Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CompactFlash III till Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

overdoze

Aktiv medlem
Någon som vet vilka varianter som fungerar.
Läste i DPreview att enbart CF I och II fungerar.
Men jag kan gissa att den inte är uppdaterad.

Fungerar III och IV på min "äldre" 20D ?

/
Magnus

Hej
japp
Typ I och II har med tjockleken att göra

SanDisks egen serie 3, 4 osv har enbart med hastighet att göra, samtliga är typ 1 sett ur kamerans CF fack

Dock finns det ingen större anledning att köpa riktigt snabba kort (t ex Sandisk Extreme 3 eller 4) till en såpass gammal kamera som 20D. Den kan i praktiken inte tillgodogöra sig kortens högre hastighet. Enligt de tester Rob Galbraith gjort på 30D är Sandisk Ultra2 i stor sett lika snabba.

Fast det går förstås snabbare när du tankar över bildrna till datorn via en kortläsare.

Fint...Tack för svaren
Tänkte köpa ett 8Gb, och de verkar finnas mest som CF III.
Jag tänkte uppgradera för storlekens skull. Inte för hastigheten.
/
Magnus

Som Roine skrev finns det alltså inte något "CF III". Alla vanliga CF-kort är av typ I.

CF-kort i storleken 8 gig finns från flera olika fabrikat och olika snabba versioner. Marknadsledande Sandisk tillverkar dem både som "Ultra II" (cirka 400 kr), "Extreme III" (cirka 500 kr) och "Extreme IV" (cirka 800 kr).

ANNONS
Götaplatsens Foto