Annons

CrashPlan for Home försvinner - alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Varför inte helt enkelt synca på en kompis dator?
Synkronisering av två filsystem är inte en bra backupmetod. Om en fil tas bort från det ena filsystemet så ser synkroniseringen till att det tas bort från det andra. Så vill man inte att en backup ska fungera.

Ett bra backupsystem gör snapshots av ett filsystem med jämna mellanrum, så att man kan "gå tillbaka i tiden" och återställa en fil man har raderat av misstag.
 

DocRock

Aktiv medlem
Jag kör gratisversionen av crashplan och använder det bara för backup till min externa hårddisk då det är smidigt att bara koppla in den, låta den göra backup och sen plocka ut den.

Berörs jag också av detta och måste byta tjänst/börja betala?
De uttalar I alla fall att funktionen backup dator till dator försvinner, den var ju ett gratis alternativ också.
Men om jag fattar rätt så skall jag när jag går over till Crashplan för small business fortfarande kunna backa till BÅDE en extern hård disk och till molnet.
Men jag är inte säker. Och jag ser inget som sager att gratisalternativen kommer att finnas kvar.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
De uttalar I alla fall att funktionen backup dator till dator försvinner, den var ju ett gratis alternativ också.
Men om jag fattar rätt så skall jag när jag går over till Crashplan för small business fortfarande kunna backa till BÅDE en extern hård disk och till molnet.
Men jag är inte säker. Och jag ser inget som sager att gratisalternativen kommer att finnas kvar.
Jag har forskat lite mer och svaret på min egna fråga är att det kommer inte gå, crashplan home går i graven så jag får hitta något annat program för mina behov
 

Mánadís

Aktiv medlem
Vad bra med förslag på lite olika alternativ:) Ska kolla upp dem, men för min del lutar det just nu åt att gå över till CrashPlan for small businesses. Det är ju bra att kunna fortsätta med något man känner till och inte behöva lära sig ett helt nytt system.
 

Mas71

Aktiv medlem
Fick precis ett meddelande om att CrashPlan bara ska fokusera på företagskunder framöver och lägger ned sitt alternativ för hemmabruk. De rekommenderar Carbonite istället - någon som har testat det? Vilka andra bra alternativ finns det egentligen vad gäller molnlagring? Jag har använt CrashPlan för att spara upp till molnet från en extern hårddisk (är uppe i 1,4 TB nu) och vill ju kunna fortsätta på samma vis till liknande pris helst.

Hur kommer ni andra som använder CrashPlan för hemmabruk att göra?
Verkligen en tragedi, jag rankar Crashplan som den bästa, robustaste och flexibla mjukvaran jag använt under mina 30 år som datanörd. Har kört Crashplan i 6 år nu.

Hursomhelst, jag kommer inte att gå till Carbonite, dom stöder bara Windows, jag behöver för Linux. Jag kommer därför att växla om till deras "Crashplan for small business".
 
ANNONS