Annons

Circulärt Polfilter samt Variabelt ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjellreven

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge velat införskaffa dessa filter, helst ett av varje och stepupp ringar.

Vilka är det egentligen man bör köpa? Såg en video av amatörvideografen Dave Dugdale på youtube som gör rätt seriösa tester, hans resultat var rent av läskiga.

Det skiljer något ENORMT på kvalitet mellan dem, vissa totalförstörde bilden med konstiga mönster, färgskiftningar etc. Det var heller inte "Dyrare är bättre", utan i detta fall var det något i mellansegmentet som segrade!

Vad kör ni med och vad skulle ni rekommendera för mig? Helst runt 1000kr klassen!

Mvh Arnold
 
Jag använder själv Cokin och Soligor polfilter och dom funkar bra för mig.

Hos Cyberphoto finns Dörr filter och blir du inte nöjd så har du ångerrätt.

Mv/G
 
Hej!

Jag har länge velat införskaffa dessa filter, helst ett av varje och stepupp ringar.

Vilka är det egentligen man bör köpa? Såg en video av amatörvideografen Dave Dugdale på youtube som gör rätt seriösa tester, hans resultat var rent av läskiga.

Det skiljer något ENORMT på kvalitet mellan dem, vissa totalförstörde bilden med konstiga mönster, färgskiftningar etc. Det var heller inte "Dyrare är bättre", utan i detta fall var det något i mellansegmentet som segrade!

Vad kör ni med och vad skulle ni rekommendera för mig? Helst runt 1000kr klassen!

Mvh Arnold

De polfilter jag testat har alla funkat bra bl a Cokin men de kräver ju hållare också...
Variabla ND filter har jag testat och inget fungerar bra om man vill ha typ 5-10 steg. Svagare kanske fungerar.
 
Jag vill ju helst ha ett med gänga, då detta skulle passa mig bättre!

Hur är det med stepup-ringar? Används de för att få på dem på objektiv med mindre filtergänga? Alltså, bör man köpa filtret så att det passar objektivet med störst gänga?


mvh
 
Ja, jag hade valt största filter till det objektiv som du kan tänka dig ha filter till, samt step-ringar för att ta sig ner till objektivet.

Variabelt ND filter har jag hört kan ge ojämnare dämpning av ljuset. Kanske bättre att köpa ett ND8 och ett ND400. Jag köpte Dörr filter från Cyberphoto, mest för att de var billiga. ND8 tycker jag är helt OK, köpte också ett graduated dörr, den hade en aning färgstick i rött tycker jag.
 
Jag vill ju helst ha ett med gänga, då detta skulle passa mig bättre!

Hur är det med stepup-ringar? Används de för att få på dem på objektiv med mindre filtergänga? Alltså, bör man köpa filtret så att det passar objektivet med störst gänga?


mvh

Filtret ska ha minst lika stor filterdiameter som objektivet med störst fultergänga.
Är objektivet en vidvinkel ska man nog välja en eller två storlekar större för att undvika vinjettering.
Men man får även tänka på att det kan vara svårt att få på motljusskydd...
 
Jag har dubbla ND8-filter av billigaste och uslaste Hong Kong-kvalitet. Färgerna blir hemska, men de är helt OK för svartvitt. Kostar nästan ingenting...
 
ANNONS