Annons

CS4 standard eller extended?

Produkter
(logga in för att koppla)

norris

Aktiv medlem
Jag har precis införskaffat en Canon 5D mkII och inser att jag måste uppgradera till CS4 för att kunna läsa raw-filerna i camera raw.

När jag pluggade skaffade jag CS3 extended som studentversion men upptäckte nu att det vat ganska mycket dyrare att uppgradera till extended jämfört med standard.

5D mkII kan ju videofilma så då kanske man kan ha nytta av videofunktioner i CS4 extended, men jag har aldrig hållit på med video så jag vet inget om CS 4 jämfört med andra program.

Någon därute som har några åsikter?

Mvh, Fredrik

Det kan väl ändå inte vara så att du 'måste' ha SC4 för att läsa in raw-filer...
I så fall skulle ju priset i princip bli 10-12.000 till på den kameran för en som inte använt Photoshop innan......

Mina funderingar, bara.....

Det kan väl ändå inte vara så att du 'måste' ha SC4 för att läsa in raw-filer...
I så fall skulle ju priset i princip bli 10-12.000 till på den kameran för en som inte använt Photoshop innan......

Mina funderingar, bara.....

Det stämmer, cs3 kan ej läsa in råfilerna

Det stämmer, cs3 kan ej läsa in råfilerna

Däremot kan canons egna program det, där man kan konvertera till TIFF, för att sedan öppna i CS3, så "måste" stämmer inte. Däremot blir det ett krångligt arbetsflöde.

Men ett tips är att kolla på Lightroom istället. Lightroom är otroligt smidigt för katalogisering av bilder, och dessutom så innehåller det en bra råkonverteringsmotor. Sedan "kopplar" man CS3 till lightroom, lightroom råkonverterar och skickar tiffen till ps.

Det går alldeles utmärkt att läsa in råfiler med CS3 via Bridge och Camera Raw som följer med CS3.
//Leif

Det är klart att jag kan läsa in raw-filerna med andra program, men det var inte det som var frågan och jag har vant mig vid att använda camera raw och vill fortsätta med det.

För att läsa raw-filerna från Canon 5D mkII krävs camera raw 4 som inte stöds av CS3.

Det är Camera Raw 5 som krävs och inte 4.

Om du inte har alltför bråttom så kan du använda DNG-konverteraren och då fortsätta köra CS3.

ANNONS
Götaplatsens Foto