Annons

Color-Skopar 50mm/2,5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har funderingar kring denna Voigtländer mätsökaroptik. Vill nämligen ersätta min Jupiter 8 50mm/2 då jag retar mig på den roterande frontlinsen som gör att avståndsinställningen oavsiktligt kan ändras vid bländarändring. Optiskt har jag dock inget att klaga på hos Jupitern. Color-Skoparen är ju väldigt liten och kompakt och jag undrar om någon har erfarenhet av den eller kan länka till några tester/bilder? Har förut sett en japansk test på nätet där man jämförde olika mätsökarnormaler, bl.a denna, men hittar tyvärr inte den nu. Har dock läst att den ska ha en mjuk bokeh men kanske inte är riktigt lika skarp som t.ex Planar 50mm/2 eller Nokton 50mm/1,5. Vill ändå ha en liten och kompakt normal och kan stå ut med att den inte är superskarp, men vill naturligtvis att den ska vara av godtagbar klass.

Hoppas det kommer svar på denna fråga! Saknar en normal till Bessan och denna skulle vara en intressant variant. Trevligt motljusskydd finns tydligen till den också.

Jag retar mig på bländarinställningen på Jupiter 8 också. Speciallt om man inte mäter ljuset genom kameran så blir det lätt fel.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Color Skopar 50 att dela med mig av. Men när jag inte behöver bländare 2 så använder jag min Industar 61/LD som har bländare 2.8. Och vill jag ha en kompakt kamera så skurvar jag på en Industar 22. Då går den ner i fickan. Båda är skarpa objektiv.

Sen finns det ju begagnade leica-objektiv att titta på också. Och Cannon.

/matti

Har just inhandlat en Color-Skopar 50mm/2,5. Det var 25% rabatt hos lp-foto på den svarta nu och då var det inte lönt att köpa den utomlands. Ska lägga in lite bilder så fort jag hinner. Skoparen verkar vara en gediget byggd optik i alla fall. Och snabbfocuserings"knoppen" (vad fan heter det?) på undersidan gillar jag. Bara ett kvarts varv mellan närgräns och oändlighet. Styrs lätt med pekfingret. Mycket snabbarbetat och det passar ju bra när man inte vill köra på hyperfocal vid gatufoto.

Bilagor

• b.jpg
    b.jpg
    52.7 KB · Visningar: 662
Hej,

jag försöker slå liv i den här tråden igen. Planerar nämligen att köpa en 50mm glugg till min Leica M6 (kom just hem från en resa till kalifornien och är jävligt irriterad över att jag alltid har med lite för mycket på alla mina landskaps och arkitekturbilder då jag bara har en 35;a i dagsläget...).

Har tyvärr inte fickorna fulla av pengar och funderar på att köpa ett objektiv från Voigtländer istället för Leica då de verkar bra för sitt pris och jag är sugen på just 50mm Color-Skopar. För om jag fattat rätt passar den med en mellanring på Leica M-baj, eller? Har ni något att säga om gluggen, rekommenderas den eller borde jag försöka spara ihop lite och köpa ett Leicaobjektiv?

/Carl

tack för tipset Alf, ska kolla in sidan!

Kollade lite på hemsidor från butiker här i Hamburg där jag bor och det verkar som man kan komma över en del begagnade Leitzobjektiv för
4-500 euro, alltså inte mycket mer än vad Color-Skopar kostar. Frågan är ju hur pass stor skillnad det är i kvalitet med dessa Leitzobjektiv som jag antar har en 30-40 år på nacken och ett nytt Color-Skopar. 35:an jag har är t ex från 1969 och fungerar ännu helt suveränt.

Personligen skulle jag nog satsa på en begagnad summicron 50:a, mycket bättre blir det knappast :)
-affe

Hmm, nej jag antar att du har rätt. Var ju dessutom min plan från början och när jag nu såg att priserna skiljer sig så lite känns det dumt att inte köpa en Summicron. Ska försöka hinna gå runt och kolla lite objektiv i eftermiddag :)

/Carl

Color-skoparen har definitivt högre kontrast än gamla Summicron, speciellt i den ålder du pratar om.

1954 kom den första, en ihopfällbar historia ofta kallad Summicron Collapsible. Bara två år senare, 1956 kom två nya modeller, "Rigid" och "Dual Range". Den senare hade en tillsatssökare ("goggles") och ett närbildsläge som tillät fokusering ner till ett par decimeters håll och lär ha testats till en av de högsta upplösningarna någonsin för en småbildsoptik. Dessa två är ganska vanliga och går att få tag på för ett par tre hundra dollar men var försiktig, de är ofta disiga. Jag köpte en DR utan tillsatssökare och lät rengöra den innan jag fick hit den till Europa, totalt kostade den $330 inkl frakt från USA. En DR med tillsatssökare och i bra skick kostar dock lätt $5-600.

1969 kom en ny version, den kanske vanligaste av moderna Summicron-50. Tyvärr har denna version inte alls samma rykte som sin 35mm-kusin från samma tid, den så kallade "King of Bokeh" (Summicron 35/2 IV). Efterföljaren som kom 1980 har bättre rykte och har också fått tillbaka fokuseringsknoppen i en mer ergonomisk form än den gamla som fanns på Collapsible och Rigid (ej på DR). Denna version, ofta kallad "Tabbed", är fortfarande ganska dyr, $800-1000, liksom den senaste versionen med inbyggt motljusskydd (1995-).

