Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift från photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaH

Medlem
Behöver lite tips och råd gällande utskrifter från photoshop, och jag förvarnar för att jag är en nybörjare i ämnet eftersom jag tidigare enbart lagt bilder till webben och inte till utskrift i en printer.

Det jag vill uppnå är en utskrift i formatet 10 x 15 cm med lite text samt 4 stycken svartvita foton.

Jag har mina bilder sorterade och lätt redigerade i Lightroom. Exporterar mina svartvita bilder därifrån och upplever inte att jag får dålig kvalitet när jag gör detta (kikar på bilderna dels på bildskärmen och dels i ipaden och dom ser skarpa och fina ut). i PS har jag skapat en fil med canvasstorlek 10 x 15 cm (men är osäker på om detta verkligen är rätt väg att gå när jag ska printa sakerna...??).

Öppnar mina foton i PS, skapar en kopia av lagret och drar denna till min psd-fil. Förminskar om med "transform" till den storlek som jag vill ha. Lägger in ett lager med lite text samt en brusch. Då jag inte haft möjlighet att printa direkt från PS har jag därefter sparat filen som .PDF, .TIF samt .JPG (för att se vad som fungerade bäst). Fotografierna + brusch-motivet blir riktigt usla, tappar i kvalitet (blir mörka samt lite pixliga/suddiga) i alla 3 filformaten. I JPG samt TIF blir även texten dålig medan den i PDF blir skarp och fin (med där är ju fotona dåliga). Jag ser inte problemet på min bildskärm, men det uppdagas vid utskrift samt om jag kikar på filerna i iPaden.

Vad är det jag missar? Canvasstorlek? Hanteringen av bilderna vid förminskning i PS? Hantering av bilderna vid utskrift??
 
Varför förminska dem? Bättre att ha dem i ursprungsstorlek och sen välja pappersstorlek när du printar.
 
Vad har du för upplösning på bilderna? Det låter som att du skulle ha lite för låg upplösning. För print i så litet format bör du nog ha ungefär 200 dpi. På din skärm ser en bild i tex 72 dpi jättebra ut.

Vad har du för inställning på interpolation (det ser du om du går in på image > image size. Längst ner finns en rullgardin där det finns olika val). Du kan ändra grundinställningen för interpolation om du trycker ctrl+K. I det här fallet ska du ha den inställd på "best for reduction".

Att bilderna känns suddiga kan bero på att en bild blir mjukare om du förminskar den mycket. Därför måste man skärpa bilden när man har förminskat den till rätt storlek. Googla "skärpa för utskrift på papper" eller liknande.

Att bilderna känns mörka beror antagligen på att din skärm inte är kallibrerad (eller kallibrerad till skrivaren iallafall).
 
ANNONS