Annons

Capture NX

Produkter
(logga in för att koppla)

fabbe72

Aktiv medlem
Hej hopp!

Får hem min d200 om tre veckor nu... så slog det mig en sak...

har ju bara cs2 nu... och det känns lite bökigt med tanke på den ökade bildmängden som ofrånkomligen kommer att komma....

så det där med digitalt "mörkrum"... följer Capture NX med kamerorna eller är det tillbehör?

och isf... vilket är det bästa programmet för uppgiften med tanke på filhantering och arbetsflöde och kvalité...? NX, Apparture eller Lightroom?

Tackar och bockar!

Har du bara en sen Camera Raw till CS2, så kan du konvertera råfilerna där. Annars är det bara att ladda ner från Adobes hemsida.

Många säger att Capture NX är ett bättre val med tanke på bildkvalitet, men det kostar också ett par lakan. Det ingår alltså inte i kameran.

fan då... det verkade så trevligt juh...

ok... men arbeta med finder + cs2 känns lite bökigt...

vill ju helst ha ett bra flöde i arbetet... när jag fotat så kanske jag ska koka ner 400 bilder till 20-25 åt kund...

vilket program är att föredra då?

har mac btw... men det förstod ni väl redan...

är som sagt lite ny vid de här volymerna som börjar växa till sig...

Senast jag provade Capture NX, var det gruvligt trögt!! Skulle bli tokig om jag var nödd till att sitta med det......

Funkar inte Adobe Bridge på Mac:ar??
Synd i så fall. Det är visserligen inte heller så rappt, men ganska många trevliga funktioner har det!

bridge funkar.... men inte praktiskt... ordet sirap får en helt ny innebörd... kanske blir bättre när cs3 kommer så vi äntligen får cs i universal binary... cs måste nämligen emuleras för oss stackars äpple missbrukare...

kanske får vänta helt enkelt... och hoppas på cs3...

ska ladda ner demon af apparture och testa också...

Tycker man Bridge är sirap så kommer man inte bli lyckligare av NX. Skulle aldrig betala vad nikon vill ha för det just för att det är så segt. Sedan är det Camera Raw som används för konverteringen så det går bra att använda andra bildbläddrare än Bridge om man tycker det är segt.

Jag har testat NX på mac och mitt åsikt är att det är många grundidéer som är bra. Men implementationen är dålig och inte färdigtänkt. De måste få upp hastigheten om NX ska vara intressant att använda.

/Maverick

NX är inte speciellt segt idag efter de uppdateringar som har genomförts och bildresultatet, speciellt brushanteringen är riktigt fin. Använder det på en P4 3GHz, 2GB minne och det rullar på riktigt trevligt. Väl så snabbt som CameraRaw. Däremot så är det inget bra program för flödet. Riktigt dåligt faktiskt.

När jag kommer hem efter en session så laddar jag ner alla raw filerna från minneskorten via Nikon View, raderar de dåliga. Gör en lite jpg proxy för mitt arkivprogram i Nikon Capture 4,4 som gör det riktigt bra. NC 4,4 har väldigt bra batchfunktioner såsom autokontrast, autofärg etc och det fungerar som sagt väldigt smidigt för bilder i batch. Dock segt gränssnitt om du vill arbeta med en bild i taget men lika snabbt som Capture One när väl själva konverteringsarbetat startat. Justeringarna av bilderna inför själva konverteringen går däremot avsevärt snabbare i CaptureOne

När det är dags för en utskrift så tar jag fram NX som är ett kanonprogram bör konvertering och selektiv bildförbättring av enstaka bilder, gör de stora förändringarna och konverterar till tiff, Öppnar bilden i PS för att skriva ut bilderna. Jag har PS CS2 och jag gillar inte färgerna som CameraRaw genererar via CameraRaw. Gissar att det är en kunskapsfråga men jag orkar inte lära mig det hela igen nu när jag är nöjd med lösningen jag har.

