Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

CokinFilter&Mätsökare

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan på er!

Jag har ruvat på den här funderingen en tid nu,, jag inser att jag inte kommere längre utan rådslagning med er.

Det gäller filter generellt men speciellt avtonade gråfilter och hur det går att använda de på mätsökarkameror.

Har ni ngn lösning på hur det löses praktiskt och hur man kan erhålla en hyffsad visuell kontroll på resultatet?

Skall sägas att jag INte använt Cokin tidigare.

Hoppas på tips;)

Mvh Niclas,

Använd filtervarianterna med de mjukaste övergångarna och höfta in placeringen genom att titta på filtret framifrån. Det borde funka rätt hyggligt. Ofta när jag tittar framifrån på ett avtonat filter jag justerat in visuellt i sökaren så blir jag förvånad över att jag tycker placeringen stämmer bra med hur jag intuitivt känner att den relaterar till objektivets frontlins.

Men avtonade gråfilter strider väl ändå lite mot filosofin med mätsökare ;-)

Hehe, ja det strider nog en hel del ja;)

Tackar för ett fint svar!

Jag har kännt en tid nu att jag använder mätsökarkameran i ett allt vidare område.. Nu tänkte jag också utnyttja landskapet för den kameran.

Rekommenderar du kanske grad 1 eller 2,, eller två 1,or?

Finns det Cokins med olika korta&långa övergångar?

Mvh Niclas,

Jag tycker att ett tvåstegsfilter är det mest mångsidiga.

Jag skulle inte vilja köra med dubbla plastfilter annat än i nödfall eftersom de inte har vare sig antireflexbehandling eller bra optisk kvalitet.

Hitech är bättre än Cokin och ligger på samma prisnivå, kanske lite billigare. Kolla med www.dito.se om de har filter med mjuk övergång, standard verkar vara hård.

Nu väntar jag på ett gradII filter som är på väg i posten,,
Blir roligt att öva in det med en mätsökarkamera.

Jag skall rapportera resultat vid ett senare tillfälle, kanske ngn som har intresse för ett sådant något bakvänt användande;)!

/Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto