Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ControlMyNikon

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Har just installerat ControlMyNikon, främst för repro av gamla diabilder. Jag använder D5200, MicroNikkor 85/3.5, ett gammalt reprostativ samt en liten ljuspanel från Dörr (LP-100). Fungerar klockrent - bättre resultat och betydligt snabbare än att scanna med min gamla Canon 4400-scanner.. Och med sökarbilden på skärmen kan jag finjustera bildutsnitt etc enkelt. Att hitta fokus går bättre än i sökaren, men inte lika bra som jag hoppades på (förmodligen en kombination av live vew-bildens upplösning och kvalitén på mina gamla diabilder..)

Men: Kamerabatterierna tar slut på ett par timmar. Är detta normalt och nåt jag får leva med, när jag är uppkopplad med live view kontinuerligt? Kameran är ny, så jag har inte hunnit känna på hur batterierna står sig vid "normal" fotografering.

Har just installerat ControlMyNikon, främst för repro av gamla diabilder. Jag använder D5200, MicroNikkor 85/3.5, ett gammalt reprostativ samt en liten ljuspanel från Dörr (LP-100). Fungerar klockrent - bättre resultat och betydligt snabbare än att scanna med min gamla Canon 4400-scanner.. Och med sökarbilden på skärmen kan jag finjustera bildutsnitt etc enkelt. Att hitta fokus går bättre än i sökaren, men inte lika bra som jag hoppades på (förmodligen en kombination av live vew-bildens upplösning och kvalitén på mina gamla diabilder..)

Men: Kamerabatterierna tar slut på ett par timmar. Är detta normalt och nåt jag får leva med, när jag är uppkopplad med live view kontinuerligt? Kameran är ny, så jag har inte hunnit känna på hur batterierna står sig vid "normal" fotografering.

Har gjort precis samma sak och visst går det batteri. Hade hela tiden ett på laddning.

Ja
O det är ju bara att ladda upp.
O troligtvis är det bra för batterierna att motioneras.

Filmning suger batterier. O vi skall inte tala om vad jag tycker om min överhettade D3100a när man filmar o den inte vill starta en ny sekvens efter 10min.

Om man ändå ska rigga upp kameran med sladd till datorn så kan man väl lika gärna fixa strömförsörjningen med sladd också? EH-5b/EP-5b eller vad det nu kan vara för kombination till en D5200.

Personligen anser jag det som en bättre investering att köpa sig 2 batterier. Det blir liksom mer portabelt.

Nu har jag kört ett antal hundra bilder, och blir mer och mer nöjd. Min kommentar om manuell fokusering kan ni glömma - det blev bättre när jag hittade möjligheterna att zooma i live view bilden..

Att ställa in kameran så att autofokus fungerar i live view med CMN tog sin tid, jag var tvungen att ställa om kameran till engelska menytexter för att hitta alla inställningar. Och AF vill inte alltid fungera, ibland hittar den fokusläget men släpper detta och jagar vidare till helt fel inställning. Så jag använder mest manuell fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto