Annons

Cir polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Håkansson

Aktiv medlem
Jag har köpt ett cirkulärt polarisationsfilter till mina objektiv med 58 mm. På filtret finns ett vitt streck. Vad gäller för detta streck. Skall det alltid vara uppåt. Spelar det någon roll? Mitt canon 18-55 har roterande frontlins. Är det därför det går att vrida eller har "vridningen" någon annan funktion?

Även mitt nästa objektiv 55-250 IS har roternade frontlins.

Polfilter måste kunna roteras eftersom det är på det sätten man justerar dess verkan i olika delar av motivet. Det verkar ju på två sätt, dels kan det släcka reflexer i ickemetalliska ytor. Dels ger det mustigare färger i tex lövverk och himmel. Det ger dessutom en inte försumbar förlängning av exponeringen, 1½ - 2½ steg beroende på motiv och filtertillverkare enligt min erfarenhet.

Att frontlinsen roterar gör det hela lite knepigare men det vita strecket är då till god hjälp. Om du ställt in filtret för att t.ex få en fin blå himmel eller dämpa reflexer i en yta och fokuserar om så kan du direkt ställa filtret i samma vinkel igen med hjälp av strecket. Om du däremot vänder dej så att vinkeln till solen ändras måste du justera om filtret. Filtrets verkan varierar nämligen med vinkeln till solen. Av den anledningen så kommer himlen att få olika ton i olika delar av himlen vilket är väldigt påtagligt om du använder vidvinkel.

Linjera upp glasen

Hej

Ett polarizationsfilter består av två glas skivor som är polarizerade. Genom att vrida på filtret bestämmer du hur mycket filtret skall "verka". Rikta kameran mot relexer i t.ex ett tavelglas och sedan vrid så ser du effekten. Linjen är till för att du skall kunna avgöra genom att titta på filtret hur mycket polarizationverkan du lägger på.

Läs gärna om polarizationsfilter i fotosidan artiklar. Ett superanvändbart filter som minskar refexer coh kan ger mustigare himmel (vinkelrät mot solen)

Lars

Tack för infon. Då är det bara att ge sig ut och testa. Det är ju bara focusringen som vrider sig så det är ju inte så mycket som man behöver vrida tillbaks. Hoppas bara nu att solen börjar lysa så det går att få fin himmel och vita moln.

ANNONS
Götaplatsens Foto