** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Close up-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blizwire

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle vilja börja fota macro men har inget bra objektiv för det.
Min budget sträcker sig inte till att köpa ett dedikerat macro-objektiv så jag funderar på att skaffa några Close up filter till mitt 70-300 för att få ner närgränsen.
Jag har dock inte riktigt koll på hur de fungerar så någon får gärna förklara =)
Som jag förstår det så finns det olika diopter nivåer på filtren, där högre gör att man gå närmre det man fotar... Och olika nivåer går att kombinera för ökad effekt (1 + 2 = 3 osv)...

Hur vet man hur mycket ett visst filter påverkar närgränsen för en viss brännvidd?

Som vanligt finns det massvis med billiga varianter på Ebay, exempelvis http://viewitem.eim.ebay.se/62mm-62-mm-Close-Up-Macro-Filter-Lens-Set-1-2-4-HD/150532071630/item.

Är det lönt att köpa ett sånt set (kostar ju bara 80 kr!) eller är det bara skräp?

Alla tips uppskattas =)
 
Mellanringar kan också vara ett alternativ. Köpte själv ett set om tre nyligen som jag använder i kombination med ett fast 85 och 35. Blev faktiskt överaskad av resultatet. Nackdelen är att det inte går att fokusera på objekt som befinner sig längre bort, vet inte heller hur resultatet blir med ett 70-300. Rekommenderas annars starkt!

iPhone högtalare, 35 med 36,20 och 12 mm ringar:
http://www.flickr.com/photos/46512095@N05/7692087560/in/photostream

30mm med endast 36 mm ring:
http://www.flickr.com/photos/46512095@N05/7678345602/in/photostream/

Lycka till
 
Vet inget om billiga filter med Raynox har fått mycket lovord, men det är inte så billigt

Länken nedan visar lite beräkningar på bl.a filter

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/macro-extension-tubes-closeup.htm

Tack för svaren...
Jo vitsen är ju lite att de på Ebay bara kostar en hundring, så funkar det inte så är det inte världens ände.. Ska man lägga 500 kr och mer så vill man ju veta lite mer om vad man egentligen får....

Jag hade fram tills idag aldrig hört talas om close up filter så jag vill mest veta om det fungerar och om det fortfarande går att få bilder med godkänd kvalitet, trots att det är cheapo-varianten från ebay och inte några "märkesglas"....
 
Det som ibland kallas "close up filter" är helt enkelt närbildslinser, och de minskar närgränsen och även det längsta avstånd som man kan fotografera på.

Linserna tillför en del optiska fel, främst kromatisk aberration och komafel. Det finns närbildslinser som inte har kromatiska fel. De kallas akromatiska och är dyrare. Om man vill ha starka linser för att komma riktigt nära är de akromatiska bättre än enkla linser. En akromatisk lins är sammansatt av två linser som är hopkittade.

Satserna med flera filter är för det mesta inte det som är mest praktiskt. Dels ger en lins på +4 så kraftiga linsfel att det syns på bilderna, dels innehåller satsen kanske inte precis det som fungerar bäst.

Dioptrier är talet som beskriver styrkan på linsen, och det bestämmer vilket längsta avstånd man kan ta på när linsen sitter på. Man dividerar en meter med dioptritalet, så får man avståndet från linsen där det går att få skarpt. En lins på +1 ger alltså skärpa på en meters håll, en med +2 ger skärpa på en halv meters håll. Objektivets AF kan ställa in lite närmre. Linsen på +4 har en brännvidd av 25 cm (1/4 m), och den ger skärpa på 25 cm håll från linsen.

För att veta vilket minsta dioptrital som är vettigt, är det objektivets normala näravstånd som är intressant. Man drar bort objektivets längd från näravståndet för att se hur många dioptrier som näravståndet svarar emot. En 70-300 som fokuserar till 1,5 m har mindre än en dioptri effekt av fokuseringen. Det är då lämpligt att ha en lins på +1 dioptri, som kommer att täcka avstånd mellan en meter från linsen och ner till ungefär 70 cm från linsen. Med +2 dioptrier kan man ta på en halv meters håll och ner till ungefär 40 cm. Det blir mindre att spela på när man kommer närmre, så om du vill ha starkare linser är det svårare att hitta skärpan.

Med starkare lins än +2 dioptrier bör du välja akromatisk lins för att få bilderna skarpa.

Avbildningsskalan ställer man helst med zoomen när man har hittat skärpan med lins på. Om man har starka linser underlättar det om man har ett snöre med rätt längd fäst vid linsen, för att snabbt hitta var man kan få skärpa.
 
Du kommer att få bilder med setet för 80 kr, det fungerar. Men du får ju inte högsta kvalitet som sagt. Beroende på hur kräsen du är kan du bli allt från helnöjd till tvärmissnöjd. Å andra sidan är ju 80 kr ingen enorm summa för att testa närbildsfoto. Raynox DCR 150 och 250 är trelinsiga, bra grejor. Kostar dock mer.
 
När jag fotar macro så använder jag ett väldigt gammalt canon 100-200 objektiv, men ett set (3st) mellanringar. Fördelen är att det blir billigt, mellanringar finns på tradera. Nackdelen med det är att man får ställa skärpan genom att flytta kameran så fokuseringen inte fungerar med mellanringar. På mitt 100-200 fungerar det att köra på alla brännvidder, fast på olika avstånd.

Här finns några exempel som är tagna med denna kombo (och, bilderna ser lite gryniga och oskarpa ut på facebook) :

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.508740385809948.96673461.173151266035530&type=3
 
Jag beställde ett sånt +1+2+4 kit för 80 kr nu (inkl litet tygfodral för alla 3).
Får väl bara ta o testa. Så länge det funkar skapligt så är jag nöjd. Vill mest komma ifrån 1,5m närgräns, det är på tok för långt. Kan knappt stå raklång o ta en bild av mina fötter (är 1,85 lång) =D
Skriver när jag har fått dem o har provat..
 
Skriver här, för att få ett litet meddelande då du testat, eftersom jag själv är lite nyfiken på dem.
 
Hej igen,

Det kom idag. Riktigt snabbt (för att vara ebay), beställde på tisdag, fick på följande måndag.
Vid första anblick såg de riktigt fina ut. Kom i ett litet fodral, visst, det är inte av bästa kvalitet men det duger. Testade först +1, sedan +2, sedan +4, med mitt Tamron 70-300 VC.

Det gick att ta handhållet och med AF på +1 i alla lägen och i +2 runt 70mm. Resterande fick jag ta med stativ och MF. Samt justera avståndet mellan lins och objekt med nästan millimeterprecision.
Jag tog lite testbilder med +4'an, dom finns på imgur.

Svårigheten med att fota med Close-up är att avståndet från minsta till maximala fokus blir mycket mindre än vanligt. Vid de högre nivåerna (+1 och +2 över 135mm och +4 på 70-300) rörde det sig om ett fåtal cm fram o tillbaka för att hitta fokus. Med stativ och möjligheten att flytta sig själv eller objektet närmre/längre bort enkelt så gick det helt okej att hitta fokus även på 200mm +4. På max, dvs 300 +4 var det ganska suddigt i sökaren men bilderna blev ändå godkända (i min mening..). Dock blir skärpedjupet extremt kort desto närmre man kommer, på 300 +4 var det nog bara ett par mm =D

Hur som helst, summan är att för 80 kr så funkar de helt okej!
Visst, man får vad man betalar för och för 400 o uppåt får man säkert bättre saker. Men för min del är det mest det skillnaden mellan att ha close-up eller inte som är den stora skillnaden.
Med kitet öppnar man ju upp ganska många nya möjligheter och det är helt klart enkelt att ta med sig i väskan...
 
Jag hade ett kit närbildslinser från Tamron liggandes som jag med hjälp av stepringar skruvade på min videokamera. Det var spännande att följa en rusande skogsmyra på riktigt nära håll (mycket tack vare den snabba och målsökande AF-funktionen). Visst försämras bildkvaliten något, särskilt med alla linserna stackade, men på rörliga bilder märks det inte lika mycket som på stillbilder.
Om man fotar stillastående objekt kan man använda ett äldre manuellt makroobjektiv. De brukar, om man t.ex har Nikon, gå att hitta äldre Micro-Nikkor av god kvalitet för några få hundralappar, pengar som man får tillbaka om man tröttnar.
Mellanringar är som sagt också en billig väg till makrovärlden, gärna i kombination med makroobjektiv.
 
ANNONS