Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Colenta färgkopiator-hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
hej

kommer med en fråga som kanske blir svår att få svar på i dessa digitala tider ;)

jag har råkat bli ansvarig för labbet på konsthögskolan och idag tvättade jag colentan. allt gick bra tills det kom till kemin, här svek mitt minne mig men jag hittade en lapp med instruktioner för kemin.

colentan är en ganska vanlig sort med fyra fack med valsar, två av facken fylls med vatten och de andra två ska det kemi i.

jag blandade framkallare med starter i fack 1, dvs den som pappert hamnar i först, och vanlig framkallare i fack 2.

körde oexponerade papper för o kolla om det funkade och fick ut fuji papper som var gulfärgat, och kodak som var helt blå färgat. så något hade gått helt åt h-vete!

min teori är att antingen har jag hällt startern i fel fack, eller så har jag missat något annat typ att det skulle vara blekfix i det ena facket?

men jag hade för mig att bleckfixet enbart ska vara i dunken under colentan.

reagerade även på att kemin för framkallare var gul, typ urinfärgad istället för brun/lila som den brukar vara, tydligen är det en ny sorts kemi så det är väll så det ska vara.

anledningen att jag frågar här är att den enda som kan colentan är på semester så jag har ingen att fråga.

tacksam för svar.

Är det inte enklast att tömma maskinen på kemi och börja om från början?

I den maskin jag har så har man framkallaren i fack A och blekfix i fack B, sista facket används som en pre-skölj, alltså bara vanligt vatten.

Men jag har tyvärr ingen koll på just Colentan, det är en thermaPhot som jag har...

-Catherine- skrev:
Är det inte enklast att tömma maskinen på kemi och börja om från början?

I den maskin jag har så har man framkallaren i fack A och blekfix i fack B, sista facket används som en pre-skölj, alltså bara vanligt vatten.

Men jag har tyvärr ingen koll på just Colentan, det är en thermaPhot som jag har...

jo den ska tömmas, men jag kan inte börja om innan jag vet hur jag ska göra. det kan vara så att det skulle vara blek i ena facket. den colentan jag är van vid sedan tidigare har endast kemi i dunkar under colentan, en med blek o en med framk. sen pumpar kemin in själv. men här ska man fylla tankarna under colentan + att de ska kemi i kfacken där valsarna ligger, varav ena framkallare med starter i, och det andra...ja det vet jag inte :S

Lär vara som på alla andra pappers framkallare, CD i första, BF i 2an och sedan sköljar. Förnyelsen kommer från tankarna under precis som du säger, men arbetslösningen måste vara rätt.

Har du den nya Kodak SP-BF måste du ha starter till den med.(Singel Part)

Är det så att du fyller ett fack med framkallare så låter det ju ologiskt att blekfixet skall vara i en dunk undertill tycker jag. Antingen dunkar med kemi ELLER kemifack, inte både och...men logik behöver ju nördvändigtvis inte vara inblandat i detta fall :)

Finns det ingen manual att tillgå? Eller att du kan hitta ngn manual på nätet?

Jag sätter mina stålar på att det skall vara framkallare i fack A och att blekfixet skall vara i fack B, precis som i min maskin....

Robert_Vallentuna skrev:
Lär vara som på alla andra pappers framkallare, CD i första, BF i 2an och sedan sköljar. Förnyelsen kommer från tankarna under precis som du säger, men arbetslösningen måste vara rätt.

Har du den nya Kodak SP-BF måste du ha starter till den med.(Singel Part)

ja detta låter ju logiskt, såklart. vet inte hur jag tänkte med att hälla CD i båda facken.

testar på nytt med dessa instruktioner. hoppas inte maskinen tagit skada, o andra sidan blev det tydligen inte korrekt tvättad på typ 3 år innan jag kom ditt så detta ska den väll me klara.

tack för svaren :)

ANNONS
Götaplatsens Foto