Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Contax - Canon EOS-adapter Kaffebrus
- Trådstartare Enicar
- Start datum
curtf
Aktiv medlem
Jag köpte en adapter från Kaffebrus (den billigare utan fokuskonfirmering) för att testa om en 5D mk2 skulle vara rätt inköp för att kunna använda mina Contaxobjektiv.
Adapterns passform var bra och obektivet satt stabilt på huset. Bilderna hade bra skärpa, särskilt med mitt CZ 85/2,8.
Fokuseringen får naturligtvis göras manuellt men jag upplevde inga problem med detta,
Bländaren måste förstås också ställas in manuellt på objektivet.
Exponeringen med hjälp av automatiken och bländarförval blev bra vid fulla bländaröppningar men vid nedbländning blev bilderna mer och mer överexponerade desto mer jag bländade ner. Detta går naturligtvis att komma runt men kräver att man har tid i fotograferingssituationen.
Ovanstående är för mig inga showstoppers.
Men en sak är oroande. Jag har testat på tre olika 5D mk2 hus. Vid test på det tredje huset hände något otrevligt, När jag tryckte på avtryckaren gjordes en exponering men kameran lät inte som vanligt och sökaren var mörk. Det verkade som spegeln hängt upp sig. När jag lossade objektivet fälldes spegeln ner. Försöket upprepades med samma resultat. Tydligen kunde spegeln fällas upp och exponering ske men vid nedfällningen tog den emot optiken!
Jag kan inte förstå annat än att det var spegelns avstånd till objektivfattningen som var annorlunda i detta hus. Felaktigt monterad eller en normal avvikelse inom fastställd tolerans???
Adapterns passform var bra och obektivet satt stabilt på huset. Bilderna hade bra skärpa, särskilt med mitt CZ 85/2,8.
Fokuseringen får naturligtvis göras manuellt men jag upplevde inga problem med detta,
Bländaren måste förstås också ställas in manuellt på objektivet.
Exponeringen med hjälp av automatiken och bländarförval blev bra vid fulla bländaröppningar men vid nedbländning blev bilderna mer och mer överexponerade desto mer jag bländade ner. Detta går naturligtvis att komma runt men kräver att man har tid i fotograferingssituationen.
Ovanstående är för mig inga showstoppers.
Men en sak är oroande. Jag har testat på tre olika 5D mk2 hus. Vid test på det tredje huset hände något otrevligt, När jag tryckte på avtryckaren gjordes en exponering men kameran lät inte som vanligt och sökaren var mörk. Det verkade som spegeln hängt upp sig. När jag lossade objektivet fälldes spegeln ner. Försöket upprepades med samma resultat. Tydligen kunde spegeln fällas upp och exponering ske men vid nedfällningen tog den emot optiken!
Jag kan inte förstå annat än att det var spegelns avstånd till objektivfattningen som var annorlunda i detta hus. Felaktigt monterad eller en normal avvikelse inom fastställd tolerans???
Enicar
Aktiv medlem
Tack för den utförliga redogörelsen.
Jag har en 40D och KANSKE behöver jag inte oroa mig för spegelproblemet. Har för mig att jag tidigare läst något om 5D + adater som liknar det spegelproblem du beskriver.
Jag funderade på den med fokuskonfirmering och då blir det kanske lite spännade att se om det elektriska fungerar. Funderade också på en adapter från Happypagehk men nu hittar jag ingen C/Y -EOS på deras site längre.
Tack igen för svaret
Pa
Jag har en 40D och KANSKE behöver jag inte oroa mig för spegelproblemet. Har för mig att jag tidigare läst något om 5D + adater som liknar det spegelproblem du beskriver.
Jag funderade på den med fokuskonfirmering och då blir det kanske lite spännade att se om det elektriska fungerar. Funderade också på en adapter från Happypagehk men nu hittar jag ingen C/Y -EOS på deras site längre.
Tack igen för svaret
Pa
Enicar
Aktiv medlem
Har Eos 350D och har köpt en adapter utan AF-elektroniken. Minns ej varifrån. Den funkar utmärkt med Zeiss 25/2.8 och 50/1.7.
Beställde en med AF-indikering från Kaffebrus och den funkar inte. Det går inte att exponera en gång.
Tack för info
Ok, då kanske man ska nöja sig med den utan fokusindikering. Det blir "back to basic". Man skulle väl önska sig en ljusstarkare sökare och gammal hederlig splitbild för skärpeinställningen men det kan vara värt ett fösök ändå.
Pa
dcn
Medlem
Köpte precis en från Kaffebrus.Den sitter stabilt och fint. Har dock svårighet att hitta fokusen på bländare över 8, iom att objektivet bländas ned och det verkar som att det blir för mörkt för kameran att hitta fokusen då.Tycker att den är ganska dyr.Dock så blir det skarpt.
Vh Daniel
Vh Daniel