Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyskydd i Dreamweaver MX?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Hej,
jag håller på och knåpar på en hemsida i dreamweaver MX, och undrar nu om någon vet hur man gör så att bilderna inte går att kopiea eller spara på datorn är man högerklickar? (om det går d.v.s...)

tack på förhand!

//Jonas

hej,
högerklick går att inaktivera... men bilderna sparas på besökarens dator i alla fall. De finns i temp katalogerna, så det går alltid att spara filen.

Men det finns program som "klipper" upp bilderna i småbilder och då är det mycket jobbigare för besökaren att spara bilderna och sedan klippa ihop dem... kommer tyvärr inte ihåg vad programmen heter.

Personen i fråga kommer alltid att kunna ta en skärmdump. Är man så rädd om sina bilder ska man inte visa dom på nätet.

Ett alt. är att bara visa en liten thumbnail som användaren inte har någon nytta av, du kan även beskriva bilden med ord (gärna lite mer än 1000st). Vill man sedan ha en bättre variant av bilden så skickar man 10000.- i ett kuvert till dig. När du har fått pengarna skickar du antingen en förstoring eller ett mail med orginalbilden. Du borde även kunna ha ett vattenmärke som är unikt för köparen ifråga.

sjoholm skrev:
Ett alt. är att bara visa en liten thumbnail som användaren inte har någon nytta av, du kan även beskriva bilden med ord (gärna lite mer än 1000st). Vill man sedan ha en bättre variant av bilden så skickar man 10000.- i ett kuvert till dig. När du har fått pengarna skickar du antingen en förstoring eller ett mail med orginalbilden. Du borde även kunna ha ett vattenmärke som är unikt för köparen ifråga.

Ironi på min ära. Ha-Ha-Ha.

Måste dock säga att jag håller med, är man så skraj kanske man hellre ska låsa in bilderna än att hänga ut dom på nätet.

Publicerar du bilderna på nätet så har du publicerat dem, dvs. kan sajt-besökaren se bilden, vilket rimligtvis är meningen, då har denne fått en kopia, du kunde i princip lika gärna lagt en papperskopia i samma upplösning o storlek i besökarens brevlåda. Att stänga av högerklick blir liksom bara löjligt, dina bilder kommer med tiden mest troligt att tom. dyka upp som klickbara tumnaglar i Googles bild-sök. Gillar du inte detta så bör du nog publicera på annat sätt i ett annat medium, men betänk att även om det skulle vara ett pappersmedium så får ju "pappersköparen" en kopia även då.

Ett sätt är att dela upp bilden i massor av småbilder och därutöver arbeta med bakgrundsbild i tabellceller, så blir det bökigt att bara kopiera bilden. Dock går det fortfarande göra en kopia av skärmen.

jonaseriksson skrev:
Hej,
jag håller på och knåpar på en hemsida i dreamweaver MX, och undrar nu om någon vet hur man gör så att bilderna inte går att kopiea eller spara på datorn är man högerklickar? (om det går d.v.s...)

tack på förhand!

//Jonas

Här är en liten script-kod som kan hjälpa till, den förhindrar högerklickande både i Explorer och Netscape. Ska läggas efter <title> och innan </head>-taggarna.

<script language="JavaScript1.2">
var clickmessage="All content is copyright protected."

function disableclick(e)
{
if (document.all) {
if (event.button==2||event.button==3) {
if (event.srcElement.tagName=="IMG"){
alert(clickmessage);
return false;
}
}
}
else if (document.layers) {
if (e.which == 3) {
alert(clickmessage);
return false;
}
}
else if (document.getElementById){
if (e.which==3 && e.target.tagName=="IMG"){
alert(clickmessage)
return false
}
}
}

function associateimages(){
for(i=0;i<document.images.length;i++)
document.images.onmousedown=disableclick;
}

if (document.all)
document.onmousedown=disableclick
else if (document.getElementById)
document.onmouseup=disableclick
else if (document.layers)
associateimages()
</script>

Re: Re: Copyskydd i Dreamweaver MX?

klang skrev:
Här är en liten script-kod som kan hjälpa till

Med javascript avslaget i klienten funkar det givetvis inte.

Besökaren kan också högerklicka på själva sidan (eller välja från menyn) och valja "view page info" och där välja tabben media där alla bilder listas med en preview och därifrån välja spara.

