Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Då var första bröllopet fotograferat :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Den 11:e september i år fotograferade jag mitt första bröllop. Jag trodde att jag skulle vara mer nervös än vad jag faktiskt var, jag var glad och lät mig inspireras av alla som var där. Det blev en underbar upplevelse! Alla var oerhört snälla mot mig och jag fick tillåtelse att gå runt som jag ville i kyrkan under vigseln. Det kändes väldigt "rätt" och roligt, att få fånga något så unikt som alla känslor och allt ett bröllop innebär.

Jag har lagt upp lite bilder på min fotoblogg, men jag har upptäckt att vissa av bildernas ljusare partier är utfrätta (pga att jag redigerat på en för mörk skärm, vilket jag inte var medveten om förrän efteråt). Om ni bortser från just det önskar jag gärna konstruktiv kritik och tips inför kommande bröllop (om det blir fler bröllop vill säga)

http://myphoto.blogg.se/category/brollop.html

Vänligen
Matilda
 

Krigsreporter

Avslutat medlemskap
Vill inte vara elak, men tycker inte det där var särskilt bra. Varför så suddigt nedtill? Ser ju riktigt illa ut enligt min mening. Och bilderna ser ut som från en skräckfilm. Mörka och mystiska istället för ljusa och glada som ett bröllop är.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Först så vet jag hur svårt det är att fota bröllop, därför gör jag inte det, snacka om press på fotografen.

Av de bilder du visade så var det mycke ryggar och skor.

Bruden fanns på 1 bild där man såg ett suddig blivande fru och en någorlunda skarp man.

Ska någon vara skarp på ett bröllop så är det bruden.

Stora bilden vid vattnet gav en känsla av att det skulle hända någonting.

Positivt...bilderna med barnet, jättefina med bra stämmning
 

gatsu

Aktiv medlem
Tvärtom mot Jonas, så gillar jag de dova färgerna och "tiltshift-stuket".
Tycker bilderna på den sidan ser mycket bra ut, så är det första gången så har du ju numera inget att oroa dig över ;)
Blandat svartvitt, färg och några som passerat några färgtoningar ger ju dessutom lite variation (som åtminstone jag uppskattar).
Tummen upp och lycka till på nästa bröllop, för den sidan kommer garanterat generera fler bröllopsfotograferingar för din del.
 

Eszter

Aktiv medlem
Hej Matilda!

Jag tittade på din blogg. Sen valde jag att scrolla lite neråt och konstaterade att du är jätteduktig med massor av talang. Sen gäller det ju att hitta "din grej". Många gör ju misstaget att surfa omkring och titta på andra fotografer och deras bilder, och sen gärna göra något liknande och det kan bli lite spretigt. Man vill testa allt, högt och lågt. Jag kan hålla med om att tilt shift effekten på dem översta bilderna är lite för mycket, men idén med poserna är kul. Du är duktig på att hitta detaljerna, och fånga dem. Glöm inte att fånga helheten bara. Bilderna är tekniskt mycket bra, jobba vidare bara. Känn efter vad som är din stil och utveckla den vidare.

Klart du ska plåta fler bröllop! Det finns nästan inget roligare :) och det är absolut det enda sättet att lära sig och utvecklas på. Prata med brudparet, förväntningar, känslor, vad dem vill ha på bild. Sen är det bara att tuta och köra. Jag brukar alltid sväva ut llte på varje bröllop, testa nåt nytt eller nåt jag blivit inspirerad av. Men också noga med att sätta alla "säkra bilder" sånt jag vet är viktiga för brudparet och helheten.

Kör så det ryker!

Hälsningar,
Eszter Simone
www.simone.se
 

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Tusen tack för all konstruktiv kritik!

Jo, jag träffade brudparet veckan innan och vi var väldigt överens om vad för bilder de ville ha :) De bilder som ligger på bloggen är inte alla bilder (såklart), utan jag har fotograferat en hel del andra porträtt efter deras önskemål, detaljbilder på ringarna och "vanliga" bilder under vigseln och sedan gav brudparet mig tillåtelse att fota lite som jag ville utöver det också :)
Brudparet var väldigt väldigt nöjda med bilderna, vilket var huvudsaken, men jag ska tänka på till nästa gång att vara lite mindre spretig. Antagligen var det pressen över att inte veta riktigt vad man gav sig in på, men så är det ju alltid när man gör något för första gången.

Återigen, jag tackar djupt för alla era ord och tar åt mig av kritiken!
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Håller med Ezster till fullo, bra tips oxå tycker jag!

Jag gillar bilderna och tycker du håller en hög förstagångsnivå på bröllopsbilder! Kikade på resten av dina bilder och tycker absolut de håller en hög nivå de med, bara fortsätta inspireras och utvecklas :)

mvh johan

Hej Matilda!

Jag tittade på din blogg. Sen valde jag att scrolla lite neråt och konstaterade att du är jätteduktig med massor av talang. Sen gäller det ju att hitta "din grej". Många gör ju misstaget att surfa omkring och titta på andra fotografer och deras bilder, och sen gärna göra något liknande och det kan bli lite spretigt. Man vill testa allt, högt och lågt. Jag kan hålla med om att tilt shift effekten på dem översta bilderna är lite för mycket, men idén med poserna är kul. Du är duktig på att hitta detaljerna, och fånga dem. Glöm inte att fånga helheten bara. Bilderna är tekniskt mycket bra, jobba vidare bara. Känn efter vad som är din stil och utveckla den vidare.

Klart du ska plåta fler bröllop! Det finns nästan inget roligare :) och det är absolut det enda sättet att lära sig och utvecklas på. Prata med brudparet, förväntningar, känslor, vad dem vill ha på bild. Sen är det bara att tuta och köra. Jag brukar alltid sväva ut llte på varje bröllop, testa nåt nytt eller nåt jag blivit inspirerad av. Men också noga med att sätta alla "säkra bilder" sånt jag vet är viktiga för brudparet och helheten.

Kör så det ryker!

Hälsningar,
Eszter Simone
www.simone.se
 

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Bruden fanns på 1 bild där man såg ett suddig blivande fru och en någorlunda skarp man.

Ska någon vara skarp på ett bröllop så är det bruden.
Tack för kritiken! Det är dock något som jag vill ifrågasätta i det du skriver, nämligen att det är just bruden som "ska" vara skarp på ett bröllop. Ett bröllop betyder att två människor säger 'ja' för att dela varandras liv - och då tycker jag att det är viktigt att brudgummen och bruden har lika mycket fokus på sig :)
Bilderna är skarpare i större format, men du kanske tänker på tiltshift-effekten också, jag kan försöka skärpa upp bilderna lite bättre när jag förminskar och lägger upp på bloggen :)

Tack igen för dina åsikter!
 

Surgeon

Aktiv medlem
Tack för kritiken! Det är dock något som jag vill ifrågasätta i det du skriver, nämligen att det är just bruden som "ska" vara skarp på ett bröllop. Ett bröllop betyder att två människor säger 'ja' för att dela varandras liv - och då tycker jag att det är viktigt att brudgummen och bruden har lika mycket fokus på sig :)
Bilderna är skarpare i större format, men du kanske tänker på tiltshift-effekten också, jag kan försöka skärpa upp bilderna lite bättre när jag förminskar och lägger upp på bloggen :)

Tack igen för dina åsikter!
Först och främst vill jag bara säga att dina bilder var jättefina, mina kommentarer var utifrån hur jag skulle vilja ha mina bröllopsbilder och jag tycker att bilderna från vigseln var lite för mörka för att spegla den ljusa upplevelsen ett bröllop ska vara. OK att detär en dag som är för bägge parter, men jag tror att fokus ligger mer på bruden är brudgummen.

Men det är bara min input,
 

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Först och främst vill jag bara säga att dina bilder var jättefina, mina kommentarer var utifrån hur jag skulle vilja ha mina bröllopsbilder och jag tycker att bilderna från vigseln var lite för mörka för att spegla den ljusa upplevelsen ett bröllop ska vara. OK att detär en dag som är för bägge parter, men jag tror att fokus ligger mer på bruden är brudgummen.

Men det är bara min input,
Ja, okej, då förstår jag :) Alla har vi olika åsikter! Tack för dina synpunkter! :)
 

Fabian_

Aktiv medlem
Om du ens läst TS första inlägg så ber hon om konstruktiv kritik och tips inför kommande bröllopsfotograferingar. Har du lust att utveckla din "utfyllnad" med nått sådant? Annars tycker jag du lika gärna kunnat avstå från att skriva ett så intetsägande svar.. Samma sak skulle jag vilja säga till "Krigsreporter".. Konstruktiv kritik till skillnad från ren kritik ska enligt mitt tycke innehålla förslag till förbättring eller förändring och är menat att föra bildens skapare "framåt". Det tycker jag inte era kommentarer gör.
 

and30ers

Aktiv medlem
Om du ens läst TS första inlägg så ber hon om konstruktiv kritik och tips inför kommande bröllopsfotograferingar. Har du lust att utveckla din "utfyllnad" med nått sådant? Annars tycker jag du lika gärna kunnat avstå från att skriva ett så intetsägande svar.. Samma sak skulle jag vilja säga till "Krigsreporter".. Konstruktiv kritik till skillnad från ren kritik ska enligt mitt tycke innehålla förslag till förbättring eller förändring och är menat att föra bildens skapare "framåt". Det tycker jag inte era kommentarer gör.
Hej,
Jag läste tråden och kollade alla bilderna på bloggen innan första inlägg landat. Tänkte precis som "Krigsreporter" men ville inte bryta isen och skriva något. När väl "Krigsreporter" fällt sitt inlägg och 10 andra inlägg landat, kände jag att det var OK att säga +1 eftersom "Krigsreporters" inlägg stämde på pricken med min ursprungliga känsla.

Det måste väl ändå vara tillåtet att ge kritik som inte är positivt pep-talk. Varför suddigt är dessutom konstruktiv kritik, tipsar om att inte förstöra en bra bild i PhotoShop bara för att det går.

De bilder som landat på bloggen idag (som inte fanns där för två dagar sedan när tråden startades och frågan ställdes) tycker jag är mycket bättre.
 
Senast ändrad:

Krigsreporter

Avslutat medlemskap
Jaha, så min kritik var inte konstruktiv? Varför om jag får fråga? Frågade inte TS efter våra åsikter? Delade jag inte med mig av min? Vad vill du att jag ska skriva - använd en 34:a 569 och lägg til en 45:a på 3:an...alla är vi inte fotoproffs, men det behövs inte för att göra en personlig bedömning av vad man tycker ser bra eller dåligt ut.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag måste tyvärr säga att jag inte hade velat ha dem bröllopsbilderna.

Bilderna känns utfrätta och sedan har man krämat på med färg och kontrast i efterbehandlingen.
Men det kanske bara jag som är en omodern bakåtsträvare.
 

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Erik: Tack för kritiken! I mitt första inlägg i denna tråd skrev jag att bilderna var aningen utfrätta då jag jobbat på en för mörk skärm utan att vara medveten om det. :)
Ja, alla har vi olika åsikter! Brudparet visste hur de ville ha sina bilder och hade sett mycket av mina övriga bilder, så de blev väldigt nöjda, men alla kan inte tycka likadant och hade vi gjort det hade världen nog varit väldigt tråkig! Därför tackar jag djupt över dina ord! :)
 
ANNONS