Annons

Contax RTS

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Var finner jag info om den?

Hur är det med så gamla kameror..? Finns det objektiv i "handeln"? Är den tålig?

Tacksam för svar!
/cj

Carl Johan skrev:
Var finner jag info om den?

Hur är det med så gamla kameror..? Finns det objektiv i "handeln"? Är den tålig?

På fråga A svarar vi: http://www.cdegroot.com/photo/contax/rts/

På fråga B svarar vi: Ja, det finns objektiv i handeln. Nya såväl begagnade. Den använder Zeiss/Yashica bajonettfattning och är kompatibel med alla Zeiss och Yashica objektiv som använder denna fattning. Att hitta nya Yashica objektiv är svårt, men Zeiss finns fortfarande. Det är samma optik som till Contax nuvarande kameror med manuell fokusering.

På fråga C svarar vi inte att vi inte vet, utan vi svarar att den är tålig. Alla Contax kameror är tåliga, möjligen med undantag utom Aria och NX (som inte känns som riktiga Contax kameror).

Med vänlig hälsning
Roland

contax

Jag ska se efter om jag har några uppgifter på den.Brukar spara äldre tester o.sv Hör av mej isåfall..inom kort.

Hej
Du har tydligen fått svar redan.Jag vet inte om du har Contax RTS11 eller RTS 111, men jag kan tala om att trean kostade i Sverige för 8 år sedan ca 14000 kr, en riktig värsting.Även tvåan ligger bra till.Lite fakta har jag om du är intresserad än..

Jag använde Contax RTS ett antal år i slutet av 70 och början på 80-talet. En mycket bra kamera med suverän optik.

Tidiga exemplar (t.ex mina..) fick ofta problem med att slutaren låste sig men det borde ev. exemplar som finns idag fått fixat för länge sedan.

Jag har faktiskt ett hus, med defekt slutare dock, som ligger i en låda. Kollade för ett par år sedan och du skulle det vara möjligt att få den fixad.Har också en del tillbehör till RTS liggande - hör av dig om du är intresserad !

ANNONS
Götaplatsens Foto