Annons

CD-arkiveringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag skulle vilja ha ett program för att skriva stora mängder bilder till cd-skivor.

Det skall inte vara ett backupprogram, snarare ett arkiveringsprogram. Det får alltså inte ha någon komprimering eller hacka upp filer som överlappar mellan skivor. Jag vill bara kunna peka med hela handen på en mapp med innehåll och säga åt programmet att det skall börja arkivera. Sen skall det bränna ner innehållet i oförändrad form på cd-skivor. Den enda interaktion som rimligen bör kunna krävas av mig är att jag byter skivor när den spottar ut färdiga.

Finns det något trevligt program som gör det jag önskar?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nog måste det väl finnas fler än jag som har behovet?

Det jag söker är alltså en lösning för "disc spanning" i stil med den som redan finns i många bränningsprogram. Men med den skillnaden att den inte skall kräva att man har bränningsprogrammet för att kunna återstålla filerna.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Tja, jag är inte så insatt i programdjungeln men om du samtidigt tror dig behöva ett bra sorteringsprogram så kan jag ju tipsa om fotostation som förutom att vara en utmärkt(!) bilddatabas även kan bränna ner hela mappar på cd/dvd. Såvitt jag vet tar den bara den befintliga mappstrukturen och kopierar -dessutom kan du säga åt programmet att hantera cd-skivan som ett "offline"-arkiv, den gör alltså små tumnaglar av alla bilder som du kan söka bland och om du väljer en bild därifrån talar programmet om för dig vilken cd-skiva bilden finns på.

Det är nog inte bara fotostation som kan detta men jag är inte insatt i andra bildsorteringsprogram.

Andra kan säkert komma med bättre svar men det var mina fem cent.

Lycka till
/Daniel
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, Burn to the brim verkar faktiskt göra det jag är ute efter. Det måste helt klart testas.

Jag hittade en annan programvara också, ArchiveCreator. Det är i och för sig en kommersiell programvara, men den verkar ha en del styrkor som kanske gör det värt att slanta ut. Fördelen med fotografiinriktningen är förvisso kanske också en nackdel. För det finns ju annat än fotografier jag vill arkivera också.

Fotostation är nog lite för dyr nuförtiden.
 

martin3

Aktiv medlem
Nu har jag gjort ett snabbt test - tyvärr verkar programmet ha några begränsningar:

- Alla filer/foldrar som ska brännas måste ligga i samma folder.
- ÅÄÖ konvereras till _
- Man får en varning när filnamn är längre än 32 tecken.

Den sistnämda är inte så roligt - det dycker upp en varningsfönster där man måste klicka "yes". Inte så bra om man har några hundra filnamn som är längre än 32 tecken.

/Martin
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har inte hunnit testa det än. Men jag tror att jag skall kunna leva med de begränsningarna åtminstone för huvudsyftet, bildarkivering. Däremot går det ju bort för vanliga backuper om det inte pallar med långa filnamn.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu har jag testat Burn to the brim och ett annat program som heter SizeMe. Inget av dem funkar. De vägrar att splitta upp mappar om de innehåller mer än vad som får plats på en skiva. Den minsta enhet som accepteras är en mapp.

Attans. Jag hajar inte att det inte skall finnas några program som fixar detta. Det här är ju ett problem som måste delas av många.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
jimh skrev:
De vägrar att splitta upp mappar om de innehåller mer än vad som får plats på en skiva. Den minsta enhet som accepteras är en mapp
Ditt pucko, du har ju missat inställningen Splitting depth i Burn to the brim! Sätter du den till ett tal som räcker för hierarkins djup så funkar det ju. RTFM ;-)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
martin3 skrev:
Den sistnämda är inte så roligt - det dycker upp en varningsfönster där man måste klicka "yes". Inte så bra om man har några hundra filnamn som är längre än 32 tecken.
Nu håller jag på att testa Burn to the brim lite mer djuplodande. Det verkar faktiskt någorlunda lovande. 32-teckensproblemet går ju att kringgå genom att klicka på cancel i den första varningen som dyker upp. Då behöver man inte klicka mer än en gång.
 
ANNONS