Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Cokin vs Hi-tech?

Produkter
(logga in för att koppla)

nic_k

Aktiv medlem
ska köpa ett filterhållarsytem och väljer mellan cokin och Hi-tech. Framförallt är jag intresserad av att köra med avtonade gråfilter. Hi-tech har både 'hårda' och 'mjuka' övergångar på sina filter. Jag undrar hur skarp övergången är på cokins p120 och p121 avton. gråfilter (i jämförelse med hi-techs mjuka övergång)

Är cokin och hi-tech lika färgneutrala?

Visst betyder G1 och G2 på cokins gråfilter att de mörkare partierna motsvarar 1 resp 2 bländarsteg?

/nic

Hitech vinner på färgneutralitet och utbud av olika övergångar och densiteter. Eftersom Hitechfiltren är någon mm bredare än Cokin så passar inte alltid Hitechfilter i Cokinhållare (men Cokinfilter bör passa i Hitechhållare). Eftersom prisskillnaden är försumbar rekommenderar jag Hitech. G1 och G2 är 1 respektive 2 steg och motsvarar Hitech 0.3 respektive 0.6. Vet tyvär inte hur övergångarna förhåller sig, två stegs filter med mjuk övergång brukar annars rekommenderas som första filtret.

/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto