Annons

Converter till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

villgot

Aktiv medlem
Jag har skaffat mig ett gammalt nikkor 80-200 f/2.8 och har klurat lite på att sätta en beg. konverter innan. Jag har läst lite inlägg och recensioner på nätet, men ändå inte blivit klok på vilken som passar. En del passar ju bara de nyare AF-I och AF-s och en del manuella. Kan man köra med de manuella till AF objektiv eller finns det några nackdelar med det. Kan oxå tänka mig ngn 3:e parts tillverkare.
Skulle gärna höra lite generell input från er som har provat.

MVH
Villgot

Nikons manuella konvertrar går bra men ger förstås inte autofokus. Nikon nya AF telekonvertrar går också bra men ger inte heller autofokus. De saknar "skruvmejseln" och är avsedda för AF-I och AF-S.
Vill du ha AF måste du gå på Sigma eller Kenko.

Gissar att du villgot och jag har samma objektiv. Dvs den äldsta varianten utan stativfäste...

Måste få fylla på frågan...

Objernulf! Skall detta objektiv passa med tex Kenko Teleplus Converter Mc7 2x?

Varför jag undrar är att när jag frågade på Kameradoktorn så gick det inte alls!

Gissar att det bara ville sälja Nikon original, enligt dom så fanns det inget som passade däremot... Förutsatt att man ville ha autofokus.

Det är den här jag tänker på:
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=39340

Tack på förhand!
/Svante

Visst funkar det med Kenko 2x MC7. Både den manuella varianten och AF-varianten. Skärpan kanske inte blir perfekt men så är det ju med nästan alla konvertrar.
Med manuell konverter tappar man förutom AF även de elektriska signalerna och därmed program- och bländarautomatik liksom matrismätning.
AF kommer att bli märkbart långsam med en konverter.
Kenko har släppt nya konvertar "PRO". Soligor säljer den äldre versionen.

Tack för det.
Gissar att det är lika bra att köra med manuell fokus i så fall. Men det kan ju vara bra att den fungerar om man skulle behöva det någon gång.

/Svante

ANNONS
Götaplatsens Foto