Om du håller koll på Rangefinderforums annonsmarknad kan du säkerligen få tag på en Summicron eller Color-Skopar inom din budget och betydligt billigare än hos handlare. Här kan du läsa mer om Leica-optik.

Har några länkar med bilder fotade med Skopar 50mm/2,5 här:

De är ganska stora så jag tror man kan se åtminstone lite vad Skoparen går för. Personligen tror jag att det är ett bra köp och jag är mycket nöjd med den jämna och fina skärpan den ger. Mekansikt verkar den välbyggd och den korta slaglängden från närgräns till oändligt samt tappen för skärpeinställningen är en bra och väl fungerande konstruktion, i alla fall för mig.

Senast ändrad:
Kolla här, vilket smörgåsbord!!
http://www.cameraquest.com/voigtlen.htm

Säga vad man vill om Cosina's President Mr. Kobayashi, men fixat bra och prisvärda mätsökargluggar, det har han gjort!

Och nu när USD ligger lågt så är dom billiga!!

Jag har Voigtländer/Cosina 15 mm, 1,9/28 mm och 1,4/40 till mina M Leica, och är helt nöjd!!!

(Har även en Summicron 35 mm, och två Summicron 50 mm. Men dom står ofta på hyllan. Men absolut inte för att dom e dåliga)

/Bengan

Color-Skopar är objektiv med Tessar-design (dvs mycket bra objektiv). Består av en fyrlinsig triplett.

För något decennium sedan köpte japanska Cosina rättigheten att använda Voigtländer-namnet för sina egna produkter.

Cosina har ju i och för sig tillverkat en massa billiga objektiv och kameror av enklare kvalitet, men har uppenbarligen både kompetens och förmåga att tillverka fotoprodukter också av hög kvalitet. Cosina har också visat prov på kreativitet och unik design, så de är definitivt intressanta.

Kan väl också lägga till att Hirofumi Kobayashi som leder Cosina (som grundades av hans far) förutom att vara allmänt begåvad och kreativ är en äkta fotoentusiast, hängiven kamerasamlare och Leica-älskare (som man kanske kan gissa). Och tur är väl det, så att mätsökarkamerorna inte dör ut.

Till skillnad från de flesta andra tillverkare så följer han inte strömmen och överger den analoga tekniken. Tvärtom, han tycker att det som digitalkamerorna presterar är skrutt...

FlyerOne skrev:
Color-Skopar är objektiv med Tessar-design (dvs mycket bra objektiv). Består av en fyrlinsig triplett.

För något decennium sedan köpte japanska Cosina rättigheten att använda Voigtländer-namnet för sina egna produkter.

Cosina har ju i och för sig tillverkat en massa billiga objektiv och kameror av enklare kvalitet, men har uppenbarligen både kompetens och förmåga att tillverka fotoprodukter också av hög kvalitet. Cosina har också visat prov på kreativitet och unik design, så de är definitivt intressanta.

De nya Voigtländer-objektiven med gamla namn har inte så mycket med de gamla konstruktionerna att göra, annat än just namnet. Den gamla Skopar är mycket riktigt en 4-linsig konstruktion men nya Skopar 50mm/2,5 i den kompakta designen har hela 8 linser i 6 grupper, vilket är fler än de flesta normaler som brukar ha Planar-konstruktion med 6 linser i 4 grupper. Att Skopar 50/2,5 inte är en vanlig Planar med 6 linser beror förmodligen på att man behövde en annan konstruktion för att kunna få den så kompakt som möjligt med tillräckligt bra prestanda.

Att Cosina har kapacitét att göra bra grejor visar väl det faktum att de tillverkar Zeiss mätsökarkamera, Zeiss Ikon, samt flera av de fina Zeiss-objektiven till den.

Senast ändrad:
FlyerOne skrev:
Kan väl också lägga till att Hirofumi Kobayashi som leder Cosina (som grundades av hans far) förutom att vara allmänt begåvad och kreativ är en äkta fotoentusiast, hängiven kamerasamlare och Leica-älskare (som man kanske kan gissa). Och tur är väl det, så att mätsökarkamerorna inte dör ut.

Till skillnad från de flesta andra tillverkare så följer han inte strömmen och överger den analoga tekniken. Tvärtom, han tycker att det som digitalkamerorna presterar är skrutt...

Och en av hans egna favoritbrännvidder är 40 mm!
Så då kom det en 1,4/40 mm såklart! :)

B)

Tack för alla tips!

Emil, det som du skriver om utvecklingen och den varierande karaktären på leicas objektiv genom åren är det som fick mig att fundera på att kanske köpa mig ett voigtländerobjektiv ändå. Som sagt, jag har en Summicron 35mm från 69 (tysktillverkad, lärde mig att det visst var en rejäl skillnad på de årgångarna om de var tyska eller kanadensiska :), fantastiskt bra och skarp, men jag tycker ändå att linstillverkningen borde gått framåt en del sedan dess och att Voigtländers 50mm kanske inte är så dålig jämfört med ett äldre 50mm från Leitz.

Hann bara gå förbi en butik idag (hade nåra Summicron för 600 Euro styck) och hade inte kameran med mig, så jag gör en ny runda imorgon!

Och Nils, tack för bilderna och kul att se lite malmömotv. Bodde där fram till juni förra året.

MVH
Carl

ANNONS
Götaplatsens Foto