Annons

Dämpa ljus från blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag vill labba lite i en hemmastudio och har köpt ett par begagnade studioblixtar. Dessa är lite för starka för mig och jag tänkte höra lite om hur jag kan dämpa blixtljuset.

En tanke är att sätta en ND-folie framför (exempelvis Lees 1.2ND http://www.leefilters.com/lighting/colour-details.html#299) men jag får inte ihop siffrorna på hur mycket det dämpar.

Enligt Lees sida: 'Reduces light 4 stops' men är ND 1.2
När jag tänker ND-filter till kameran så motsvarar ND2 ett bländarsteg, ND4 två och ND8 tre bländarsteg.

Är inte '4 stops' samma som 4 bländarsteg? Tacksam för ideér som skringrar min förvirring något.
 

Pupillen

Aktiv medlem
Det är två olika skalor som dessvärre båda använder bokstäverna ”ND”.

I ”Lee-fallet” motsvarar varje förändring med 0,3 ett bländarsteg och då betyder 1,2 fyra steg.

Den andra skalan bygger istället på att varje bländarsteg fördubblar värdet (fyra steg skulle i den skalan angivits som 16).
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag sätter nd-filter på objektivet istället. Troligen enklast. Deflektor dämpar något steg. Detsamma gör varje diffusorduk. Man kan ha flera framför blixten.
 
Det är två olika skalor som dessvärre båda använder bokstäverna ”ND”.

I ”Lee-fallet” motsvarar varje förändring med 0,3 ett bländarsteg och då betyder 1,2 fyra steg.

Den andra skalan bygger istället på att varje bländarsteg fördubblar värdet (fyra steg skulle i den skalan angivits som 16).
Tack, nu klarnar det något. Är det bara Lee som använder denna skala eller är det allmänt inom ljussättning (jag gissar att en folie mer hör ihop med scenljus) som den skalan används?
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad har du för kamera inställningar och kan du inte justera blixtens styrka?
Om man har blixtar med 400-500 w/s eller mer blir det ofta för starkt för ett mindre utrymme även på lägsta effekten. Särskilt om man vill använda större bländaröppning.
Elinchrom RX-1 eller motsvarande är ofta tillräcklig.
 

Lahn

Aktiv medlem
Om man har blixtar med 400-500 w/s eller mer blir det ofta för starkt för ett mindre utrymme även på lägsta effekten. Särskilt om man vill använda större bländaröppning.
Elinchrom RX-1 eller motsvarande är ofta tillräcklig.
En sådan blixt fungerar också med TTL
 
ANNONS