** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CG NAT - är det ett stort problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
I en helt annan tråd för något år sedan gled diskussionen in på internet och problemet med adressöversättning. Helt enkelt sas det att alla datorer inte är en del av internet, eftersom de sitter bakom internetleverantörers adressöversättning.
Igår hamnade jag själv i den situationen, men det visade sig fånigt enkelt att lösa. Ett samtal till supporten och några minuter senare hade mitt mobila data-sim publik IP.

I mitt fall Telia.

Vilka operatörer är det som vägrar dela ut publik IP?

Prova att koppla upp din laptop via mobilen och sedan dela ut en port, så kommer du tillbaka och rättar ditt ovanstående citat. Gäller också vissa operatörers fasta uppkopplingar.
Bara för att det går åt ett håll betyder inte att det går åt andra. IPv4 har inte tillräckligt med IPs, därför sker ofta NATning. Helt idiotiskt nog implementerar även många leverantörer NATning på IPv6 också, om dom nu kommit så långt att dom ens börjat titta på IPv6.
 
ANNONS