framkommit som naturliga.

Det sägs att det är svårt/omöjligt att mäta temperaturen på bildsensorn. Det blir för trångt och komplicerat, så det Canon har gjort är att testa kameran i labbet - där de efter många försök har kunnat se hur bildsensorns temperatur ökar vid respektive användning (8K, 4K hög kvalitet etc).

Dessa har blivit schablontider, vilket gör att kameran "vet" att bildsensorn är för varm efter X minuters 8K-filmning eftersom det var så det blev i labbet - inte för att bildsensorn i den individuella kameran faktiskt är för varm.

Detta är i så fall förklaringen till att folk har gjort allt för att kyla ner kameran - plocka ur minneskort och batteri, stoppa den i frysen, sätta den framför luftkonditioneringsutblåset - utan att se någon nämnvärd skillnad i inspelningstid. Detta har förklarats med att kameran är så pass lufttät att inget av detta hjälper, men om förklaringen i stället är att kameran går på förprogrammerade schablontider så faller pusselbitarna på plats.

Nå, fortfarande bara teorier så länge Canon inte säger någonting. Och det hjälper ju egentligen inte missnöjda användare ändå om detta är sant, om man inte låser upp tiderna - vilket gör att bildsensorn riskerar att skadas pga värme, för värmeproblemet lär ju finnas ändå.

Känns personligen som om vi får acceptera de inspelningstider som Canon fört fram. Andra alternativet är att Canon återkallar kamerorna och gör någon ny lösning, men det känns avlägset.


/ Kiwi
 
ANNONS