Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crashplan som backuplösning - uppladdningshastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag kör det i den konfigurationen tillsammans med några bekanta (ja, jag har min data på _många_ ställen). Det är inga problem att mätta en lina då.
Jag tycker det här är en mycket intressant lösning, själv kör jag ju VPN-tunnel till en polare för min fjärrbackup, men det är ju ett härke att sätta upp om man inte är van med VPN sedan tidigare (vilket jag dessvärre är :)

På ett ungefär hur bra hastigheter kommer du upp i?
 

j2^

Aktiv medlem
Jag tycker det här är en mycket intressant lösning, själv kör jag ju VPN-tunnel till en polare för min fjärrbackup, men det är ju ett härke att sätta upp om man inte är van med VPN sedan tidigare (vilket jag dessvärre är :)

På ett ungefär hur bra hastigheter kommer du upp i?
Min brandvägg är licensbegränsad till 75Mbps, så det är där jag maxar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Min brandvägg är licensbegränsad till 75Mbps, så det är där jag maxar.
Ah, bra att veta, det tyder på att Crashplan inte har någon strypning (i alla fall inte på någon nivå som har så stora praktiskt konsekvenser) som sätter ned kapaciteten när man kör mellan två ställen - bra att veta. Själv kan jag som sagt bara testa upp till runt 30 Mbit eftersrom jag har en snart åtta år gammal brandvägg :) (men i relation till sin ålder är den ju rätt snabb och den tuffar på bra med VPN)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Har jag förstått det rätt att alla som kommenterat i tråden har samma erfarenhet som jag vid backup mot Crashplan Central, det vill säga en hastighet på 0,5-0,6 Mbit?
 

j2^

Aktiv medlem
Har jag förstått det rätt att alla som kommenterat i tråden har samma erfarenhet som jag vid backup mot Crashplan Central, det vill säga en hastighet på 0,5-0,6 Mbit?
...med sporadiska och kortvariga spikar på några få Mbps, ja. (men, CP är fortfarande brytalt mycket snabbare än F-Secure, Storgate och Symantec)
 

A.Dent

Aktiv medlem
Om man sätter upp en CrashPlan-backup hos en kompis, hur gör man för att "seeda" den första backuppen? Att släpa med en stationär dator är inte så kul och har man riktigt många GB så tar det mer än en dag att säkerhetskopiera. Jag hann med 50GB på 6 timmar när jag tog med min bärbara och kopplade den till en annan dator med en 100Mbit switsh mellan.

Kan man lösa det på något vis med att ta med en USB-disk till kompisen?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, en lös disk (USB, Firewire, ESATA eller Thunderbolt) är smidigast. Så gjorde jag.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Ja, en lös disk (USB, Firewire, ESATA eller Thunderbolt) är smidigast. Så gjorde jag.
Hur gör du med programmet, loggar du in dig med din användare på kompisens dator och backupar USB-disken du hade med dig till avsedd plats på kompisens dator?
Eller gör du backupen hemma till USB-disken, tar med den till kompisen och kopplar in den. Ställer in hans CP så att inkommande backuper går till USB-disken?

RTFM! Håkan (vad trött jag blir på mig själv)
Eller så ser jag till att läsa hjälptexterna :)
http://support.crashplan.com/doku.php/how_to/seed_archive
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
:)

Ja, jag gjorde det senare alternativet. Seedade min USB-disk hemma, och kopplade sen in den disken på kompisens dator.
 

Falumas

Aktiv medlem
Personligen resonerar jag ju dessutom lite som "Vilken roll spelar det _egentligen_ om det tar ett par månader att föra över initialdumpen?"
Jag har kört lite timelapsefotografering dom senaste veckorna, det blir rätt snabbt rätt mycket bilder då. Varje fototur jag givet mig ut på (5-6 timmar) har resulterat i ca 45GB bilder. Så det är inte bara problem vid initialdumpen. Med dom överföringshastigheter som Alagazam får, skulle jag inte hinna få över dom dagliga backuperna.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Min brandvägg är licensbegränsad till 75Mbps, så det är där jag maxar.
Kan varmt rekomendera m0n0wall, m0n0.ch . Jag kör det på en atomburk och har inga som helst problem att kräma ur 100Mbit. Dessutom en av dom få IPv6-klara brandväggarna.

/Karl
 
ANNONS