Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Category i lightroom??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej

Hur fungerar category och other category i LR, behövs dom?

Håller för tillfället på att lägga keyword till bilderna(nåt jag önskar man gjort från början).

Keywords som personer(underkategori familj, släkt samt alla namn), djur, utomhus/inomhus, sommar vinter jul mm

Men vill gärna ha tip/veta hur ni använder keywords respektive category. Kanske kan underlätta med ett bra flöde från börja så man slipper göra om allt bara för man "slarvade" i början.

Använder framförallt Category för att sortera upp bilderna i stora teman/motivområden. Har ungefär 20 stycken och det är bl a landskap, människor, djur, himmel, speglingar, landskapets färger, grönt ...

Det finns dessutom två olika Category i IPTC standard: "Supplemental Category" och "Primary Category". Vilken som används i Lightroom vet jag inte.

I Expression Media finns båda. Med "Supplemental Category" kan jag tagga samma bild mer flera kategorier, men med "Primary Category" går det bara att lägga in en tagg till varje bild.

Kewords använder jag precis som du, olika undernivåer.

En bild tillåts bar ligga i en FOLDER. Det är en spegel av din håddiskstruktur och visar var bilderna ligger i datorn. Flyttar du bilden till en ny folder så flyttas den på hådisken också.

Category använder jag som en "virtuel mapp/folder" för att tillfälligt eller permanent samla ihopp bilder.
En bild tillåts ligga i FLERA categorys samtidigt. Utan att bilden flyttas på håddisken.

exempel:
Jag har fotat en modell "Anna". Bilderna lägger jag i sin mapp/folder på hårdisken.
Jag taggar dom med Keyword "Anna" (som är en understruktur i keyword "modeller".

Sedan använder jag olika categorys för att sortera: Fotografens favoriter, modellens favoriter, gemensamma favoriter, till CD, printjobb, publisering m.m.

Jag kan då snabbt hitta vilka bilder som ska jobbas vidare med och vilka som är fördiga.
Utan att skapa speciella keywords för det.

DEt fungerar lite som att förgmärka bilderna men jag tycker det är lite krångligt att komma ihåg vilken färg som betyder vad.

Tror tanken från Adobe var att skapa något som är fritt/obundet. Som användarna kan använda fritt utan att flytta bilder på hårdisken eller bygga kompliserade strukturer av keywords.

Det finns massor av tillfällen när man vill samla ihopp bilder från olika keywords och olika foldrar, för att bränna en CD, t ex.
Eller bara få en tillfällig överblick på utvalda bilder.

Ett stort pluss är att samma bild kan ligga i flera Categorys samtidigt.

Oftst så använder jag categorys som en tillfällig lösning. Iblan som något permanent (favoritbilder).

Senast ändrad:
matsp skrev:
Category använder jag som en "virtuel mapp/folder" för att tillfälligt eller permanent samla ihopp bilder.
En bild tillåts ligga i FLERA categorys samtidigt. Utan att bilden flyttas på håddisken.
Det är inte så att du menar du collections när du skriver category? Eller använder du category till den indelningen du beskriver?

Själv använder jag inte fältet category men däremot other categories, då kan jag tilldela bilden flera olika kategorier. Jag saknar en lista i LR med vilka kategorier man redan använt, risken är att man råkar skapa flera liknande som borde vara samma.

Om man nu väljer att tagga sina bilder med keywords vill man ju gärna ha dem i en hierarkisk struktur.
Typ:
natur > djur > däggdjur > hunddjur > räv
plats > Sverige > Småland > Hultsfreds kommun > Högeruda
porträtt > modell > anna

Hur gör ni för att sortera alla andra keywords som
känslor: glad, arg etc.
prylar: bil, gaffel, platta
adjektiv: stor, liten, rymlig
etc, etc, etc.?

Keyword i LR?

Lånar tråden:
har just installerat LR 1.1 och kör på 30 dagars prov. Ännu inte helt övertygad om att det är värt pengarna. Rawshooter Premium verkar vara "stark" så länge den stöder mina kameror...

Frågan: Jag har lagt ett antal "Keyword Tags" på vissa av bilderna, men ej alla.
Jag har valt en "tag" och kan ej få bort den utan att välja en annan.
Betyder att jag inte kan se de bilder osm är utan "tag".... :(

Hur väljer jag bort alla "tags" så att LR visa de bidler som inte har någon "tag"??

Tibor, jag tror inte jag förstår vad du menar med en tag och att du valt en tag och kan inte få bort den utan att ersätta den av en annan.
Du kan ju söka eller filtrera bilder på mängder av olika sätt i Lightroom, om du väljer efter tex folders och stänger av alla filter så kommer du se alla bilderna som ligger i vald folder.

Om du menar att du vill se alla bilder som inte har något keyword så saknar LR den funktionen än så länge. Det finns dock mer eller mindre bökiga vägar att komma runt detta problem, går inte in på dom här eftersom jag inte vet om det är det du frågar efter.

För att se alla bilder som saknar keyword:

Under rubriken Library: välj All Photographs.

Under rubriken Find: kryssa i rutan text och välj alternativet Keyword, i fältet Rule väljer du Are Empty. Nu visas alla bilder som inte är taggade med keyword.

ANNONS
Götaplatsens Foto