Senast ändrad:
Jag tycker att det medföljande iPhoto fungerar utmärkt till förhandsgranskning av både JPG- och RAW-filer (jodå, funkar med d200ans raw), så kan man sedan gå in i PS och pilla med de bilder man valt ut därifrån så att säga. Till min PC saknar jag faktist ett fra förhandsgranskningsprogram för just RAW-filer.

Det finns en plugin hos Microsoft som är gratis för att kunna förhandsgranska Nef filer i windows. Kommer tyvärr inte ihåg adressen men den finns garanterat någonstans på www.microsoft.com

Mankan G skrev:
Det finns en plugin hos Microsoft som är gratis för att kunna förhandsgranska Nef filer i windows. Kommer tyvärr inte ihåg adressen men den finns garanterat någonstans på www.microsoft.com

Här finns diverse "bra att ha" om man int esett det förr. Förutom Raw-tittare finns sync-toy som man kan använda för säkerhetskopiering, en html-bildspelsskapare och lite sånt där. Enkla men fungerande och gratis saker.

Jag är på väg att skaffa Capture NX eftersom jag inte är nöjd med den bildkvalitet vid höga iso-tal jag får från D200 genom Camera Raw. 100 iso - inga problem. 1600 iso - Fult!

Jag kommer antagligen behöva köra en G4-mac ett tag till. Blir det så långsamt så man dör? Har tillgång till en Mac Pro också, men kommer nog köra mest på G4:an som är min egen. Får/kan man installera på två datorer?

1. LICENSRÄTTIGHETER

Nikon beviljar dig härmed en icke-exklusiv, icke-underlicensierbar, återkallelig licens för att:

a) Använda utvärderingsversionen av PROGRAMVARAN ("UTVÄRDERINGSPROGRAMVARAN" ) på upp till två (2) av dina datorer under trettio (30) dagar räknat från installationstillfället.

b) Använda den kompletta versionen PROGRAMVARAN (“KOMPLETTA PROGRAMVARAN”) på upp till två (2) av dina datorer vid giltigt inköp av en produktnyckel (“PRODUKTNYCKEL”) för den KOMPLETTA PROGRAMVARAN från Nikon (UTVÄRDERINGSPROGRAMVARAN och den KOMPLETTA PROGRAMVARAN, kollektivt kallat “PROGRAMVARAN” ); och

c) Göra en kopia av den KOMPLETTA PROGRAMVARAN i maskinläsbart format i säkerhetskopieringssyfte.

Från Nikons spuportsida, licensrättigheter.

Ni som tycker NX är segt, det kan inte vara era datorer som är sega ?

NX flyter hur bra som helst på min dator, och är i mitt tycke helt överlägsen allt annat för Nikons nef-filer.

PS ! Jag kör på AMD-64-3400+, 2gig ram, Geforce 6800GT, XP Pro, ingen modern burk direkt, är väl tre år gamal nu, men NX har den inget problem med så man kan ju undra vad ni kör med för dinosarier.

/kent

Jämfört med tex Capture One så rullar själva konverterigen på minst lika bra.

Det som skiljer är själva förarbetet. Vid inställningar och justeringar så är NX segt då allt sker i realtid och inte med proxyn som i Capture One. Samma sak med Lightroom, mycket snabbare visning av förändringarna i bilden. NX måste liksom den tidigare 4,4 hela tiden räkna om bilden från början innan den visas på skärmen med de förändringar man just beordrat. Med CaptureOne slipper man detta då den enbart justerar proxyn.....

I just Lightroom upplever jag en annan typ av seghet. Justeringarna går snabbt fast här känns det som om hela programmet rinner igenom sirap. Det går inte långsamt men vad man än trycker på så uppstår det en kort väntetid på kanske en halv till en sekund innan programmet reagerar. Känns som om datorn måste tänka lite hela tiden......

Kör NX och de andra på en P4 3GHz. 2Gb minne. Allt annat är vanliga standard komponenter. Inga extrema prylar över huvudtaget

Tack för svar. Min mac är ganska seg, men har hyfsat med ram, så det borde väl funka kan jag tro...

ANNONS