Annons

Canons tekniska språk i samband med reperation

Produkter
(logga in för att koppla)

younso

Avslutat medlemskap
Jag fick lämna in min kompakta Powershot S60 innan jul eftersom objektivet vägrade att åka tillbaks in i skalet, kameran verkade helt dött 3 sekunder efter att min fru har tagit 4 kort.
Har nu fått ett kostnadsförslag från Canon på 840 kr, vilket är väl OK. Men jag läste på dpreview.com om något liknande där Canon i Japan lagade kameran grattis, det lät som ett systematiskt fel. Dessutom fattar jag inte vad felet är. Det står:
Utbyte: Elektr.bussystem 461,93 kr
PCB ASS'Y, DC/DC 209,65 kr

Är det någon annan som förstår detta?

Simon

Jag fick lämna in min kompakta Powershot S60 innan jul eftersom objektivet vägrade att åka tillbaks in i skalet, kameran verkade helt dött 3 sekunder efter att min fru har tagit 4 kort.
Har nu fått ett kostnadsförslag från Canon på 840 kr, vilket är väl OK. Men jag läste på dpreview.com om något liknande där Canon i Japan lagade kameran grattis, det lät som ett systematiskt fel. Dessutom fattar jag inte vad felet är. Det står:
Utbyte: Elektr.bussystem 461,93 kr
PCB ASS'Y, DC/DC 209,65 kr

Är det någon annan som förstår detta?

Simon

Arbete 461:-
Reservdel 209:-

Jag skulle gissa att "PCB ASS'Y, DC/DC 209,65 kr" är en spänningsomvandlare. Enklare uttryckt en pryl som ändrar antalet volt. Vad den har för syfte framgår dock inte.

Tack Roland, såpass mycket fattade jag också :).
Och Uffe, tack för försöket till en förklaring. Det är så irriterande att en sak som kostar 250 kr (209 kr + moms) orsakar en räkning på nästan 850 kr (209 kr + 416kr + moms).

PCB ASS'Y, Printed Circuit Board ASSemblY, alltså rimligen minst två kretskort som sitter ihop.
DC/DC, Direct Current converter, en mojäng som omvandlar en likspänning (från batteriet, vanligtvis) till en annan. Högre spänning kan behövas för att driva motorer och/eller magneter, lägre (stabliliserad) till integrerade kretsar och annan elektronik.

Det är så irriterande att en sak som kostar 250 kr (209 kr + moms) orsakar en räkning på nästan 850 kr (209 kr + 416kr + moms).

Ja, jag känner likadant när jag servat min bil, eller betalt elektrikern, eller rörmokaren.

Rimligen måste verkstaden ta betalt för jobbet?

Själv vill jag gärna ha betalt för den tid jag lägger ner på mina kunders bilder.

Vet inte, men frågan ställdes en lördag när firman troligen hade stängt, idag söndag har de definitivt haft stängt, men i morgon, måndag, har de troligen öppet och kan förhoppningsvis ge honom ett korrekt svar.
Vad tror du?

dom kan ha stängt imorgon oxå
men han hade nog räknat med att få svar innan

det jag menar är att ibland är det enklare att fråga här än att ringa

Intet nytt under solen. Minns en som hade haft otur med sin Leica M-kamera och fått ett brännhål i ena ridåhalvan. Den skickades till Brandt Optik i Stockholm för lagning. Och den kom snabbt tillbaka lagad och fin. På fakturan kunde man läsa:

Byte av defekt ridåhalva, uppspänning och justering av ridåslutare.

Material, ridåhalva 0,75 kr
Arbete 650 kr

Till detta kom frakt och moms. Det var på 70-talets mitt så det var ju ett annat penningvärde. Oavsett det så kan det ibland tyckas vara konstigt att arbetet kostar mer än materialet.

Men alla vill ju som regel ha betalt för sitt arbete. :)

Jo så var det. Canon hade stängt både i fredags och nu på måndag (tror jag) och jag ville ha ett snabbt svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto