Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Cd-r
- Trådstartare Samir
- Start datum
ros-ka
Aktiv medlem
Artikeln var så intressant att jag blev orolig för mina egna backup-skivor, som legat mörkt och helt orörda sen jag brände dem. De äldsta jag hittade är från 1998 som jag sparat data, foton, video och ljud på. Jag testade några skivor och till min lycka så var allt helt ok.
Märken jag har är Maxell, TDK och Sony sen några mindre okända märken.
Det står ingenting om luftfuktigheten, det skulle ju kunna vara en bidragande orsak till förstörelse. Fast jag vet inte.
Peppe
Märken jag har är Maxell, TDK och Sony sen några mindre okända märken.
Det står ingenting om luftfuktigheten, det skulle ju kunna vara en bidragande orsak till förstörelse. Fast jag vet inte.
Peppe
dust
Aktiv medlem
AV mina äldsta cdr skivor (uppskattningsvis från -96) är det endel som gått sönder eller åtminstone är svåra att läsa. Det visar sig genom att vissa filer inte går att läsa eller tar väldigt lång tid att läsa. Dock har BASF 1x skivor hållt bra(kostade dock nästan 100:-/st då de köptes).
Jag rekomenderar att man fräshar upp sina backup kopior nån gång då och då (var 3dje år kanske?).
Jag rekomenderar att man fräshar upp sina backup kopior nån gång då och då (var 3dje år kanske?).
Loj
Aktiv medlem
Tack för länken! Intressant läsning! Visst är det så att CD/DVD-skivor inte är 100%igt säkra - man kan aldrig garantera att det aldrig händer något! Men det gäller oavsett lagringsmedia. Även om man mer sällan hör liknande rapporter om negativ och dia, så förekommer det ju att även dessa förstörs. Fördelen med digitala lagringsmedia är ju att du kan byta medium när du vill. Om jag befarar att en CD börjar bli gammal, bränner jag över innehåller på en ny. Den möjligheten har jag inte med mina diabilder... (Om jag inte scannar dem, förstås!)
mvh Janne
mvh Janne
stäck
Aktiv medlem
Jag grävde lite bland mina gamla CD-R-skivor för ett tag sedan, bara för att se hur det stod till. Har ett gäng skivor av olika märken (även NoName av olika slag) från 1996-1998. Har legat i olika fodral (eller helt nakna) på lite olika ställen (bokhyllor, skrivbordslådor, garderober).
Testade läsa lite slumpartat från ett tiotal av dem (dels i min gamla slot-in iMac CD-ROM, dels med en halvny DVD-ROM i PC:n).
Och:
Alla skivor fungerade _perfekt_.
Testade läsa lite slumpartat från ett tiotal av dem (dels i min gamla slot-in iMac CD-ROM, dels med en halvny DVD-ROM i PC:n).
Och:
Alla skivor fungerade _perfekt_.
Haraldus
Aktiv medlem
Det är väl ingen konst att få ARKIVOBESTÄNDIGA CD-R. Det är bara att köra med billighetsskivor med hastigheten 40X på en lågkvalitativ CD-brännare. Riksarkivet godkänner CD-R. Flera märken kan hålla 100 år eller mera. En av dessa är Kodak Ultima som en person på Riksarkivet skriftligen rekommenderat mej. Om man kör Kodak Ultima på en dassig CD-brännare med bränningshastighet 40X så behöver man inte vänta några år på att fel ska dyka upp. De kan ofta påvisas på direkten! Enl. min erfarenhet får man inga arkivbeständiga CD-R om man kör fortare än 4X även om man kör med Plextor. Helst ska man köra med 1X som man gör med ljudCD.
Se även:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=49216#post49216
/Harald
Se även:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=49216#post49216
/Harald
KGS
Aktiv medlem
Har bränt CD skivor sen -93 och ingen har slutat fungera... däremot har jag bilder i ett filformat som ingen modern läsare rår på, så dem ska jag nångång öppna i en gammal dator o spara om i jpg som knappt fanns då...
Å andra sidan fanns väl bara märkes CD på den tiden... o hastigheten på bränningen var väl 1 eller max 2x...
De senast brända fyrakronors skivorna i 52x kanske krackelerar innan jag redigerat klart det här inlägget...
De första musik CD jag har är väl från 80-talet o de funkar också...
Å andra sidan fanns väl bara märkes CD på den tiden... o hastigheten på bränningen var väl 1 eller max 2x...
De senast brända fyrakronors skivorna i 52x kanske krackelerar innan jag redigerat klart det här inlägget...
De första musik CD jag har är väl från 80-talet o de funkar också...
Damocles
Aktiv medlem
Jag har också några bilder i ett filformat som jag inte vet om det någonsin kommer gå att läsa.... kanske om man snickrar eget. Tror jag scanner papperskopiorna som var printade istället.
Men det är å andra sidan bilder som är ren output från en aberrometer... används för att mäta hornhinnas krökning, tjocklek, etc.
Det man bör se till är att man har bra skivor, Kodak, tdk, verbatim(riktig azo, mörkblå, inte dom ljusa som igentligen är mitsui(har jag för mig) men säljs under verbatims märke). Samt bränna i en lagom hastighet, typ 8-12x på en 24x brännare, etc. Att bränna för långtsamt är inte heller bra på skivor som är gjorde för en hög hastighet.
