Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Collage för utskrift - vilken upplösning eller..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiona

Aktiv medlem
Hej.

Jag har tänkt göra ett collage till min kompis. Det är varierande kvalitet på alla bilder eftersom de är från när vi gick i första klass fram till nu. Tagna med olika kameror och några är inscannade från foton. Spelar detta någon roll? Några är jpg och de jag scannat är, tror jag, pdf.

Jag kommer inte kunna skriva ut detta själv eftersom collaget ska bli 50*70cm utan planerar att skicka till nån fotobutik. Men hur ska jag spara allt då? Vilket format och vilken upplösning ska jag välja när jag börjar skapa collaget? Det finns en ruta för upplösningen när jag skapar ny arbetsyta/canvas.

Det behöver ju inte vara superproffsigt men jag vill ju inte klanta till det i onödan.

Svårt

Väldigt svårt att ge råd då man inte vet upplösning på "originalfilerna" Förmodligen räcker det med en upplösning av ca 200 ppi. Om du ska spara under arbetet så spara i PSD-format om du har Photoshop, PSP-format om du har Paint Shop Pro eller i tiff-format om du använder något enklare program. När du är klar så sparar du en version i JPG-format med liten kompression för att det ska gå enklare att skicka bilden för utskrift. Det spelar inte så stor roll vilket filformat bilderna har från början så länge som de går att öppna i ditt bildbehandlingsprogram och om du kan kopiera dem och klistra in dem i den nya bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto