Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Capture One LE - Noise parameters

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Jag är lite skral både i engelska och i att använda C1. Vore väldigt tacksam för om någon kunde någorlunda enkelt tipsa om "standard inställningar" i Noise Parameters under fliken Focus.

Det reglaget som jag inte riktigt förstår är "Banding suppression". Jag tycker att jag dragit i reglaget till båda ytterlägena men ser ingen skillnad.

Likaså, finns det generella utgångsinställningar för Noise parameters eller lite användbara tips från gamla erfarna rävar här?

Ett sista försök att väcka tråden. Visst måste det finnas någon användare till C1 som vet vad han/hon gör?

Brusreducering är ofta en trade-off mellan brus och detaljer. Jag kör utan brusreducering och skärpning i CO, efterbehandlar i Photoshop. Samtidigt är det ju enkelt att se vilken effekt brusreduceringen ger genom att ändra inställningen och titta på bilden och sedan välja. Bandning är vad jag förstår något som kan uppträda ibland men inget stort problem. Jag tycker mig ha sett det i någon bild men det är tveksamt. Liknande gäller moiré som ffa ses vid digitalfoto utan AA-filter, huvudsakligen digitala bakstycken men även Leicas nya DMR (digitalbakstycket för R8 och R9).

Hej!

Noice och banding parametrarna står ju på 1 / 1 orginal

jag tycker att brusreduseringen funkar riktigt bra i c1 så jag låter den oftast stå där

När jag ska ha upp större kopior ställer jag ner den på 0 för att "slippa" skärpa riktigt så mycket

/Adam

Se där! Det fanns lite kunskap men vad betyder "Banding"? Hur ser jag på bilden när det finns/uppträder?

Banding är de linjer som uppträder vid höga iso

Sök i forumet det finns massor om detta att läsa :)

/Adam

Tackar. Hade för mig att jag sökte lite på forumet innan jag slängde ur mig frågan. Finns det möjligen någon internetsida, på svenska, som beskriver C1, dess funktioner och arbetsgång?

ANNONS
Götaplatsens Foto