Annons

Close up-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Zelleri

Ny medlem
Hej!

Jag vet inte om jag varit slarvig och gjort en jätte miss eller om jag ställer in kameran fel. Men igår fick jag hem mitt close up filter +10 52mm. Satte på filtret på mitt nikon-objektiv, 50mm 1,8f men allting blir bara suddigt. Har försökt att ställa in lite olika och sökt på problemet på google, men inte funnit något svar på vad jag gör för fel eller om det helt enkelt inte fungerar på det objektivet.

Snälla hjälp, va gör jag för fel?

Tack på förhand
// Malin
 
prova att gå väldigt nära med kameran mot föremålet du ska fota, du kanske måste vara precis famme vid linsen..sätt skärpan manuellt M och låt den vara, rör istället kameran lite fram och tillbaka tills det blir skarpt och bra. Ta en bild, lägg upp den här så vi får se den!
 
Som Adalfo antyder så försöker du antagligen att fota på för stort avstånd. En närbildslins på +10 dioptrier har en brännvidd på 1000/10=100 mm. Det innebär att det längsta avstånd, mätt från linsen, du kan fota på är 10 cm. Det kortaste blir några cm mindre, kan inte säga exakt.

Tänk också på att skärpedjupet blir väldigt litet, så skärpan måste vara exakt inställd. Lättast att få rätt skärpa är att göra som Adalfo beskrev. Det lilla skärpedjupet gör också att om du fotar ett tredimensionellt motiv, så kommer bara de delar av motivet som ligger precis i fokus att bli skarpa, medan resten blir mer eller mindre suddigt. Mindre bländare (högre värde) ger större skärpedjup när det behövs.

Olle
 
ANNONS