Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyright info.

Produkter
(logga in för att koppla)

Njård

Aktiv medlem
Läste nyss en bok där det talades som vikten att ha copyright på sin blogg. Så därför har jag precis lagt till det. Skrev ett blogg inlägg på FS för nåt år sedan och påtalade just detta att våra bilder på bloggen tar bort all copyright info som finns i filen. Tyvärr har jag tagit bort det inlägget så jag kommer inte ihåg alla fina kommentarer om det men jag har för mig att bl a de på Redaktionen svarade att det skulle vara vara med i fortsättningen. Nu laddade jag hem en av mina senaste bloggbilder och inte fanns det med någonsom helst copyright i filen. Inte ens den som är förinställd i kameran.

Är det så att alla bilder som läggs ut i FS bloggen inte har copyright i filen?

Hoppas ni på Redaktionen kan ge mig/oss ett tillfredsställande svar.

Skrev i bloggen först men blev hänvisad hit:)

Jag skall kika på detta ikväll, det är möjligt att EXIF/IPTC strippas vid blogguppladdning men inte vid albumuppladdning då - så skall det inte vara, vi kan gott ha kvar det då också.

Till att börja med så är copyright ett amerikanskt begrepp. Här i Sverige har vi upphovsrätt, och upphovsrätt har du så fort du har tagit ett foto. Du behöver inte ange något. Varken på blogg eller någon annanstans. Att många ändå gör det är mer ett sätt att påminna andra om att "det här är faktiskt min bild". Ingen annan har rätt att publicera din bild utan din tillåtelse. Oavsett om du förser bilden med "copyright-info" eller inte.

Sen kan jag förstås tycka att det är dumt om FS's uppladdning strippar bort metadata och färgprofiler.

Eventuella brott mot upphovsrätten/copyright ska väl sen också hanteras efter det lands lag där brottet begås? Om jag lägger upp en bild på en server som är placerad i Sverige, och någon från ett annat land publicerar den på en server i sitt land, vilket lands lag gäller då? Eller om jag som svensk lägger upp min bild på en utländsk server, och någon med en tredje nationalitet publicerar min bild på en server i ett fjärde land? Var sker då brottet?

Jag skall kika på detta ikväll, det är möjligt att EXIF/IPTC strippas vid blogguppladdning men inte vid albumuppladdning då - så skall det inte vara, vi kan gott ha kvar det då också.

Tack, Christer, det känns fint att det nog löser sig. Hoppas det inte är för komplicerat att ordna.

Som jag skrev i min blogg, som numera puffas i sidhuvudet ser jag, så har jag fixat detta och även fixat till färgprofilhantering vid uppladdning.

Eventuella brott mot upphovsrätten/copyright ska väl sen också hanteras efter det lands lag där brottet begås? Om jag lägger upp en bild på en server som är placerad i Sverige, och någon från ett annat land publicerar den på en server i sitt land, vilket lands lag gäller då? Eller om jag som svensk lägger upp min bild på en utländsk server, och någon med en tredje nationalitet publicerar min bild på en server i ett fjärde land? Var sker då brottet?

Internationellt är det ganska komplicerat med lagföring, men principen är att för upphovsrätt ska reglerna för landet där upphovsmannen har skapat verket tillämpas, medan det straffrättsligt hanteras enligt reglerna för det land där man lagför den som har överträtt reglerna. Civilrättsligt kan det hanteras olika i olika länder, och det är inte säkert vilken tillämpning som kommer att gälla; det kan vara olika vid olika intrång.

Så i fall där brott begås påtalas det i landet där det sker, medan man civilrättsligt, när det gäller anspråk på ekonomisk gottgörelse kan hantera det efter andra principer. Enklast är det att hantera det på samma sätt som det hanteras när motsvarande brott begås inom landet där brottet begicks. Och man ska inte förvänta sig att upphovsrättsbrott påtalas i länder som inte har undertecknat Bern-konventionen.

Det finns inte något formellt hinder att ställa betalningsanspråk vida utöver vad domstoler brukar tilldöma en kärande vid tvister, och det är åtminstone i teorin möjligt att en domstol kan döma utifrån ett sådant krav.

Men grundregeln är att upphovsrätt/copyright gäller för alla bilder där den inte har gått ut på grund av ålder många år efter upphovsmannens död eller efter att det skapades eller den första dokumenterade publiceringen för verk med okänd upphovsman. Man behöver inte ha någon uppgift om copyright eller © på eller intill bilden för att det ska gälla, men en notering om publiceringsdatum kan ha betydelse för verk där upphovsmannen inte är känd, och det är bra att tala om vem som är upphovsman.

Att ange copyright med något annat namn än den som har upphovsrätt eller exklusiv licens är falskt intygande, som också är ett brott. Copyright skiljer sig där från upphovsrätt, eftersom upphovsmannen kan överlåta den genom avtal.

ANNONS
Götaplatsens Foto