Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Checklista vid köp av beg zoom-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

C R

Medlem
Hej!

Ska köpa en beg zoom-optik, Canon 70-200 f/2.8 L IS II USM.

Min fundering, vad kan jag enkelt själv kolla på gluggen för att undvika ev. fallgropar.

Såklart kolla att:
Zoominställning och skärpeinställning löper utan friktion... Kända fel???
Det inte är massa smuts/dammpartiklar inuti - enklast att lysa med ficklampa... eller???
Det inte finns synliga repor på linserna, bakre - främre.

Andra tips från er läsare?

Ska jag ta några olika exponeringar mot viss bakgrund för att kolla efter ev fel/brister. Finns det några på detta objektiv?
Har kollar serinumret, det är inte anmält stulet!
Eftersom det är mycket pengar vill jag undvika att köpa grisen i säcken. Och man har ju inga garantier på ett beg privatköp...

Kommer att ha c:a en timmes disponibel tid för att "kolla upp gluggen på plats".

Tacksam för alla "köpråd" när det gäller zoomobjektiv, i detta fall ett beg. Canon.

Christer

Kolla hur den sätter fokus finns säkert flera som vet hur man gör ingående tester.
Om jag ahr förstått rätt så sätt af som vanligt både med punkt o AI. kontrollera med liveview om det vblev rätt. Kan inte förklara bättre än så, har aldrig gjort det själv.

Damm kommer den ha i sig, även från fabrik. Så reagera inte på normala små dammkorn om du lyser genom objektivet. Någon/några smårepor på frontlinsen kommer heller inte märkas i praktiken.

Kolla att det inte är olja på bländarlamellerna.

Cannon ställ in minsta bländare (största bländartal) och håll in nedbländningsknappen samtidigt som du skruvar av objektivet (och ja, kameran ska vara på...).
Lammellerna ska vara torra och fina.

Olja kan tränga fram på lamellerna om ett objektiv t ex ytsätts för hög temperatur och om det då fastnar damm i oljan kan objektivet ha svårt att hinna blända ner när man fotograferar.

Tack för era svar, Ska kolla på objektivet till helgen.

Det där med risk för olja på lamellerna hade jag aldig kommit på själv, eller hört talas om...

Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto