Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF Express till Nikon Z

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Jag har av lite olika anledningar hängt kvar vid XQD-kort till mina Z kameror.

Nu är det dock dags att köpa nya kort och jag har både XQD och CF Express B läsare, så jag tänkte att mitt nästa kort blir ett CF Express B.

Vilka kort har ni haft goda erfarenheter av och vilka har ni haft dåliga erfarenheter med?

För ett tag sedan, minns inte exakt när, hade Cyberphoto ett mycket bra pris på Lexar 128GB CF Express B. Inga problem. Mycket nöjd.
Har även tre stycken 32GB XQD sedan tidigare. För vad jag använder korten till, så gott som uteslutande photografering, har jag inte märkt någon skillnad.
Största fördelen med CF Express B tillsammans med rätt kortläsare är att det går fortare att läsa in bilderna till datorn.
Nu har jag ingen deadline att passa men det är ändå bra.

O jag är mer intresserad av samma sak men från en ekonomisk synvinkel.
Hur stort kort borde jag köpa till en Z8?
O var köper man de billigast, det skiljer en hel del i pris och dollarn sjunker.

Jag har läst att Delkin och Prograde verkar ha bäst prestanda i Nikonkameror. Kommer nog köpa ett Delkin Black, kommer nog köpa några till också och är där intresserad av lite billigare kort.
Så det var trevligt att se att Lexarkorten verkar fungera bra.

Mina XQD är alla Sony, någon som har erfarenhet av deras CF Express B i en Nikonkamera?

Mer hur mycket du filmar. Har än så länge aldrig lyckats fylla mitt 120GB-kort med bara foton på tid jag varit borta från min dator. Fyller det dock på ett par timmar när jag filmar.
Då borde ett 128 räcka.
Däremot fotade jag på en danstävling i år i 12h, drygt 5000 bilder.
Då lär det inte räcka....

Då borde ett 128 räcka.
Däremot fotade jag på en danstävling i år i 12h, drygt 5000 bilder.
Då lär det inte räcka....

Får slänga in en brasklapp då jag mest fotograferar med Z6 som har mindre bildfiler.

Under 12h skulle jag i vilket fall byta kort och tömma/backupa under tiden.

Nikon har en sida för supportade kort för Z6 och Z7.

För Z8 finns följande sida.

Och för Z9.

Andra kort kan givetvis också fungera utan problem.
Jag kör själv med CF typ B Lexar Silver 512GB i min Z7 och det fungerar utan några som helst problem.

Dom där listorna brukar ganska snabbt tyvärr bli värdelösa eftersom kort som kommit ut efter att listan gjorts sällan kommer med.

Får nog bli ett Sony CEB-G480T, det är i alla fall många Sonykort med på listan.

Jag kör Delkin, Pro Grade och Angelbird. Har köpet korten vartefter och tagit etablerade märken som det vid tillfället varit bra pris på. Enda kortet jag haft problem med var ett Angelbird som plasten gick av i ett hörn på, inget problem med det i övrigt och Angelbird bytte ut det när jag hörde av mig till dom.
Sandisk är egentligen dom enda av dom etablerade tillverkarna som jag hört något negativt om, minns inte exakt vad problemet var men tror att det kan ha varit att dom överhettar lätt.

Mina 2 cent är att ha flera mindre så inte alla bilder försvinner vid en eventuellt missöde med kort crash.

Fungerar bra om man bara fotograferar, men ofta rätt kasst om man filmar.

Nu blir det minst 400GB, vilket iofs kommer göra mina 120GB till mindre.

Får slänga in en brasklapp då jag mest fotograferar med Z6 som har mindre bildfiler.

Under 12h skulle jag i vilket fall byta kort och tömma/backupa under tiden.
Backup har jag ingen möjlighet till på resande fot.
Och.... jag vet inte om jag någonsin kommer göra om det där fota-i-12h-maratonet.

Backup har jag ingen möjlighet till på resande fot.
Och.... jag vet inte om jag någonsin kommer göra om det där fota-i-12h-maratonet.

Kortläsare till telefonen brukar fungera i värsta fall.
Jag brukar dock oftast ha med min platta och en snabb usb-disk, så flyttar jag bilderna och filmerna till både på usb-disken och plattan. Sedan tar jag ut USB-disken och låter plattan överföra bilderna till min molnlagring medans jag fotograferar/filmar vidare.

Har fungerat bra än så länge och jag har bara små 120GB-kort nu, så det brukar gå rätt fort.

Kortläsare till telefonen brukar fungera i värsta fall.
Jag brukar dock oftast ha med min platta och en snabb usb-disk, så flyttar jag bilderna och filmerna till både på usb-disken och plattan. Sedan tar jag ut USB-disken och låter plattan överföra bilderna till min molnlagring medans jag fotograferar/filmar vidare.

Har fungerat bra än så länge och jag har bara små 120GB-kort nu, så det brukar gå rätt fort.
äger ingen platta.
O jobbets gamla telefon skall vi nog inte ens fundera på....

ANNONS
Götaplatsens Foto