Annons

Cider i Canon 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

D.Lindin

Ny medlem
Hade kameran med på ett event varpå jag packade ner kameran lite slarvigt i resväskan, stängde locket och två ciderburkar går sönder. Innehållet rann ut över min kamera.

Skadan som skett att kameran är kladdig vilket gör att knappar och blixt är sega/svår att hantera.

Någon som har jägartrix eller någon som kan tänka sig vart man kan lämna in kameran för att få den rengjord till ett hyffsat pris.

/David

Jägartrix vet jag inte, men efter att själv ha matat digitalkameran med öl tröttnade jag så småningom på trögheten hos några knappar och lyckade skruva loss höljet och faktiskt göra rent detaljerna runt knapparna, och t o m snyggt skruva ihop skiten efteråt.

Vet inte om Jan Tingströms sprängskisser kan vara till någon hjälp.
http://www.tingstrom.se/canon/

hemförsäkringen !
möjligt att du får utt nytt hus för en tusenlapp som självrisken brukar vara .

ISOPROPYL-ALKOHOL. Finns på bla apoteket för 35 kr. Denna tar bort smuts, löser upp läsk och skadar inte kameran nämnvärt. Doppa det på topps och rengör små ytor. Eller stora ytor, dränk in en putsduk för glasögon och torka av. Runt knappar som det är klister MELLAN knapp och list/front. Droppa en till 3 droppar runt knappen och tryck en 50 ggr så löser det bort sig.

Lycka till !!!

/ Niklas
Leg Klantarschle

Haha, jag får väl också anse mig som legitimerat klantarsle, då jag råkade dränka min Z1:a med 1 L nyponsoppa.. lagom glad man var efteråt. Jag plockade också bort skalet och putsade rent, dock med vanligt vatten och det gick bra för mig.

// Jocke

Det tråkiga var att jag hade lunchen tillsammans med kameran och externa hårddisken, klantigt kan tyckas.

Dock lär man sig en läxa och hoppas att andra lär sig av "våra" misstag då det tycks vara fler som lyckats ;)

// Jocke

Jag hade en flaska shampoo tillsammans med en bärbardator. Den datorn gick inte att använda mer sen. Varje gång jag använder den väskan igen blir jag påmind av kokosdoften om vad jag gjort...

Isopropanol i lindriga fall kanske..

Jag är kan nog också sålla mig till gänget klantarslen här, fast jag har inte haft samma tur att fixa skadorna varje gång. Låter ju helt otroligt att få rent efter nyponsoppa. Nu vet jag vem jag anlitar om det händer olyckor igen;)

Har haft en analog EOS i vanlig väska där en flaska hårspray låg och pyste ut så kameran badade i hårspray. Den kameran var körd och även 35-70:an som satt på fick slängas. En annan analog spillde jag juice på och då lindrigt. Den fick jag ren med isopropanol:)
Sedan har jag tappat ett förstoringsobjektiv i stoppbadet (eller var det t o m fixet tro..) när det brann i mörkrummet, det kunde skruvas isär, torkas och få fungerande igen:)
Och så har jag tappat jag fjärrkontrollen och en telefon i fotbadet. Fjärrkontrollen funkade sedan, men aldrig telefonen. Mobiltelefoner dör alltid av blöta, det testade min son när han var mindre på tre-fyra innan sköldpaddorna skänktes bort.

Min erfarenhet av klantigheterna är att kameror i bästa fall kan "räddas" med isopropanol på tops så som Niklas beskrev, men att värre utsatta kameror samt telefoner av alla de slag dör och att återupplivning är meningslös..

Jag är alltid pedant med viktiga kameror, vad ni än tror nu. Handväskkameran är en annan sak.

Senast ändrad:
Re: Don efter person...

maxzomborszki skrev:
Gissa varför jag har en Pentax Optio 33WR för detta ändamål (även om jag nu inte råkar ha just handväska). Räknar kallt med att få skölja ren den under kran någon gång under dess livstid...
Men vattentätta kameror måste väl finnas av andra märken? Jag är inte märkesnörd men Pentax är lika bojkottat som wettex disktrasor här och jag behöver nog en vattentät.. Vad ska man titta på då tro?

Niklas, tänker du prova brand så räcker det med dåliga skarvsladdar och kemispill. Gnistorna kommer rätt fort. Mer säger jag inte för jag känner mig trots allt rätt dum som körde sladdarna så..

Re: Re: Don efter person...

lottae skrev:
Men vattentätta kameror måste väl finnas av andra märken? Jag är inte märkesnörd men Pentax är lika bojkottat som wettex disktrasor här och jag behöver nog en vattentät.. Vad ska man titta på då tro?
Det finns en hel del som är "vädertåliga" men just vattentäta har jag tyvärr inte sett så många av. Det finns några få modeller, vissa är till och med bättre än min Pentax då man även kan ta bilder med dem under vattnet. Det är inte Pentaxen gjord för även om det säkert funkar att ta bilder precis under vattenytan. Hittade den här recensionen. Dock är väl inga av dessa kameror några höjdarmodeller vad jag förstått.

Frågan är vilka av dessa modeller som finns kvar på marknaden. Pentax har ju kommit med en 43WR så det kanske inte är orimligt att anta att 33WR sjunger på sista versen.

Sedan ska jag inte komma och påstå att jag anser min Pentax vara mycket annat än en "nödkamera" för mig...

Olympus Mju 300 och 400, vet inte om 410:an också. Dessa är allväderskyddade som det heter. Annars funkar nog ett UV-hus ;)

// Jocke

Glömde säga det att många tillverkare satsar ju på just små enkla undervattenshus till sina kameror istället. Dessa verkar inte vara så dumma faktiskt.

[Edit: Ibland går det långsamt med bevakningsmailen. Joakim var snabbare.]

Ojojoj, Lotta! Känner ditt försäkringsbolag till det här? Vad har du för försäkringspremie? :eek:)

Jag har inte lyckats ställa till det med så mycket, men vid en tur med kanot utanför Bengtsfors i början på 1990-talet hamnade vi i ett rejält åskväder med kraftiga vindar. Kanoten tog in rejält med vatten och kameraväskan flöt inte om man säger så. Min första Canon T70 gick därmed till de sälla jaktmarkerna. Sen har jag förbrukat en T70 till men den gick bort av hög ålder.

Picture skrev:
Ojojoj, Lotta! Känner ditt försäkringsbolag till det här? Vad har du för försäkringspremie? :eek:)
Jag tror du förlorat mer än mig nästan med kanotturer i åska. Det låter hemskt..

För sanningen är att jag aldrig har en handväskkamera som överskrider självrisken särskilt mycket. Värdet är alltså ganska lågt på dem och inte heller telefoner som förbrukats har gått på mycket över tusen spänn:)

Huset där mörkrummet brann klarade sig bra den gången mot vad det gjorde när ex sambon kokade ägg en sen natt efter krogen. Men det gick att repa då också och nu har jag sålt huset samt bosatt mig utan äggkokaren;)

Max. Jag är inte mot märket Pentax för att det är kassa saker utan för deras kassa reklam i fjol. Ska kolla på någon Olympus tror jag. Tack för tips:)

Jag tackar för de inlägg med råd coh tips. Jag måste också säga att det är skönt att höra att man inte är ensam om att vara lite klumpig med sina käraste ägodelar.

/David

ANNONS
Götaplatsens Foto