Annons

Cuba med Stort tele

Produkter
(logga in för att koppla)

Larslaguna

Aktiv medlem
Hej jag skall åka till Cuba nästa vår i Februari och skall försöka fixa till en resa på 3 veckor
där jag kan kombinera bad med fågelfoto, jag åker med frugan
som inte är intresserad av fågel foto men förstår att jag vill vara en vecka
på ett bra ställe för just det, fågelfoto.

havanna vill jag vara på i några dagar men har inga direkta val gjorda efter det.
så om nån vänlig själ som varit i min sitts och redan avverkat sin resa dit
har några bra tips på vad man bör se och uppleva utan för mycket stress
samt bra grejor man kan behöva tänka på det skulle uppskattas.

ni som har rest till Cuba för fågelfoto vad har ni för åsikter om stort 500mm f/4 tele
angående säkerhet rån osv, låser man in sin stora lins i resväskan på hotellet medans man badar
eller gör andra grejor.

rånad ja det kan man bli överallt förvisso även här, men jag tänkte mest på att man strosar
runt själv kanske medans man letar fåglar

kan man ta med sig stora linser in i landet hur som helst
eller krävs det nått i pappers väg för att inte hamna i knipa?

Med vänlig hälsning / Lasse
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Hej jag skall åka till Cuba nästa vår i Februari och skall försöka fixa till en resa på 3 veckor
där jag kan kombinera bad med fågelfoto, jag åker med frugan
som inte är intresserad av fågel foto men förstår att jag vill vara en vecka
på ett bra ställe för just det, fågelfoto.

havanna vill jag vara på i några dagar men har inga direkta val gjorda efter det.
så om nån vänlig själ som varit i min sitts och redan avverkat sin resa dit
har några bra tips på vad man bör se och uppleva utan för mycket stress
samt bra grejor man kan behöva tänka på det skulle uppskattas.

ni som har rest till Cuba för fågelfoto vad har ni för åsikter om stort 500mm f/4 tele
angående säkerhet rån osv, låser man in sin stora lins i resväskan på hotellet medans man badar
eller gör andra grejor.

rånad ja det kan man bli överallt förvisso även här, men jag tänkte mest på att man strosar
runt själv kanske medans man letar fåglar

kan man ta med sig stora linser in i landet hur som helst
eller krävs det nått i pappers väg för att inte hamna i knipa?

Med vänlig hälsning / Lasse
Var där och fotade fågel för två år sedan. Då var det mycket lugnt och få turister utanför Havanna och badorterna. Och även där kändes det mycket lugnt med minimal rånrisk. Nog större sådan på många håll i Sverige. Däremot kan ju säkert Cuba ändrats mycket de två senaste åren.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Och på frågan lokaler för fågel så googla lite reserapporter. Nästan alla följer exakt samma 8-formade loop.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Rånrisken på Kuba ser jag som ganska liten. Jag har gjort ett tjugotal resor på en till två månader de senaste femton åren, och jag har aldrig haft några större problem oavsett utrustning. När vi gjorde en video lämnade killarna kvar en mikrofon i bilen när den stod parkerad, och då var någon där och nöp den. Vi lyckades få tillbaka den till en mindre kostnad.

Det stjäls mycket på Kuba, men rån är sällsynta, så man får ha koll på grejerna.

Jag flyttar till Santiago de Cuba vid slutet av det här året, och om du har vägarna förbi kan du titta in. Vi bor i stadsdelen Sueño, ungefär tjugo minuters promenad från centrum.
 

Larslaguna

Aktiv medlem
Var där och fotade fågel för två år sedan. Då var det mycket lugnt och få turister utanför Havanna och badorterna. Och även där kändes det mycket lugnt med minimal rånrisk. Nog större sådan på många håll i Sverige. Däremot kan ju säkert Cuba ändrats mycket de två senaste åren.
Hej och tack för att du svarade,
Hur hade du det med ditt fågelfotande var det givande, fick du se många arter?
Jag läste om ett ställe som kanske är givande Playa Larga vid Bay of Pigs
Som verkar gå att kombinera bad med fågelfoto

Det var inga konstigheter att ha med sig stora linser in i landet, tänkte då på
Om man behöver några papper eller så i förväg,
Det är bara nåt jag har hört på omvägar att i vissa länder kan det vara så,
Men inget jag vet.

Tack Joakim
 

Larslaguna

Aktiv medlem
Rånrisken på Kuba ser jag som ganska liten. Jag har gjort ett tjugotal resor på en till två månader de senaste femton åren, och jag har aldrig haft några större problem oavsett utrustning. När vi gjorde en video lämnade killarna kvar en mikrofon i bilen när den stod parkerad, och då var någon där och nöp den. Vi lyckades få tillbaka den till en mindre kostnad.

Det stjäls mycket på Kuba, men rån är sällsynta, så man får ha koll på grejerna.

Jag flyttar till Santiago de Cuba vid slutet av det här året, och om du har vägarna förbi kan du titta in. Vi bor i stadsdelen Sueño, ungefär tjugo minuters promenad från centrum.
Hej Urban
Oj då har du bra erfarenhet av Cuba -:)
Det låter som ett mycket spännande land helt klart.
Skall bli kul att se alla gamla bilar osv tror där mycket spännande att fota.

Din flytt till Santiago de Cuba är väl inte permanent?
Låter spännande -:)

Mvh / Lasse
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
... ett stort steg att ta tänkte på språk jobb osv...
Det steget var antagligen längre för min fru för tretton år sedan, och hon har fortfarande inte lärt sig svenska. Och spanska har varit mitt andraspråk sedan sextiotalet.

Som pensionär är man ju inte heller särskilt beroende av jobb, åtminstone inte för inkomsten. Och så har vi ju ett väldigt bra hus där, som är mycket större än lägenheten här och kostar praktiskt taget ingenting.

Det finns självklart både plus och minus att väga ihop, men resorna över Atlanten är ganska jobbiga och blir mer kännbara ju mer åren går. Vi har ju också pendlat en del till Miami och barn och barnbarn, och det blir väldigt mycket närmre från Kuba.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Hej och tack för att du svarade,
Hur hade du det med ditt fågelfotande var det givande, fick du se många arter?

Vi såg samtliga endemer men eftersom det var en organiserad resa så hade vi ju hjälp av guider.

Jag läste om ett ställe som kanske är givande Playa Larga vid Bay of Pigs
Som verkar gå att kombinera bad med fågelfoto

Absolut, du har nära till områdena kring Zapatareservatet. Bee hummingbird som är världens minsta fågel, som en förvuxen bålgeting finns här. Den var verkligen trevlig.
Det hotell vi bodde på där var so-so och lite halvtråkig strand. Men det finns bra i det området. Intressanta kalkgrottor under vattnet om man vill dyka lär det finnas. Och gott om fågel i omgivningen.
Kalksandsstränderna på norra sidan av ön är mycket finare, det finns väldigt fina fågelområden där med, på t ex Cayo Coco och grannöar. Men de försvinner tyvärr raskt med turistexploateringen där. Hotellen där är oftast all-inclusive och varierar från hög klass-lyx. Ägs ofta till 49% av kanadensiska och spanska firmor och lite "Gated community".

Det var inga konstigheter att ha med sig stora linser in i landet, tänkte då på
Om man behöver några papper eller så i förväg,
Det är bara nåt jag har hört på omvägar att i vissa länder kan det vara så,
Men inget jag vet.

De ville kolla igenom allt när vi kom och skrev upp en del tillverkningsnummer men tröttnade efter ett tag. Inga papper behövdes innan.
 

millhouse

Aktiv medlem
Cuba- att resa till 1950-talet.

Hej.
Du har kanske redan fått de uppgifter som du behöver men jag vill ge dig denna länk
www.cuba-junky.com/ som är en bra sidan med uppgifter om landet.
Här kan du se alla olika "landskap" och dyka ned i info. Gör som vi bo hemma hos en familj - Casas Particulares.
Utöver att det är billigt så är maten dom serverar underbar. Man får just den där kontakten med människor som vi värdesätter. Hotell i all ära men det slår inte att bo på ett " Casas".
Vi, hustrun och jag åkte runt på egen hand under tre veckor hösten 2014. Det var verkligen som att ta ett kliv tillbacka till 1950-talet. Och då menar jag allt utom Havanna. Även om det även där finns den trevliga stämning som detta land bjuder på. Vi tog först flyget över hela land till Baracoa, en liten vacker stad mot Haiti. Tiden står stilla på något sätt. Mycket att se med bl.a nationalpark. Rikt djurliv och helt klar även dito fåglar. Sedan åkte vi buss själva i etapper och var över hela Cuba. Jag vill påstå att vara kortare tid är tre veckor ger inget. Cuba är faktiskt lika långt som Svedala. Nej, vi kunde inte se allt och vi vill åkta tillbaka innan landet blir "amerikansk" influerat för mycket.
Stölder, rån eller något sådan - nej absolut inget. Vi var ute dag som nattetid. Var runt och fotografer utan problem.
Mitt problem är väll att ordna de tusental bilder jag har.
Alla var vänliga, vill prata och vi fick många nya vänner för framtiden.
Lycka till med resan.
 

Larslaguna

Aktiv medlem
Hej.
Du har kanske redan fått de uppgifter som du behöver men jag vill ge dig denna länk
www.cuba-junky.com/

Jag är så klart väldigt tacksam för all info jag får ju mer man är påläst ju mer får man säkert ut av resan också.
Så den länker kommer till nytta -:) så du menar att det var lätt att hitta boende på det viset,

Jag tänkte åka tre veckor det är nog inte fel det är ju så mycket man vill göra och se...
Samt fågelfoto så klart -:)
Skall även bli kul med alla gamla bilar och sånt också ....
 

Larslaguna

Aktiv medlem
Hej och tack för att du svarade,
Hur hade du det med ditt fågelfotande var det givande, fick du se många arter?

Vi såg samtliga endemer men eftersom det var en organiserad resa så hade vi ju hjälp av guider.

Jag läste om ett ställe som kanske är givande Playa Larga vid Bay of Pigs
Som verkar gå att kombinera bad med fågelfoto

Absolut, du har nära till områdena kring Zapatareservatet. Bee hummingbird som är världens minsta fågel, som en förvuxen bålgeting finns här. Den var verkligen trevlig.
Det hotell vi bodde på där var so-so och lite halvtråkig strand. Men det finns bra i det området. Intressanta kalkgrottor under vattnet om man vill dyka lär det finnas. Och gott om fågel i omgivningen.
Kalksandsstränderna på norra sidan av ön är mycket finare, det finns väldigt fina fågelområden där med, på t ex Cayo Coco och grannöar. Men de försvinner tyvärr raskt med turistexploateringen där. Hotellen där är oftast all-inclusive och varierar från hög klass-lyx. Ägs ofta till 49% av kanadensiska och spanska firmor och lite "Gated community".

Det var inga konstigheter att ha med sig stora linser in i landet, tänkte då på
Om man behöver några papper eller så i förväg,
Det är bara nåt jag har hört på omvägar att i vissa länder kan det vara så,
Men inget jag vet.

De ville kolla igenom allt när vi kom och skrev upp en del tillverkningsnummer men tröttnade efter ett tag. Inga papper behövdes innan.

Tack för att du delar med dig Joakim -:)
Det låter som att man har goda chanser även på egenhand på Zapatareservatet
Eller om det går att hyra nån guide som kunde hjälpa en kanske?
Det skulle ju varit det optimala så klart...
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Kanske jag ska nämna att kring Santiago är det ganska få fåglar, undantaget Aura Tiñosa och brevduvor. Jag har bara en enda gång sett en kolibri i staden, men det går knappt att lyfta blicken någonstans på hela Kuba utan att se åtskilliga aura seglande i skyn. De är talrika längs de större vägarna där de kan hitta trafikdödade djur.

Ett område som jag tror kan vara intressant är Viñales, med bergen som kallas mogotes. De är väldigt otillgängliga och kräver i regel klätterutrustning för att man ska kunna komma upp till toppen, som väldigt sällan har besök av människor. De sägs vara goda fågellokaler.

Om du skulle komma till Santiago är mitt telefonnummer där sex två fem tre fem tre - riktnummer noll två två.
 

millhouse

Aktiv medlem
Lite mer länk info om Cuba

Så den länker kommer till nytta -:) så du menar att det var lätt att hitta boende på det viset,


Hej.
Jag satt faktiskt i Svedala och bokade hela resan flyg, buss och inte minst boende. Det fungerade helt perfekt.
De som driver de olika Casa har info om vilka språk som man kan använda. Därför blir det lätt att välja det språk som man vill kontakta de på.
Här är länken till det statliga bussbolag som vi turister kan åka med.
www.viazul.com/index.php
Flygbolag för inrikes resor
www.cubana.cu/
 
ANNONS