Besökaren kan givetvis också kika på sidkoden och kopiera filens namn som klistras in i adressraden..

Den kan givetvis också hämtas från cache eftersom en kopia redan finns där.

Han kan ta en skärmdump.

Sätten är måååånga...

Det är helt enkelt omöjligt, internet fungerar inte så, en fil består av information (i fotofallet information om hur världen såg ut framför linsen), skall besökaren kunna se informationen så måste besökaren få informationen tillsänt till sig, alltså en kopia. Det kan möjligtvis hindra en mycket okunnig besökare, i princip ett barn i rätt låg ålder. Är besökaren okunnig men vill ha bilden så räcker det med att man är läskunnig och gör en sökning för hur man går till väga för att gå runt det lilla "farthindret", besökaren har ju trots allt redan fått en kopia, publicerad av upphovsrättsinnehavaren (förhoppningsvis).

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Copyskydd i Dreamweaver MX?

steelneck skrev:
Med javascript avslaget i klienten funkar det givetvis inte.

Besökaren kan också högerklicka på själva sidan (eller välja från menyn) och valja "view page info" och där välja tabben media där alla bilder listas med en preview och därifrån välja spara.

Besökaren kan givetvis också kika på sidkoden och kopiera filens namn som klistras in i adressraden..

Den kan givetvis också hämtas från cache eftersom en kopia redan finns där.

Han kan ta en skärmdump.

Sätten är måååånga...

Självfallet har du rätt i allt det du säger, men han frågade efter ett sätt att förhindra högerklickandet, och jag gav honom det. Tror fortfarande att folk är för lata att göra en skärmdump osv om inte högerklickning funkar, och jag tror att många är omedvetna om att alla filer ändå sparas i ens Temporary Files.

Alla dessa fulhack är bara irriterande för att dom inte är något egentligt hinder samt för att dom påverkar webläsarens sätt att fungera. Då är vi tillbaka där jag började. Ett mer seriöst alternativ till brevet är att man måste registrera sig för att få se en stor bild. Om detta ska kosta pengar eller inte kan man välja själv.

Re: Re: Re: Re: Copyskydd i Dreamweaver MX?

klang skrev:
men han frågade efter ett sätt att förhindra högerklickandet, och jag gav honom det.
Jag vet, det var inte riktat som kritik gentemot dig. Jag ville peka på den knasiga uppfattningen, det bygger på ett skruvat tankesätt om ägande. Som sagt, man kan lika gärna lägga en papperskopia i brevlådan, å vad mottagaren sedan använder den till står utanför upphovsmannens kontroll, det är bara exemplarframställningen och publiceringen han äger rätten till, inte de redan publicerade enskilda kopiorna, alltså kopior han redan lämnat ifrån sig genom att lägga ut dem på internet.

Jag tycker detta är viktigt, och ser tyvärr hur immaterialrätten skruvas allt mer mot ren nyfeodalism, klara paraleller kan dras till medeltiden och Gutenberg, det är samma sak som händer nu och som hände då, en dramatisk sänkning av barriären för informationsspridning, tyvärr reagerar "kyrkan av idag" på samma sätt nu som då.

steelneck skrev:
...du kunde i princip lika gärna lagt en papperskopia i samma upplösning o storlek i besökarens brevlåda.

Att inaktivera högerklick är ungefär som att häfta igen kuveret. Det går ändå att få upp, man gör det bara lite jobbigare.

Inte nog med att det är fullständigt meningslöst eftersom det är en baggis att komma runt, som redan påvisats, det omöjliggör det åxå att navigera med mouse gestures i de allra flesta fall. Detta är det allra mest irriterande/enerverande med fotosidan.

I Firefox klickar man bara okej och sedan kan man spara bilden. I IE håller man nere högerknappen under tiden man klickar okej. Svårare är det inte.

Tack för att ni svarar, dock förstår jag inte eran toknegativa reaktion...
Det har nog med att göra att spara bilder hemma lokalt är fullt i sin rätt, och många gör det, men att behöva gå och hämta sakerna i cachen är bara dumt, då väljer man ett annat site istället.

Det går ju alltid att komma förbi om man vill, det är bara en irriterande funktion som dessutom stör vissa typer av användande av browsern.

ANNONS
Götaplatsens Foto