Men det är å andra sidan bilder som är ren output från en aberrometer... används för att mäta hornhinnas krökning, tjocklek, etc.
Det man bör se till är att man har bra skivor, Kodak, tdk, verbatim(riktig azo, mörkblå, inte dom ljusa som igentligen är mitsui(har jag för mig) men säljs under verbatims märke). Samt bränna i en lagom hastighet, typ 8-12x på en 24x brännare, etc. Att bränna för långtsamt är inte heller bra på skivor som är gjorde för en hög hastighet.
claesbr
Aktiv medlem
Men om jag nu har fattat de två sista inläggen rätt, så handlar det inte om läsaren utan snarare att ni inte har programvara som klarar att öppna filen med den typ av filändelser ni har.
Sök på http://www.filext.com/ och se om just er filändelse finns med. Det finns även småprogram som klarar öppna en mängd olika format.
Vad är filändelsen och vilket program spade ni filen i? (om ni kommer ihåg det sista förstås
)
Sök på http://www.filext.com/ och se om just er filändelse finns med. Det finns även småprogram som klarar öppna en mängd olika format.
Vad är filändelsen och vilket program spade ni filen i? (om ni kommer ihåg det sista förstås
müsli
Avslutat medlemskap
Citat från refererad artikel:Haraldus skrev:
Enl. min erfarenhet får man inga arkivbeständiga CD-R om man kör fortare än 4X även om man kör med Plextor. Helst ska man köra med 1X som man gör med ljudCD.
"Higher recording speeds are not the issue."
Det tolkar jag som att inspelningshastigheten inte påverkar hur fort skivan förstörs under lagringstiden.
KGS
Aktiv medlem
Copy_Con skrev:
KG Stolt och Peter
Vad är det för filformat som ni har problem att öppna nuförtiden?
Har 10-15 nonameskivor från 95-96 som alla fungerar bra.
För min del handlar det om bilder som är tagna med Apples Quicktake kamera. Det är bilder som är tagna 92-94. Det bör vara nåt PICT format o jag har flera program som kan läsa PICT, men det här är nog nån dialekt! de bilder som sparats om till gif o jpg är inga problem...
Det är alltså inga som helst problem att läsa själva CD´n som fyllt tio år eller mer.
Senast ändrad:
Copy_Con
Aktiv medlem
KGS skrev:
För min del handlar det om bilder som är tagna med Apples Quicktake kamera.
Ja, det var lite lurigare, är inte speciellt kunnig i PICT men det verkar vara en extention för massor av olika kodningar. Har inte så gamla bilder själv. Mina första sparade jag i .gif.
KGS
Aktiv medlem
Copy_Con skrev:
Mina första sparade jag i .gif.
Pojkspoling! *asg*
Nåja, jag har en gammal Mac i förrådet. Nångång ska jag aktivera den o köra in programvaran som följde med kameran o ett tillräckligt gammalt operativ o sen spar jag om bilderna till .jpg o så e det löst... om jag nu klurar ut hur jag ska föra över bilderna till nya datorn sen *S*
Ethernet? näää, diskett? ja i den gamla men inte i den nya... CD? ja i den nya men inte i den gamla...
Walle
Aktiv medlem
müsli skrev:
Citat från refererad artikel:
"Higher recording speeds are not the issue."
Det tolkar jag som att inspelningshastigheten inte påverkar hur fort skivan förstörs under lagringstiden.
Stämmer till viss del. Högre brännhastigheter ger större risk för felbränning, men det visar sig ju på direkten. Däremot så har jag läst om att om man bränner skivor skapade för snabba hastigheter för sakta så kan det _radikalt_ förkorta livslängden. Detta på grund av att skivorna helt enkelt är av ganska usel kvalitet..."lagret" som lasern bränner i är ganska tunnt, p.g.a. att i högre hastigheter så bränner lasern inte speciellt djupt. Men bränner man då en dylik skiva i 1x så kommer lasern att bränna betydligt djupare, vilket lämnar _väldigt_ lite av skiktet kvar.
Copy_Con
Aktiv medlem
KGS skrev:
Pojkspoling! *asg*
Vi hade en Macintosh + när jag var liten, men den användes uteslutande till ritprogram (så kunde man skriva ut bilderna på en helt otroligt högupplöst 9 nålars matris
PS. Med tanke på att det står att du började fota 1900, i din profil så är du väl en 80 år äldre än vad jag är :-D
KGS
Aktiv medlem
Copy_Con skrev:
Vi hade en Macintosh + när jag var liten, men den användes uteslutande till ritprogram (så kunde man skriva ut bilderna på en helt otroligt högupplöst 9 nålars matris) och det underbara spelet Dark Castle
, Bildbehandling och DTP var inte min starka sida på den tiden :-D
PS. Med tanke på att det står att du började fota 1900, i din profil så är du väl en 80 år äldre än vad jag är :-D
En Plus... jeeesus vad en del blev bortskämda redan som små *s* en sån fick inte jag förrän min första 512:a blev stulen (de var verkligen attraktiva de små fågelholkarna!).
Och 1900 ja... jodu... här finns förra seklets samlade erfarenhet *s*
/kg som bryter offtopic diskussionen även om det är roligt att skämta till det ibland...