Eventuella brott mot upphovsrätten/copyright ska väl sen också hanteras efter det lands lag där brottet begås? Om jag lägger upp en bild på en server som är placerad i Sverige, och någon från ett annat land publicerar den på en server i sitt land, vilket lands lag gäller då? Eller om jag som svensk lägger upp min bild på en utländsk server, och någon med en tredje nationalitet publicerar min bild på en server i ett fjärde land? Var sker då brottet?
Internationellt är det ganska komplicerat med lagföring, men principen är att för upphovsrätt ska reglerna för landet där upphovsmannen har skapat verket tillämpas, medan det straffrättsligt hanteras enligt reglerna för det land där man lagför den som har överträtt reglerna. Civilrättsligt kan det hanteras olika i olika länder, och det är inte säkert vilken tillämpning som kommer att gälla; det kan vara olika vid olika intrång.
Så i fall där brott begås påtalas det i landet där det sker, medan man civilrättsligt, när det gäller anspråk på ekonomisk gottgörelse kan hantera det efter andra principer. Enklast är det att hantera det på samma sätt som det hanteras när motsvarande brott begås inom landet där brottet begicks. Och man ska inte förvänta sig att upphovsrättsbrott påtalas i länder som inte har undertecknat Bern-konventionen.
Det finns inte något formellt hinder att ställa betalningsanspråk vida utöver vad domstoler brukar tilldöma en kärande vid tvister, och det är åtminstone i teorin möjligt att en domstol kan döma utifrån ett sådant krav.
Men grundregeln är att upphovsrätt/copyright gäller för alla bilder där den inte har gått ut på grund av ålder många år efter upphovsmannens död eller efter att det skapades eller den första dokumenterade publiceringen för verk med okänd upphovsman. Man behöver inte ha någon uppgift om copyright eller © på eller intill bilden för att det ska gälla, men en notering om publiceringsdatum kan ha betydelse för verk där upphovsmannen inte är känd, och det är bra att tala om vem som är upphovsman.
Att ange copyright med något annat namn än den som har upphovsrätt eller exklusiv licens är falskt intygande, som också är ett brott. Copyright skiljer sig där från upphovsrätt, eftersom upphovsmannen kan överlåta den genom avtal.