Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CHDK sparar inte RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pipan87

Medlem
Jag har installerat CHDK på min IXUS 60, angett att den ska spara RAW, kryssat för DNG format och skapat en "badpixel.bin". Trots det, när jag laddar upp bilderna i iPhoto dyker endast JPG-filerna upp.

Någon som har en aning var felet ligger? Jag läste på ett annat forum någon som sa att man bör låsa SD-kortet men om jag gör det startar inte CHDK.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har installerat CHDK på min IXUS 60, angett att den ska spara RAW, kryssat för DNG format och skapat en "badpixel.bin". Trots det, när jag laddar upp bilderna i iPhoto dyker endast JPG-filerna upp.

Någon som har en aning var felet ligger? Jag läste på ett annat forum någon som sa att man bör låsa SD-kortet men om jag gör det startar inte CHDK.
Ligger det några råfiler eller ej på kortet när du stoppar in kortet i en kortläsare och in i datorn?
 

Pipan87

Medlem
Wow! Tack Peter!

Lösningen var alltså att stoppa in SD-kortet i datorn istället för att med usb-kabel koppla kameran till datorn. Där fanns till och med alla kort som jag trodde jag hade raderat från kameran, tydligen har jag bara raderat jpg-filerna.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Du bör aldrig radera bilder från ett minneskort, eftersom det kan leda till problem.

Kamerornas operativsystem är i regel inte lika avancerat som i en dator, och det leder tyvärr ganska ofta till förlorade bilder när bilder har raderats från kortet.

Den vettigaste rutinen för de flesta är att alltid starta från ett nyformaterat kort och aldrig radera några bilder. När man har fört över bilderna från kortet till datorn och tagit backupp, formaterar man i stället kortet i kameran, så att man får ett nytt och fräscht filsystem. Det är dock inte någon bra metod när man har CHDK, eftersom man måste lägga på program och mappar varje gång man har formaterat.

Och som du har märkt är det inte heller någon bra rutin att koppla kameran till datorn för att föra över bilderna. Kameran presenterar sig ungefär som en server, med PTP-protokoll, men visar inte någonting av filstrukturen för datorn, utan bara bilderna, och i fallet kameror som inte har RAW i firmware, endast jpeg-filerna.

När du har CHDK på kortet är det ju inte helt opportunt att formatera i kameran, och en bättre rutin kan då vara att formatera i datorn, och att sedan lägga på de nödvändiga filerna och mapparna innan kortet stoppas in i kameran. Men fortfarande är det, genom kamerans bristfälliga OS, bättre att alltid starta från ett nyformaterat kort.

Lämpligen gör man så att man spar alla inställningar man vill ha för CHDK på ett minneskort och kopierar ut dem till en mapp i datorn. Där ska alltså CHDK:s alla filer ligga, tillsammans med mappar som hör till, men inga bilder. Så gör man en batchfil som kan formatera kortet och kopiera in filerna från den mappen i ett drag. Metoden kräver bara ett fåtal steg mer i batchfilen för att göra ett bootbart kort som startar med CHDK när det är skrivskyddat.

När man kör utan skrivskydd och startar CHDK manuellt, kan man helt enkelt kopiera in de nödvändiga filerna efter att ha formaterat kortet i kameran.

Men om man inte formaterar kortet, och dessutom raderar filer från det, är det lite som att tigga om problem. Det kan funka, men det kan också skita sig rejält.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag läste på ett annat forum någon som sa att man bör låsa SD-kortet men om jag gör det startar inte CHDK.
Jag kanske skulle förtydliga det här lite.

Förutsättningen för att det ska funka så att CHDK startar automatiskt är att kortet är bootbart. Det finns program för att göra kortet bootbart för de flesta operativsystem och anvisningar på wikisidan för CHDK. När man har kortet formaterat på rätt sätt startar CHDK direkt när man startar kameran med skrivskyddat kort.

För att den ska starta direkt med CHDK ska det bootbara kortet vara skrivskyddat, och med CHDK kommer kameran att skriva till kortet ändå. Om kortet inte är bootbart måste man starta CHDK själv efter att kameran har startat.

Och eftersom kamerans firmware inte förutsätter att det ska finnas råfiler på kortet, kommer radering i kameran bara att ta bort jpeg-filen. Men som jag nämnde innan; man bör aldrig radera någonting från kortet, eftersom det kan leda till problem med filsystemet.
 
ANNONS