Annons

Capture One försämrad kvalité vid JPG export.

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Har ett irriterande problem med Capture One som jag undrar om nån har nån lösning på.

När jag exporterar en bild som JPG i lägre upplösning än original/full upplösning så blir det märkbart sämre kvalité på bilden, i synnerhet märks det på bilder med mycket detaljer i sig. Mer specifikt så blir färgerna urvattnade och det ser ut ungefär som att bilden är överskärpt(även fast jag inte ens lagt på nån output skärpa).

Jag sparar med 100% kvalité och jag har testa olika färgprofiler, men utan nån förbättring. Det gäller som sagt bara när jag sparar i upplösningar under original. I full upplösning så ser bilderna ut precis som de ska.

Nån som haft detta problem och hittat nån lösning?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag känner igen din beskrivning helt om vad som blir fel, men att det inte fungerar bra att exportera i webbupplösning e dyl känns bekant. Nu har jag inte letat efter en lösning på väldigt länge (åratal) och förut brukade jag köra ut i full upplösning och sedan dra dem genom PS. I och med att jag bara kört ut enstaka bilde ri webbupplösning på senare år, av olika skäl, så har jag inte tittat på det på länge. Finns en vettig lösning så klagar jag dock inte...

En sak jag har noterat är att export till låga upplösningar brukar gå påtagligt mycket snabbare, så känslan jag har är att C1 tar någon genväg då och inte tar fram en fullstor bild som sedan skalas ned.
 

Brix

Aktiv medlem
Tänkte bara uppdatera tråden och säga att jag nu testat att exportera några JPG's i full upplösning och sen sänka upplösningen med Paint och sen jämfört dessa med de jag exporterat i lägre upplösning med C1 och skillnaden är som dag och natt. Bilderna förminskade med Paint uppvisar inte alls den degradering som de direkt från C1 så felet ligger definitivt hos C1.
 

jeduven

Aktiv medlem
Gjorde ett prov och det är helt enkelt Paint som visar fel då nerskalningen till mindre format typ web strippar bilden på i runda slängar 1000 unika färgnyanser jämfört med motsvarande web-bild direkt från C1. Dessutom blir bildens storlek 135 kb från Paint jämfört med 588 kb från C1 vid 100% kvalitet.
Kort sagt. Det du ser på skärmen i C1 i proof-läge stämmer exakt med den exporterade jpg-filen i 100% kvalitet med en bildvisare som hanterar färgprofiler, t ex ImageGlass.
 

Brix

Aktiv medlem
Gjorde ett prov och det är helt enkelt Paint som visar fel då nerskalningen till mindre format typ web strippar bilden på i runda slängar 1000 unika färgnyanser jämfört med motsvarande web-bild direkt från C1. Dessutom blir bildens storlek 135 kb från Paint jämfört med 588 kb från C1 vid 100% kvalitet.
Kort sagt. Det du ser på skärmen i C1 i proof-läge stämmer exakt med den exporterade jpg-filen i 100% kvalitet med en bildvisare som hanterar färgprofiler, t ex ImageGlass.
Ok? Hur kommer det sig då som sagt att bilderna nedskalade med Paint blir felfria och de från C1 ser ut som skräp i jämförelse? Och jag vet att proof-läget visar bilden som den kommer se ut vid exportering då den ser precis lika kass ut där.
Jag kollar på bilderna i vanliga fotogalleriet som är färghanterat. Men som sagt problemet är inte bara färgerna, utan även att bilderna ser överskärpta ut.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Om du tar en skärmdump på dina exportinställningar så kanske någon som kan programmet kan hitta eventuell felinställning,
 

jeduven

Aktiv medlem
Ok? Hur kommer det sig då som sagt att bilderna nedskalade med Paint blir felfria och de från C1 ser ut som skräp i jämförelse? Och jag vet att proof-läget visar bilden som den kommer se ut vid exportering då den ser precis lika kass ut där.
Jag kollar på bilderna i vanliga fotogalleriet som är färghanterat. Men som sagt problemet är inte bara färgerna, utan även att bilderna ser överskärpta ut.
För mig är det Paintbilden jag provade, som helt naturligt, ser ut som skräp - hög kontrast utan fina nyanser.
Min provbild, både i proof-läge och den exporterade, från Capture One Pro ser ut precis som jag redigerat den till att se ut.

Prova att bara Autojustera en bild i CO1 och framkalla bilden i valfri web-storlek i srgb med ett framkallningsrecept/Recipe.
 

Brix

Aktiv medlem
Tror nu tyvärr jag hittat problemet. Eftersom jag kör Fuji så verkar det vara den gamla vanliga boven i dramat; X-trans. Testade att importera mina gamla Nikon-filer i C1 och redigerade några och sparade dem i mindre storlekar och där såg alla bilder ut precis som de ska.

Hoppas verkligen Fuji dumpar X-trans på nästa generations sensor...
 
ANNONS